הצעת חוק בארה"ב: להפסיק מימון לאו"ם אם יכיר בפלסטינים

ממשל אובמה מתח ביקורת על יזמת החקיקה ■ הצעת החוק צפויה לעבור את בית-הנבחרים, אך תיתקע כנראה בסנט בגלל התנגדות הבית הלבן

הצעת חוק חדשה, ששואפת לטרפד את ההכרה הצפויה של האו"ם במדינה פלסטינית, לבטל את דו"ח גולדסטון ולשנות מן היסוד את בסיס היחסים בין ארה"ב לארגון הבינלאומי, הועלתה אתמול (ג') על שולחן בית-הנבחרים בוושינגטון. ממשל אובמה כבר הודיע על התנגדותו ליזמת החקיקה. הצעת החוק צפויה לעבור את בית-הנבחרים, שבו רוב רפובליקני, אך היא תיתקע כנראה בסנט, שבו רוב דמוקרטי, בגלל התנגדות הבית הלבן.

הצעת החוק מכוונת נגד או"ם את תותחיה התקציבים ארה"ב, הנשק היעיל ביותר בארסנל האמריקני: הפסקת תשלומים לכל גוף של או"ם שיתן ידו להכרה במדינה פלסטינית; ומעבר למדיניות מימון סלקטיבית של גופי או"ם. במקום "לשפוך" על הארגון מיליארדי דולר כל שנה, יסתפק הממשל רק במימון תכניות וסוכנויות של או"ם שתומכות באינטרסים אמריקניים.

יוזמת הצעת החוק היא אילנה רוס-לטינן, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הבית. 57 צירים צרפו את חתימותיהם להצעה החוק. לרפובליקנים בכלל, ולרוס-לטינן בפרט, יש רשימת קובלנות ארוכה נגד או"ם והתמיכה הפיננסית של ארה"ב בארגון. הם מדגישים שוושינגטון מממנת מדי שנה 22% מהתקציב התפעולי של או"ם (שכולל עלויות השכר של אלפי העובדים בארגון על כל שלוחותיו) ו-27% מתקציב כוחות השלום של או"ם. ב-2010 הזרימה ארה"ב לארגון 3.35 מיליארד דולר, מתוכם 2.67 מיליארד דולר למימון כוחות שלום.

מה מקבלת ארה"ב בתמורה לתשומתה הפיננסית הגדולה? שורה של החלטות שחלק גדול מהן אינו משרת את האינטרסים הלאומיים שלה, ובראשן החלטות נגד ישראל, בעלת ברית חשובה, אומרים מותחי הביקורת הרפובליקניים.

בהודעה לעיתונות על יזמת החקיקה, הגדירה אתמול רוס-לטינן את או"ם כ"נזיד של שחיתות, ניהול כושל והזנחה".

ואלה הסעיפים השנויים ביותר במחלוקת בהצעת החוק, לפי תקציר ההצעה, כפי שהוכן ע"י משרדה של רוס לטינן:

  • ארה"ב מתנגדת למאמצי ההנהגה הפלסטינית לחמוק מהסדר ישיר עם ישראל, שיושג באמצעות או"ם, ולחתור תחת הזדמנויות לשלום ע"י ניסיון להשיג הכרה דה-פקטו של או"ם במדינה פלסטינית (באמצעות השגת חברות ל'פלסטין' בסוכנויות ובתכניות של או"ם). ארה"ב תעצור תשלומים לכל סוכנות או תכנית של או"ם שתשדרג את מעמד המשלחת הפלסטינית לארגון מעל למעמד 'משקיף' שממנו היא נהנית עתה.
  • ארה"ב תוביל קמפיין דיפלומטי רם-דרג לביטול דו"ח גולדסטון והצעדים שננקטו בעקבותיו בעצרת הכללית, ולהתנערות מהם. הצעת החוק קובעת שמדיניות ארה"ב תראה בדו"ח מסמך מוטה ללא תקנה, שאינו ראוי לשום התייחסות, לגיטימציה או תמיכה.
  • ארה"ב תפסיק את מימון UNRWA, סוכנות הסעד והתעסוקה של או"ם שמסייעת לפליטים פלסטיניים. איסור המימון יישאר בתוקף עד שהסוכנות תסנן את עובדיה ואת הנתמכים על-ידה באמצעות רשימות אמריקניות שכוללות מידע על טרוריסטים מוכרים.
  • מדיניות ארה"ב תפעל לשינוי שיטת התקצוב של או"ם, מבסיס של קביעת 'שומות' לגובה תרומתה של כל מדינה לארגון, לבסיס וולונטארי. שינוי זה יאפשר לארה"ב לממן רק את הסוכנויות והתכניות של או"ם שמקדמות את האינטרסים והערכים של ארה"ב. התחרות בין הגופים של או"ם לקבל מימון מהמדינות החברות בארגון תהפוך אותם ליותר שקופים, מחויבים לתת דין וחשבון ויעילים.
  • הצעת החוק מסמיכה את משרד החשב הכללי בממשל לחקור ולבקר את הנתונים הפיננסיים של תרומות ארה"ב לאו"ם. היא קובעת, שמתן התרומות האמריקניות לגופי או"ם יהיה תלוי בנכונותם לספק למשרד החשב הכללי התחייבות כתובה לשתף עמו פעולה ולחלוק עמו ועם הקונגרס מידע בסיסי שנחוץ לפיקוח כזה.

מקור בממשל אמר לאתר "פוליטיקו": "הצעת החוק היא מיושנת, עייפה ואינה מתייחסת לתפקיד החיובי שממלא או"ם". הבית הלבן טוען, שמותחי הביקורת הרפובליקניים מתעלמים מהפעילות החיובית של או"ם באפגניסטאן ובלוב. לדברי הממשל, העובדה שארה"ב תורמת 22% מתקציב הארגון מגבירה במידה רבה את השפעתה הבינלאומית.

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ויקטוריה נולנד, אמרה אתמול, בהודעה לעיתונות, כי קיצוץ הסיוע האמריקני לאו"ם יפגע במידה משמעותית במעמדה הבינלאומי של ארה"ב ויחליש את או"ם כמכשיר לקידום מטרות הביטחון הלאומי של ארה"ב.

בכל זאת, אנליסטים אמרו אמש, כי לא ברור אם אובמה יהיה מוכן להיכנס למערכת הבחירות לנשיאות כשהוא מצוייר ע"י מתנגדיו כנושא דגל או"ם בארה"ב.