מיטב: "משבר כולל יפגע באיכות תיקי האשראי של הבנקים"

מיטב: "בכלכלה פתוחה כמו ישראל המערכת הפיננסית לא חסינה מפני משברים שמגיעים מעבר לים" ■ הבעיה העיקרית לטענת מיטב: "עודפי הנזילות במט"ח שהצטברו בבנקים"

"במקרה של משבר כולל באירופה ומיתון כפול בארה"ב הסקטור הבנקאי ייסחר סביב ה-0.7% על ההון העצמי, מצב שישקף פגיעה ממשית באיכות תיקי האשראי בבנקים", כך כותבים כלכלני מיטב בסקירה על המערכת הבנקאית בישראל, לקראת פרסום דוחות הבנקים מחר (ג').

במיטב מציינים כי אמנם כאשר משקללים את כל ההתפתחויות של השנתיים האחרונות, נדמה שיכולת הספיגה של הבנקים בישראל טובה יותר מאשר הייתה ב-2008, אולם "בכלכלה פתוחה כמו ישראל אי-אפשר להפוך את המערכת הפיננסית לחסינה מפני משברים שמגיעים מעבר לים".

"הבעיה העיקרית נובעת מעודפי הנזילות במט"ח שהצטברו בבנקים הישראלים", מסבירים במיטב. "בסביבת ריבית נמוכה חלק מהבנקים הישראלים התפתחו להגדיל את רמת הסיכון ביתרות המט"ח תוך השקעה באג"חים של בנקים זרים".

במיטב מציינים כי לנוכח כך, הבנקים שמחזיקים בחשיפה גדולה לבנקים באירופה - לאומי והבינלאומי - כבר מקטינים באופן יזום את רמת החשיפה, "הם לא יחכו לרגע האחרון כפי שקרה במשבר של 2008". עוד מציינים כי "בעקבות פתיחת המרווחים באג"חים באירופה מימושים אלו עשויים להסב הפסדים לבנקים הישראליים".

מנגד, מציינים במיטב כי "הבנקים והסקטור העסקי בישראל הצטיידו מאז משבר 2008 באמצעי מיגון". במיטב מציינים לטובה את חיזוק ההון העצמי של הבנקים ("בעיקר בשל הפסקת חלוקת הדיבידנדים ב-2008-2009"), הגדלת יחס הלימון הון הליבה לקנה מידה עולמי, הורדת המינוף בסקטור העסקי ("יחס החוב-תוצר עומד על 98% לעומת 120% ב-2007), והגבלת אמצעי הנזילות.