"סטנלי פישר לא יהסס להוריד ריבית אפילו לא במועד הקבוע"

בנק ישראל הותיר כצפוי את הריבית לספטמבר על כנה - ברמה של 3.25% ■ מה חושבים האנליסטים והכלכלנים הבכירים בשוק על ההחלטה של פישר?

בנק ישראל פרסם הערב (ב') את החלטת הריבית לחודש ספטמבר, והודיע כי הריבית נותרה ללא שינוי ברמה של 3.25% - וזאת, בהתאם לציפיות בשוק, שהתאימו עצמן להתפתחויות האחרונות בזירת המאקרו המקומית והגלובלית.

הירידה החדה בציפיות לאינפלציה (שצנחו מ-3% ל-2.5% אל יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה) המאותתת על ירידה ביוקר המחייה כתוצאה מהאטה במשק, ומדד המחירים לצרכן שצנח במפתיע ב-0.3% ביולי (כולל ירידה במחירי הדלק, המים ומוצרי החלב), הורידו מפישר את הלחץ להעלות את הריבית החודש, יחד עם הורדת תחזיות הצמיחה לכלכלה הגלובלית וכלכלת ארה"ב.

להלן התגובות בשוק ההון להחלטת הריבית:

■ אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "הגורמים להותיר את הריבית על כנה חודש נוסף די ברורים: ההשפעות החיצוניות בדמות ההאטה בארה"ב והחששות ממשבר פיננסי בגוש האירו, ההאטה בצמיחה גם בישראל, התחייבות הפד להותיר את הריבית ברמתה עד מחצית 2013, ומדד יולי הנמוך ירידת הציפיות האינפלציוניות אל מרכז היעד של בנק ישראל השקולה למעשה לעלייה של כאחוז בריבית הריאלית במשק. השאלה היותר מעניינת היא איך יראה תוואי הריבית העתידי כאשר מצד אחד הריבית הריאלית עדיין נמוכה ביחס למצבו של המשק, אך מצד שני גורמי הסיכון עלו משמעותית ובמיוחד החשש מהתדרדרות הבעיות באירופה לכדי משבר פיננסי. אנו מעריכים שבתרחיש הסביר ביותר הריבית תוותר ברמה של 3.25% לפחות עד סוף השנה, ותגיע לרמה של 3.25-3.5% בעוד 12 חודשים.

יוסי שווימר, הכלכלן הראשי של מגדל שוקי הון: "כצפוי הותיר בנק ישראל את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי בשיעור של 3.25%. יש לשים לב לעובדה, שעל פי תחזית המחקר של בנק ישראל, בעקבות ההרעה בסביבה הכלכלית העולמית בחודש האחרון, תחזית הריבית הממוצעת בעוד 12 חודשים ירדה מ-4% בחודש שעבר ל-3.3%. דבר המאותת להערכתנו כי בזמן הקרוב, הריבית צפויה להישאר על כנה. בנק ישראל יעדיף להמתין להתבהרות החשש מפני האטה כלכלית עולמית והתמתנות אי הוודאות במצב הגיאופוליטי באזורנו. עניין נוסף שיעמוד למבחן הוא האם ההאטה בקצב עליית מחירי הדירות מעידה על שינוי מגמה או שמדובר בתופעה זמנית".

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון: "בנק ישראל החליט על 'שמירת כדורים במחסנית המוניטרית' באמצעות הותרת הריבית על כנה. פעולה זו היא התנהלות טקטית נכונה של הבנק המרכזי אשר לא נחפז להפחית ריבית למרות השמועות אשר הסתובבו בשוק, זאת על מנת להרוויח זמן עד אשר תתבהר התמונה הכלכלית המעורפלת. במקרה של חזרת הפאניקה לשווקים ו/או אסקלציה במשבר הפיננסי באירופה, בנק ישראל לא יהסס להפחית את ריבית הבסיס אפילו במועד שונה מהמועד הקבוע ביום שני האחרון של כל חודש".

■ אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות: "כפי שחזינו, בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה על 3.25% בנק ישראל מגלה מודעות למחאה החברתית והשלכותיה, מתרשם מהאטה המסתמנת בקצב הצמיחה במשק, מתחילת הירידה במחירי הנדל"ן, מהתכנסותה של האינפלציה אל מתחת לרף 3% וכמובן, מקשיב למשבר הגלובלי המתהווה. ברור שבמקביל, הנגיד לא יכול היה להתעלם מהעובדה שעמיתו האמריקאי ברננקי הותיר את הריבית הנמוכה בארה"ב על כנה ואף הצהיר שלא יפעל להעלותה עד לשנת 2013. לאור נתונים אלו אנו משאירים את הערכותינו לגבי הריבית ברבעון הקרוב על רמתה הנוכחית".

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "לא ניתן להימנע מהפחתת הריבית במשק על רקע ההאטה הגלובלית המתעצמת, וחבל שנגיד בנק ישראל לא נקט בצעד זה כבר החודש. הירידה הברורה בלחצי האינפלציה, ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית ובעליית מחירי הסחורות והירידה בערך נכסי הציבור מחייבים מתן עדיפות למדיניות התומכת בשימור הצמיחה במשק נוכח קיומה של אינפלציה סבירה במשק הישראלי. הפחתת הריבית כבר החודש היתה מסייעת בשימור כושר התחרות של המגזר העסקי ומקטינה את עלויות המימון שלו בסכום של מיליארד שקל על בסיס שנתי".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות: "אני שמח על החלטת בנק ישראל החודש שלא להעלות את הריבית, יש מקום לשקול אף להפחיתה. הסימנים להתחדשות המיתון העולמי מתרבים והיצוא הישראלי מראה חולשה מסוכנת בחודשים האחרונים - הריבית הגבוהה באופן יחסי במשק הישראלי רובצת כמשקולת על הסקטור העסקי ויש מקום להפעיל גמישות ולהפחיתה כדי להקל על הכלכלה הישראלית לפעול בזירה בה הביקושים העולמיים מתמתנים באופן משמעותי".

נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון: "הנגיד יכול היה להרשות לעצמו להוריד את הריבית ברבע אחוז ולהקל בכך, ולו במעט, מנטל המוטל על העסקים הקטנים, אשר מעבר למחסומי הנגישות לאשראי, נאלצים להתמודד על התייקרותו בחודשים האחרונים בשל העלאת הריבית ע"י הנגיד. הוכח, מה שטענו לכל אורך הדרך, שהחשש אינו מפני יציאת השד האינפלציוני מהבקבוק (ובנושא זה דווקא לממשלה תרומה נכבדה), אלא ההתמודדות של העסקים הקטנים שאשראי הוא לחם חוקם. מתרבים והולכים הסימנים המצביעים על האטה במשק, ביניהם האטה בהתאוששות הכלכלה האמריקאית והתגברות הסכנה למשבר בכלכלת האיחוד האירופי, ירידה במחירי הסחורות בעולם, סימני חולשה בביקושים המקומיים והאטה במגמת הצמיחה במשק ועוד. אין זה הזמן לעשות צעדים, שיזרזו את ההאטה שיעצרו את התפתחות במשק בחודשים האחרונים, ההיפך הוא הנכון -יש להוריד את הריבית ברבע אחוז".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "בנק ישראל רוצה לראות שהירידה באינפלציה היא לא אירוע נקודתי הנובע מהמחאה נגד יוקר המחיה. בנק ישראל מעדיף להמתין ולחכות ולראות את נתוני מדד חודש אוגוסט, על מנת לראות כי אכן מגמת ירידת תוואי האינפלציה היא לא אירוע חד פעמי. פישר חושש מכך שהורדת ריבית עלולה ליצור בועות בתחומי הנדל"ן ושוק ההון בשל כסף זול הנמצא בשוק. תוואי האינפלציה הנוכחי ל-12 החודשים הקרובים עומד על כ-2.5%, טווח המאפשר לבנק ישראל להוריד את הריבית נוכח האטה בצמיחה העולמית".