פישר הותיר הריבית על כנה; רומז על הורדות ריבית בעתיד

בנק ישראל השמיט את המשפט של חתירה לרמת ריבית "נורמלית" - סבור כי הריבית הנוכחית מתאימה למצב השווקים ■ לא הוסיף תוואי העלאות ריבית וצופה ריבית של 3.3% בעוד שנה ■ "מצבו הטוב יחסית של המשק הישראלי יאפשר לו לספוג זעזועים עם פגיעה מתונה יחסית"

בנק ישראל פרסם הערב (ב') את החלטת הריבית לחודש ספטמבר, לפיה שיעור הריבית נותר ללא שינוי ברמה של 3.25%. בבנק ישראל מסבירים את ההחלטה במדיניות שנועדה להחזיר את האינפלציה לתחום היעד המוגדר ב-1%-3% ב-12 החודשים הקרובים.

על פי סקר הכלכלנים של "בלומברג", רוב הכלכלנים צפו את הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של 3.25%. 20 מתוך 21 האנליסטים העריכו בסקר כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, יותיר את הריבית על כנה, פרט לכלכלני בנק אגוד - שצפו כי הנגיד יוריד את הריבית לרמה של 3%.

יצוין, כי בכל הודעות הריבית בחודשים האחרונים, בנק ישראל חתר להגיע לרמת ריבית "נורמלית" במשק, ובהודעה היום השמיט את המשפט הזה - דהיינו ניתן לומר שבנק ישראל סבור כי רמת הריבית הנוכחית מתאימה למצב הנוכחי של השווקים ושל המשק הישראלי.

בנוסף, הבנק לא הוסיף תוואי להעלאות ריבית לעתיד ומעריך כי הריבית תעמוד על 3.3% גם בעוד שנה - מה שמרמז כי נפתחה דלת אף להורדות ריבית בחודשים הקרובים בהתאם להתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם.

הבנק ציין בהודעה כי המצב של המשק הישראלי טוב יחסית ויאפשר לו לספוג זעזועים כמו התפתחויות שליליות בפעילות בארה"ב ובאירופה עם פגיעה מתונה יחסית, וניתן להעריך כי המשפט הזה בא כתשובה לכל אלה שסברו שנגיד בנק ישראל סטנלי פישר צריך להוריד את הריבית בהחלטה הנוכחית.

בהקשר זה נציין כי הירידה החדה באינפלציה ובציפיות לאינפלציה, יחד עם התגברות החששות למיתון כפול בכלכלות ארה"ב ואירופה, הגבירו את הסיכויים כי בנק ישראל לא יעלה את הריבית במשק עד השנה הבאה לפחות, ואף עשוי להוריד אותה. הציפיות לאינפלציה צנחו באוגוסט מ-3% לכ-2.5%. הירידה בציפיות לאינפלציה מהווה איתות חזק לכך שהשווקים מתמחרים סיכויים גבוהים מאוד להאטה חזקה בפעילות המשק הישראלית, לרבות ירידה בביקושים אשר צפויים למתן את רמת המחירים במשק. עוד נציין כי מדד המחירים לצרכן צנח במפתיע ב-0.3% ביולי.

בנק ישראל: "המשק יספוג זעזועים עם פגיעה מתונה"

בבנק ישראל מציינים כי המשק מוסיף לצמוח אך יחד עם זאת מציינים כי חלה התמתנות בקצב הצמיחה, התמתנות שבאה לידי ביטוי בנתוני המאקרו. "שעור הצמיחה ברבעון השני היה מתון יחסית לרבעון הקודם, בעיקר כתוצאה מהתמתנות הביקושים העולמיים והשפעתם על הייצוא, בעוד שהביקושים המקומיים המשיכו לגדול", מציינים בבנק ישראל.

בבנק ישראל מציינים לרעה את השפעת הכלכלה העולמית על מצב המשק הישראלי; "ההתפתחויות מאז החלטת הריבית הקודמת המצביעות על תפנית שלילית בפעילות בארה"ב ובגוש האירו, יחד עם הסיכונים הגיאו פוליטיים עלולים להשפיע על הפעילות הכלכלית בישראל", נכתב בהודעת הריבית. בתחזית אופטימית יותר, מציינים כאמור בבנק ישראל כי "מצבו הטוב יחסית של המשק הישראלי בעת הזאת יאפשר לו לספוג זעזועים אלה עם פגיעה מתונה יחסית".

הערכות האינפלציה של בנק ישראל: ב-12 החודשים המסתיימים ברבעון השלישי של 2012 האינפלציה תעמוד על 2.5%, והריבית הממוצעת לאותו רבעון תעמוד על 3.3%. לגבי שנת 2011, מעריכה חטיבת המחקר של בנק ישראל כי האינפלציה תסתכם ב-2.7%וכי הריבית הממוצעת ברבעון האחרון של השנה תעמוד על 3.3%.

קצב עליית מחירי הדירות הואט אך עדיין גבוה

בהתייחס לשוק הדיור, מציינים בבנק ישראל כי מספר הדירות שנמכרו ירד ובאפריל עד יוני הוא היה נמוך מאשר בחודשים ינואר עד מארס בכ-7%. "מחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, עלו בחודשים מאי-יוני בקצב חודשי של 0.7%, לאחר עלייה דומה בחודשים אפריל עד מאי", מציינים.

בבנק ישראל מדגישים כי הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות עדיין גבוה, אך הוא הואט, זה החודש השני, וב-12 החודשים שהסתיימו ביוני עמד על 12.5%, לעומת 13.9% במאי. "ההאטה שנרשמה בקצב עליית מחירי הדירות הושפעה מהעלאת הריבית, מצעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, יחד עם המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ואלה צפויים להמשיך ולהשפיע למיתון עליית מחירי הדירות במהלך השנה הקרובה", מעריכים.