לשכות המסחר: רפורמת בכר יצרה שיטפון רגולטורי בפיננסים

"רפורמת בכר ביקשה לגוון במוצרים הפיננסיים ולהוזיל את דמי הניהול, אך מאז היא החלה, הרגולטורים בשוק ההון נכנסו 'לריצת אמוק': 159 חוקים, תקנות וחוזרים ב-1,158 עמודים

"רפורמת בכר ביקשה להגביר את התחרות, לגוון במוצרים הפיננסיים ולהוזיל את גובה דמי הניהול. אולם, מאז החלת הרפורמה, הרגולטורים בשוק ההון לא נחו לרגע ונכנסו 'לריצת אמוק' בהפקת חוקים וחוזרים". כך אומרים באיגוד לשכות המסחר ומציינים כי מאז כניסתה לתוקף של רפורמת בכר לפני יותר מ-6 שנים משרד האוצר הוציא 159 חוקים, תקנות וחוזרים בתחום הגמל. לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון בלשכת המסחר ת"א והמרכז, "כולם מציינים את ההעלאות בדמי הניהול בקופות הגמל, שכיום עומדים בממוצע על כ-1.1%. אולם, מי שתרם בעיקר להעלאת דמי הניהול, הוא הרגולטור. הציבור משלם את המחיר על יותר מדי רגולציה, גם אם היא מוצדקת", אומר סולומון.

בהקשר זה הוא מוסיף כי "נדרשת הגנה על העמיתים אולם הרגולטורים השונים נמצאים בריצת אמוק וגורמים לעלויות כבדות המושתות בסופו של דבר על העמיתים". מדברי סולומון עולה כי מראשית 2005 ועד יולי 2011 הוציא משרד האוצר 159 חוקים, תקנות וחוזרים בהיקף 1,158 עמודים, לחברות המנהלות קופות גמל. בנוסף, בצנרת נמצאים 23 טיוטות נוספות של הצעות. הבדיקה נערכה בלשכת המסחר ת"א והמרכז לקראת ועידת ECONOMIX.IL של לשכת המסחר ת"א והמרכז, בשיתוף "גלובס", שתיערך ב-14.9.2011, בהילטון ת"א. נציין כי באיגוד לשכות המסחר חברים בתי השקעות וחברות ניהול קופות גמל וקרנות פנסיה של בתי ההשקעות.

בין היתר מדובר בדרישה לאיתור עמיתים וטיוב נתוניהם, דרישה להגדלת ההון העצמי, דרישה למיזוג קופות הגמל ומעבר למודל קופות המותאמות למאפייני העמית. בנוסף, בימים אלה משרד האוצר מקדם עוד רפורמה להגברת התחרות בשוק הפנסיוני, הכוללת בין היתר שינוי מאפייני קופות הגמל ומאפייני ההתקשרות עם גורמי ההפצה, כמו גם הפחתת דמי הניהול.

לדברי סולומון, "כל רגולטור, מאז ועדת בכר, החל להזרים חוזרים על גבי חוזרים, כאשר חלקם סתרו חוזרים אחרים וחלקם אף אילצו את האוצר להוציא הבהרות, ואף הבהרות על ההבהרות". לדעתו היקף החוזרים העצום, גרם לבלבול בשוק וגם דרש מהחברות היקפי עלויות גבוהים ליישומם, לגיוס כוח אדם, מחשוב, ביקורות וכדומה.

"אין חולק כי נדרשת ההגנה על החוסכים, אולם מסת החוזרים הצומחת, הגדילה את עלויות ניהול החברות וחברות רבות לא יכלו לעמוד בעלויות הנוספות. אם בשנת 2005 פעלו בשוק 104 חברות מנהלות קופות גמל, הרי שנכון להיום נותרו 62 חברות בלבד, וגם חלק מהחברות הנותרות במגמת סגירה או מיזוג", אומרים באיגוד לשכות המסחר. אגב, בהתייחס לסוגיית דמי הניהול שמהווה חלק מרכזי מהרפורמה הנוכחית של האוצר, באיגוד לשכות המסחר מציינים כי "ספק אם צעדים מקבילים שבהם נוקט האוצר, אכן יובילו להפחתת דמי הניהול".