לקראת הריבית: הדולר היציג נחלש 0.5% - נותר מעל 3.6 ש'

האירו היציג נחלש ב-0.1% ל-5.22 ש' ■ "השוק מתמחר בשורה באירופה" ■ הריבית צפויה להישאר היום ללא שינוי, אולם לא מעט כלכלנים ציינו שלא יופתעו אם פישר יחליט להוריד

השקל התחזק היום (ב') מול המטבעות העיקריים, הדולר והאירו, כחלק ממגמה של גידול בתיאבון לסיכון בקרב המשקיעים בעולם, מה שדוחף לעלייה בשוקי המניות ובשעריהם של מטבעות מסוכנים יותר כנגד הדולר. בשוק המקומי ממתינים גם לפרסום החלטת הריבית של בנק ישראל היום בשעה 17:30.

הדולר איבד 0.5% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.606 שקלים, אם כי לאחר קביעת היציג ירד הדולר אל מתחת לרף 3.6 השקלים. האירו היציג נקבע על 5.227 שקלים, ירידה של 0.1% לעומת היציג של אתמול.

במחלקת המחקר של FXCM מציינים כי לכאורה, בעיות החוב באירופה וההשפעה הקשה של בעיה זו כל המערכת הבנקאית שם (עוד היום התבשרנו על מיזוג כפוי בין שני בנקים יוונים שכנראה לא יכלו להמשיך לתפקד לבד), היו צריכים להזרים היצעים גדולים למטבע האירופי, וליצור בו מגמה יורדת קשה ומתמשכת. במקום זאת, אנו רואי שהוא ממשיך להוות משקל נגד אדיר לדולר האמריקאי ושהשער שלו משקף התחזקות כלכלית שאיננה קיימת אפילו בגרמניה של ימים אלו.

"מה קורה כאן?", שואלים ב-FXCM. "האם יש מאחורי הקלעים תוכנית גרנדיוזית של הצלת כל המדינות החלשות וכתוצאה מכך של כל הבנקים המחזיקים באגרות החוב שלהן? "תוכנית כזו צריכה לעלות הרבה מאוד טריליוני אירו, וזו הסיבה שאיננו כל כך מאמינים בכך, אבל השוק מתמחר כרגע בשורה טובה באירופה, ואנו מקשיבים לשוק בדרך כלל הרבה יותר מאשר לקובעי המדיניות. גבולות הגזרה של אופטימיות זו נמצאות בין 1.45 ו-1.39 דולרים לאירו. כל פריצה או שבירה מגבולות אלו יתנו סופית את הכיוון של המגמה העתידית וזאת לטווחים הארוכים יחסית בגלל הזמן שלקח הדשדוש הרחב הזה להתקיים (מאז מאי השנה)".

בנק ישראל צפוי להכריז היום (ב-17:30) על החלטת הריבית החודשית שלו, החלטה שמקבלת חשיבות יתרה לאור החששות המתגברות בשווקים הגלובליים מהאטה עולמית - ברקע המשבר התקציבי בארה"ב והתרחבות משבר החובות הריבוניים באירופה, אשר עשויים לתת בסופו של דבר את אותותיהם על הכלכלה המקומית. נראה כי פישר צפוי להותיר את הריבית המרכזית ללא שינוי - ברמה של 3.25% - כך עולה מסקר האנליסטים של "בלומברג". 20 מתוך 21 האנליסטים העריכו בסקר כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, צפוי להותיר את הריבית על כנה, פרט לכלכלני בנק אגוד - שצופים כי הנגיד יוריד את הריבית לרמה של 3%.

"הפחתה של הריבית ב-0.5% לא תפתיע אותנו", כותבים כלכלני מיטב בסקירה השבועית על השוק המקומי. מנגד, סוברים במיטב כי בנק ישראל יבחר להותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 3.25%. במיטב מציינים כי "תנאי הרקע יביאו את הנגיד לשקול הפחתת הריבית. במידה והוא חושש מהאטה משמעותית בישראל, ניתן לצפות כי תתרחש הפחתה של הריבית ואף בשיעור חד של 0.5%".

מנגד, מציינים במיטב כי הפחתת הריבית עשוייה לתת רוח גבית נוספת לענף הנדל"ן ולתרום להמשך עליית המחירים, וכן לבנייה מחודשת של לחצים אינפלציוניים. "זו לא הבעיה המרכזית שצריכה להטריד את הבנק, אשר צפוי לעמוד ביעד היציבות השנה", נכתב בסקירה.

אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של פסגות, מעריך כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי ולא יורידה. בהסתכלות קדימה, לאור העלייה באי הוודאות, הן בשל ההשפעות מחו"ל והן בשל ההשפעות המקומיות, קשה מאוד להעריך לאן הולכת הריבית 12 חודשים מהיום. "ההערכה הסבירה ביותר לדעתנו היא שהריבית תישאר ברמתה גם בעוד 12 חודשים או אפילו תעלה מעט (רבע אחוז). המשך הדרדרות הבעיות בגזרה האירופית (שדווקא הייתה שקטה בסופ"ש) תגדיל את ההסתברות להורדת ריבית".

השאלה הנפוצה ביותר בה נתקלנו בשבוע שעבר בשיחות עם היועצים, לקוחות ומנהלי השקעות: "איך זה שהאירו כל כך מתחזק?" שע"ח אירו/שקל עלה ב-6.7% מאז תחילת החודש בעוד שע"ח אירו/דולר עולה ב-2.1% ושע"ח דולר/שקל יורד ב-4.9%. התשובה שנראית לנו הסבירה ביותר היא שהאירו לא מתחזק אלא שהשקל נחלש מול הדולר והדולר נחלש מול האירו. "היחלשות הדולר מול האירו היא תוצאה של הבטחת הפד להותיר את הריבית האפסית עוד כמעט שנתיים והציפיות להדפסה נוספת של הפד במסגרת ה-QE3. היחלשות השקל מול הדולר היא תוצאה של ההרעה בסביבה הגאו-פוליטית כמו גם שינוי הערכות הריבית של המשקיעים מהעלאה לכיוון ה-4% בעוד שנה להורדת הריבית. באמת שקשה לנו למצוא סיבה אחרת ל'התחזקות' האירו", אומר גרינפלד.