לא צריך להגיש דו"ח: הבנקים יקזזו ללקוחות הפסדים מני"ע

קיזוז הפסדי הון ייעשה אוטומטית על ידי הבנק, לעומת הצורך להגיש דוח מפורט כיום

רשות המסים פרסמה אתמול (ד') תיקון לתקנות מס הכנסה (ניכוי מתמורה, מתשלום או מרווח הון במכירת נייר ערך, במכירת יחידה בקרן נאמנות או בעסקה עתידית), התשע"א-2011, לפיו יתאפשר כבר בשלב ניכוי המס במקור לקזז הפסדי הון מניירות ערך נסחרים בבורסה ומעסקאות עתידיות כנגד רווחים שנוצרו באותה שנת מס, גם כשהרווח קדם להפסד. עד התיקון, ניכוי המס במקור התאפשר כשהרווח נוצר באותו חודש שבו נוצר ההפסד או לאחריו.

התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר הקרוב ויחולו על ניכוי מס במקור המתחשב בהפסדים שייווצרו מיום זה ואילך. לפי הרשות, התיקון זה יביא למיצוי אופטימלי של קיזוז הפסדים באותה שנת מס כבר בשלב ניכוי המס במקור. מדובר בשינוי שמיועד להקל במיוחד על יחידים שמשקיעים בהיקפים קטנים יחסית אשר אינם מחייבים דוח.

כיום, קיזוז הפסדים והחזר המס הנובע מכך, נעשה באמצעות הגשת דוח לרשות המסים. התיקון יאפשר לנישומים שעברו להפסד לאחר היווצרות הרווח באותה שנה, לשלם כבר בשלב ניכוי המס במקור את המס המתחייב כשהוא מתחשב בקיזוז ההפסד. ניכוי המס במקור כאמור יתבצע באמצעות המוסדות הכספיים בהם מתנהל תיק ניירות הערך.

לדוגמא, משקיע שהרוויח בינואר 100 שקל בהשקעה בני"ע אך הפסיד בפברואר סכום זהה, היה משלם מס באמצעות המוסד הפיננסי שהיה מעביר את הכסף ישירות לרשות המסים. אם זה היה הפוך, הוא לא היה משלם. כך נוצר אי שוויון בין שני משקיעים שהשקעותיהם הניבו תוצאות מיסוי זהות: זה שהרוויח קודם, היה מקבל החזר רק דרך הגשת דוח, ואילו השני שהיה "מקבל" אוטומטית דרך המוסד הפיננסי שבאמצעותו השקיע.