"אנשים ישלמו 5% יותר על דירה עבור קרבה לבי"ס טוב"

הנה דרך לשלוף את יושבי האוהלים ולהעביר אותם לפריפריה: רמת החינוך של ילדינו חשובה לא פחות מהזמן שלוקח לנו להגיע מהבית למקום העבודה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחוז הזכאים לבגרות הגבוה ביותר במדינה הוא בכפר תבור (89.1%), שלמרגלות הר תבור בצפון הארץ. צופית אורדן, העובדת כבר 10 שנים כמתווכת ביישוב וגם מתגוררת בו, אומרת שלעובדה זו יש משמעות עבור אנשים השוקלים לעבור ולגור בו, והיא בטוחה שהחינוך האיכותי השפיע על המחירים ביישוב, שעלו ב-25% בשלוש השנים האחרונות, לדבריה. מחיר צמודי הקרקע ביישוב נע כיום בין מיליון שקל לבית ישן וקטן (5 חדרים) ועד 2 מיליון לווילות החדשות שנבנות.

בדיקה שערכה לשכת השמאים בשנים אלה, באמצעות חברי הלשכה ברחבי הארץ, בחנה את השפעת איכות תשתיות החינוך בסביבה, על החלטת רוכשים לקנות דירה, ועל מחירי הדירות באותה סביבה. הממצאים גילו השפעה לא מבוטלת: "לפעמים עולה משקל החינוך על שיקולים אחרים: המרחק ממקום עבודה ומצבה הפיזי של הדירה", מפרט אוהד דנוס, יו"ר הלשכה.

בדיקת השמאים גילתה שרוכשים מוכנים להוסיף כסף עבור קרבה למוסדות חינוך טובים (המבטיחה ביישוב עירוני את האפשרות לשלוח את הילדים אליהם ולא למוסדות אחרים באותה עיר) ועל בית ביישוב שנתוני מערכת החינוך טובים בו יותר מביישובים אחרים: "רוכשים מוכנים לשלם עד 5% יותר על דירה שתבטיח את שליחת הילדים לבית ספר טוב", טוען דנוס ולדעתו "גם הרשויות המקומיות מודעות לכוח המשיכה של מערכת החינוך על משיכת אוכלוסייה חזקה והשפעתה על המחירים. דוגמא לכך היא כפר סבא למשל שמאז שמיצבה עצמה כעיר חינוך המחירים בה עלו".

דבר דומה, לפי ניתוחו של דנוס, קרה ביישוב שהם, השלישי בדירוג הזכאים לבגרות לפי הלמ"ס, ששיפר את מערכת החינוך ובכך קידם את תדמיתו - ובהתאם עלו בו המחירים, והוא מסכם: "החינוך הוא אחד השיקולים המרכזיים ברכישת דירה, ברוב המקרים קודם לו רק המחיר".

גלי שמיר, בעלת משרד רימקס אווניו בחולון סבורה שנושא החינוך משפיע בצורה חד משמעית על בחירת מיקום הדירה: "כולם רוצים את הבית ספר הכי טוב. הרבה פעמים לקוחות מתלבטים בין שתי דירות, ובית הספר שמכריע, אפילו אם זה אומר להתפשר קצת מבחינת המחיר.

רק לפני חודש ישב אצלי זוג שחיפש דירה ועד שלא הסברתי על מערכת החינוך והראיתי להם איפה מוסדות החינוך נמצאים וסיפרתי על כל אחד מהם הם בכלל לא היו מוכנים לראות דירה. ההשפעה במקרה של שכירות היא אפילו גדולה יותר מאשר ברכישת דירה כי במקרה הזה מדובר בהפרשים קטנים של דמי השכירות ואפשר יותר להתעקש".

יורדים לרמת הרחוב

אוהד קרוננברג מסוכנות רימקס בעפולה, מאשר שמוסדות חינוך טובים הם שיקול מכריע בהחלטת רוכשי דירות. "אנשים שמחפשים דירה נוקבים מראש בשכונה שבה בית הספר ידוע כטוב והם לא יסכימו לראות דירה בשכונה אחרת. זה משפיע ממש ברמה של רחוב זה או אחר. ברור שהתקציב הוא הדבר שמכריע בסוף אבל בית ספר הוא שיקול מכריע של כל שוכר ורוכש דירה שיש לו ילדים".

אופירה אזולאי, מנהלת סניף רשת התיווך אנגלו סכסון בשהם, גאה במקום הגבוה שבו ממוקמת עירה בטבלה, אולם היא סבורה שהחינוך הוא רק אחד ממכלול שיקולים ואינו סיבה עיקרית. "אין ספק שאנשים שמים על זה דגש ומי שבא מחוץ ליישוב מכיר את הנתונים, אבל זו רק אחת הסיבות שמביאות אנשים לגור כאן". עם זאת, מבקיאותה בנתונים (היא יודעת, למשל, ששוהם ירדה מהמקום הראשון בדירוג משרד החינוך למקום השלישי), אפשר לשער שגם היא משתמשת בהם "במכלול טיעוניה" כדי לשכנע רוכשים.

גם בשהם עלו המחירים כמו בחלקי הארץ האחרים, אולם לפי אזולאי דירות דומות בראש העין הממוקמת לא רחוק משם המחירים עלו באחוז גבוה יותר: "בראש העין נמכרה לפני שלוש שנים דירת 5 חדרים ב-700 אלף שקל. היום נמכרת דירה דומה ב-1.2 מיליון שקל. עלייה ב-70%. בשהם נמכרה לפני 3 שנים דירת 4 חדרים ב-900 אלף שקל והיום דירה דומה עולה 1.7 מיליון שקל, עלייה בכמעט 90% במחיר". ואם תהיתם מה אחוז הזכאות לבגרות בראש העין - הרי שזה עומד על 61.4%, לעומת 86.8 בשוהם. את החשבון והמסקנות, אתם מוזמנים לעשות בעצמכם.

בגרות
 בגרות