בשקט בשקט, ישראל מתקרבת לנציגה נוספת בצ'מפיונס ליג

ליגת העל עשויה להרוויח מאוד מההעפלה של שלוש ישראליות לשלב הבתים של הליגה האירופית: סיכוי סביר שכבר בעונת 2014/15 תקבל ישראל נציגה נוספת במוקדמות האלופות

מעבר להישג ההיסטורי שנקבע ביום חמישי האחרון לפיו שלוש קבוצות ישראליות העפילו לשלב הבתים של הליגה האירופית (מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל ת"א), לעניין הזה צפויה להיות השלכה מקצועית מבחינת ההופעה של ישראל באירופה. העובדה ששלוש נציגות ישחקו בשלב הבתים, תאפשר לישראל לצבור ניקוד שישפר באופן משמעותי את "דירוג המדינה" שלה באופ"א, מה שבאופן כמעט ודאי יקנה לליגת העל נציגה נוספת בשלב המוקדמות של ליגת האלופות החל מעונת 2015/16, ובסבירות נמוכה יותר - כבר ב-2014/15.

חישוב כמות הקבוצות שמקבלת כל מדינה במפעלים האירופים, נקבע לפי נקודות הדירוג שצוברות הנציגות מכל מדינה במשך חמש עונות אחורה - בהתאם להישגים שלהן על המגרש. לדוגמה: כמות הנציגות שקיבלה ישראל בעונה הנוכחית (2011/12), אחת במוקדמות ליגת האלופות ועוד שלוש במוקדמות הליגה האירופית, נקבעה לפי התוצאות שהשיגו הקבוצות הישראליות בין העונות 2005/06-2009/10. המיקום הכללי ב"דירוג המדינה" שמקנה שתי נציגות במוקדמות ליגת האלופות הוא 15. נכון לעונה הנוכחית מדורגות הנציגות הישראליות במקום ה-20 (מתוך 53 מדינות בסך הכל). מהמקום ה-13 ואילך - ולאור התוצאות של הישראליות בשנתיים האחרונות זה לא לגמרי בשמיים - מקבלת כל מדינה לפחות נציגה אחת אוטומטית כבר בשלב הבתים של האלופות.

בשנים הקרובות הניקוד הישראלי צפוי לעלות: ישראל צברה העונה עד כה 3.250 נקודות דירוג, וממוקמת במקום השביעי בעונה הנוכחית ב"דירוג המדינה". הנציגות הישראליות יקיימו לפחות עוד 18 משחקים יחד בעונה הקרובה במסגרת האירופית, כאשר ניצחון בשלב הבתים של הליגה האירופית מבטיח חצי נקודה, ותוצאת תיקו - רבע נקודה.

את העונה הקודמת סיימה ישראל במקום ה-15 ב"דירוג המדינה", ואילו את 2009/10 סיימה במקום ה-12 הרבה לפני מדינות כדורגל מפותחות יותר כרוסיה, רומניה, אוקראינה, שווייץ, דנמרק. המשמעות היא שב-2014/15 סיכוייה של ישראל ליהנות מנציגה נוספת במוקדמות האלופות יעלו משמעותית, ואילו ב-2015/16 יהיו גבוהים מאוד - כיוון שאז "תימחק" העונה החלשה של הישראליות ב-2008/09 (ניקוד של 1.750 בלבד), ויילקחו בחשבון התוצאות בין העונות 2009/10-2013/14.

אגב, שתי הקבוצות שאחראיות על המצב האירופי המשופר הן בעיקר הפועל ת"א ומכבי חיפה. הפועל ת"א, שהשתתפה בעונה שעברה בליגת האלופות, השיגה יותר נקודות דירוג מאשר קבוצות שהשתתפו באירופה כיובנטוס, נאפולי, אסטון וילה, דורטמונד, ורדר ברמן ואפילו סביליה ואתלטיקו מדריד.

אבל למרות התסריט האופטימי הזה עבור הכדורגל הישראלי, חשוב לציין כי גם במידה וליגת העל תקבל נציגה נוספת במוקדמות ליגת האלופות, היא תשובץ אל מסלול הקבוצות ה"לא-אלופות" הכמעט בלתי אפשרי למעבר, שכולל את הקבוצות שלא זכו באליפות בליגות הגדולות באירופה. העונה, למשל, עלו מהמסלול הזה אל שלב הבתים באיירן מינכן, ארסנל, ליון, ויאריאל ובנפיקה. זאת בניגוד ל"מסלול האלופות" הנוח יחסית אליו משובצת כיום האלופה הישראלית, וכולל משחקים נגד האלופות של ליגות חלשות יותר.