לנדאו מסרב להוריד המרווחים בדלק: "לא חותמת גומי"

שר התשתיות ל"גלובס": "ההורדה צריכה להיות מידתית ומדורגת" ■ האוצר לוחץ על משרד התשתיות להוריד מרווחי השיווק של חברות הדלק ב-16.2 א' ללא מע"מ, בכדי לנטרל את ההעלאת הבלו על ידי האוצר ■ העלאת הבלו תייקר הדלק בכ-20-25 א'

בניסיון למנוע את התייקרות מחירי הדלק בחודש הקרוב, לוחץ האוצר על משרד התשתיות להוריד את מרווחי השיווק של חברות הדלק ב-16.2 (לפני מע"מ) אגורות לליטר באופן מיידי, זאת על מנת לנטרל את ההעלאת הבלו על ידי האוצר, שצפוייה לייקר את מחיר הדלק בכ-20-25 אגורות. ההחלטה התקבלה פה אחד בוועדת המחירים, בתמיכת שני נציגי הועדה ממשרד התשתיות.

נכון לרגע זה, מסרב שר התשתיות עוזי לנדאו לחתום על המלצת ועדת המחירים שבראשות נציג האוצר, בנימוק כי הורדה כה חדה במרווח השיווק עלולה לגרום לפשיטת רגל של חברות דלק. במשרד התשתיות מוכנים להפחית את מרווח השיווק ב-15 אגורות לליטר בשתי פעימות: הפחתה מיידית של 8 אגורות, והפחתה נוספת של 7 אגורות בעוד כחצי שנה.

לנדאו: "אני לא חותמת גומי"

בשיחה עם "גלובס" אמר השר לנדאו כי הפחתת מרווח השיווק צריכה להיות "מידתית ומדורגת" והזהיר כי הפחתה קיצונית מדי תפגע בעיקר בחברות הדלק הקטנות ותחזק את הריכוזיות במשק הדלק.

"אינני חותמת גומי", אמר לנדאו ל"גלובס". "ביקשתי מהוועדה הבהרות לגבי ההשלכות של הורדת המרווח על חברות הדלק". לנדאו מתח ביקורת על האוצר ואמר כי "יש מי שמנסה להוריד מחירי ויהי מה, אבל מי שבאמת דואג לרווחת צרכן צריך לטפל בבלו. הוזלת מרווח השיווק בשיעור שעליו ממליצה הוועדה תחסוך לצרכנים 6 שקלים על טנק דלק שמחירו 300 שקלים. מבחינת חברות הדלק לעומת זאת מדובר על הפחתה של יותר מ-20 אחוז במרווח שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות עבור חברות דלק קטנות ותחנות בבעלות פרטיים. התוצאה תהיה פגיעה בתחרות במשק הדלק והגדלת הריכוזיות".

לנדאו הוסיף כי בניגוד לשוק הסלולארי שוק הדלק אינו שוק של טייקונים והרווחיות בו נמוכה יחסית. "אני מדבר על רווח תפעולי של 4% בסך הכל מהיקף המכירות. אין כאן כיס עמוק ואין כאן רווחיות כמו בסלולאר עם רווחים של 1.5 מיליארד על מכירות של 6 מיליארד".

מרווח השיווק, מקור ההכנסה של חברות הדלק ממכירת הבנזין עומד כיום על 71 אגורות לליטר בנזין 95 אוקטן. לנדאו ציין כי הפחתת מרווח השיווק בשיעור שעליו ממליצה הוועדה תוזיל את מחירו של טנק דלק שעולה 300 שקלים ב-6 שקלים בסך הכל בעוד שמרכיב הבלו או המס שגובה המדינה, מהווה כ-40 אחוז ממחיר הבנזין.

שטייניץ: "החלטה לטובת חברות הדלק, האזרחים והעסקים"

מנגד ציין שר האוצר יובל שטייניץ כי מדובר בהחלטה חשובה, ששמה סוף למסע הלחצים והעיכובים מטעמן של חלק מחברות הדלק והאנרגיה. "מדובר בהחלטה הלוקחת בחשבון לא רק את טובת חברות הדלק, אלא גם את טובת האזרחים ובעלי העסקים".

היום מתקיימים דיונים מרתוניים בין משרדי האוצר והתשתיות לקראת קביעת מחירי הבנזין לחודש ספטמבר. עד מחר בחצות, צפויים המחירים לעלות בשיעור של 3 עד 15 אגורות לליטר, אך לא מן הנמנע כי תימצא נוסחה שתמנע את ההתייקרות בדקה ה-90, כפי שקרה בחודש שעבר.

המפתח נמצא בידי האוצר, שבסמכותו להחליט על גובה הבלו לחודש ספטמבר. בחודש שעבר הסכים האוצר להפחתה של 31 אגורות בבלו למשך חודש אחד, כדי למנוע התייקרות, אך דרש בתמורה כי בספטמבר תוחזר מחצית ההפחתה ויופחת מרווח השיווק של חברות הדלק.

הצמדה מלאה למדד

באוצר אמרו היום (ג') כי הם שוקלים צמצום העלאת הבלו, בין היתר על-ידי הקפאת העדכון התקופתי של הבלו שאמורה להוסיף 5 אגורות למחיר הבנזין. הבלו נהנה מהצמדה מלאה למדד ומוטל עליו מע"מ בשיעורו היחסי במחיר הבנזין.

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות אמורה להמליץ לשרים על גובה ההפחתה במרווח השיווק של חברות הדלק. המרווח, העומד כיום על 71 אגורות לליטר בנזין 95 אוקטן, הוא מקור ההכנסה העיקרי של חברות הדלק.

בתחילת השנה מינו שרי האוצר והתשתיות ועדה לבחינת גובה המרווח בראשות יועץ למנכ"ל האוצר אנואר חילף ובהשתתפות נציג נוסף של האוצר ושני נציגים ממשרד התשתיות. בדיונים אחרונים שנערכו באוצר ובמשרד התשתיות, התברר כי קיים פער ניכר בין עמדות הצדדים.

האוצר דורש הפחתה מיידית של 19 אגורות במרווח, ותובע בנוסף להכניס למרווח מקדם התייעלות, שיפחית את מרווח השיווק ב-2% בכל שנה.

במשרד מזהירים כי הפחתה חדה מדי של המרווח עלולה להביא לפשיטת רגל של שתי חברות הדלק הקטנות, סד"ש וטן, שחשופות במיוחד להפחתת מרווח השיווק, משום שהן משלמות מחיר גבוה יחסית על הבנזין שהן רוכשות, ומכיוון שאין להן מקור רווח נוסף בדמות רשת חנויות נוחות כמו לארבע חברות הדלק הגדולות.

טן היא בבעלות אליעזר פישמן שהוא גם בעל השליטה ב"גלובס"