ארה"ב: אף לא משרה אחת נוספה לשוק התעסוקה באוגוסט

מדובר בדוח התעסוקה החלש ביותר שפרסם משרד העבודה של ארה"ב בשנה האחרונה ■ הצפי היה כי יתווספו 70 אלף משרות במגזר הלא חקלאי ■ האבטלה נותרה 9.1%

דוח תעסוקה מדאיג במיוחד פורסם היום (ו') בארה"ב, כאשר לשוק התעסוקה האמריקני לא התווספו כלל משרות חדשות, כלומר אפס משרות נוצרו באוגוסט. 17 אלף משרות שנוצרו במגזר הפרטי קוזזו עלי ידי 17 אלף משרות שנגרעו במגזר הממשלתי. זאת, לעומת צפי כי יתווספו כ-70 אלף משרות חדשות. נציין כי ביממה האחרונה הופחתה הערכה זו על ידי כלכלנים רבים והממוצע עמד לפני הפרסום על צפי ל-65 אלף. האבטלה נותרה באוגוסט ברמה של 9.1%, בהתאם לציפיות. השאלה עכשיו היא כיצד יגיב הממשל והפד, כאשר הצמיחה חלשה מהצפוי, לארה"ב הופחת הדירוג המירבי על ידי S&P ובאוגוסט עבר שוק המניות מפולת שהפילה אותו בכ-20% ביחס לרמות שבהן נסחר באפריל.

מדובר בדוח הקשה ביותר שפרסם משרד העבודה האמריקני בשנה האחרונה ולראשונה מאז מלחמת העולם השניה דווח על אפס משרות חודשיות. והדבר מעלה את החששות בשוק כי ארה"ב שוקעת למיתון חוזר. הדוח מאכזב במיוחד על רקע פרסום סקר ה-ADP לפני יומיים שהצביע על יצירה של 91 אלף משרות במגזר הפרטי, מה שלא הצליח לבוא לידי ביטוי בדוח הממשלתי שפורסם היום. נציין כי חודש אוגוסט התאפיין בירידות חדות בבורסות בארה"ב ובאירופה על רקע ההחרפה במשבר החובות בשני צידי האוקיינוס האטלנטי ועל רקע נתונים שהצביעו על נסיגה בהתאוששות הכלכלית - כל אלה לא המריצו את הפירמות לשכור לשורותיהם עוד עובדים.

החוזים בוול סטריט מגיבים בירידות חדות בעוד שמחירי האג"ח מעידים על עלייה במחירים וירידה בתשואות. הדולר מאבד גובה.

נתונים נוספים שפורסמו במסגרת דוח התעסוקה החודשי היו: השכר הממוצע לשעה ירד ב-0.1% ל-23.09 דולר לשעה בעוד שבשוק ציפו לעלייה של 0.2%. בשנה החולפת עלה השכר הממוצע לשעה בארה"ב בשיעור של 1.9% בלבד. בנוסף דווח כי מספר השעות השבועיות הממוצע שעבדו האמריקנים נפלו בשש דקות ל-34.2 שעות.

נציין כי גם דוח התעסוקה ליולי עודכן כלפי מטה והצביע על התווספות של 85 אלף משרות לעומד דיווח קודם על יצירה של 117 אלף משרות. עד כה השנה גדל מספר מקומות העבודה בארה"ב 62% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך התוספת הסתכמה, בממוצע חודשי, ב-43,500 בלבד. לפי הערכות שונות, על מספרם לעלות 200,000-250,000, בממוצע חודשי, על מנת ששיעור הבלתי מועסקים ירד בעקביות.

הדוח של אוגוסט כלל צניחה של 48 אלף משרות מתעשיית המידע והתקשורת, בהן בלטה חברת וריזון שביצעה גל פיטורים נרחב.

נזכיר כי אתמול פרסם הבית הלבן תחזית, לפיה ברבעון האחרון של 2012 יעמוד שיעור האבטלה במדינה על 8.2% כלומר הפחתה של כמעט אחוז בשנה - משימה לא פשוטה לכל הדעות. נשיא ארה"ב ברק אובמה יעמוד בנובמבר הבא למבחן נוסף של הבוחר האמריקני לכהונה שנייה, כשגם אם יצליח במשימתו להפחית את האבטלה, היא עדיין תהיה הגבוהה ביותר מאז הנשיא פרנקלין רוזוולט, אשר נבחר לכהונה שנייה ב-1936 עם 16.6% אבטלה.

בשוק ימתינו בדריכות רבה ליום ה' הקרוב, אז ישא הנשיא אובמה נאום לאומה במועד חריג ובו הוא צפוי להציג את המהלכים שבכוונת ממשלו לבצע על מנת לעודד את שוק התעסוקה האמריקני. בין השאר צפוי אובמה להציג תוכנית להקלה במסים לפירמות שיגייסו עובדים. לאחר מכן, ב-20 בספטמבר ממתינים המשקיעים להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב, במסגרתה עשוי הנגיד ברננקי להציג את תוכנית ההקלה הכמותית השלישית בארה"ב, או צעדים אחרים שיעזרו להתאוששות הכלכלית בארה"ב - עד כה נחלו הצעדים שבוצעו בשנתיים האחרונות כשלון, ונראה שעל רקע החוב העצום של ארה"ב יהיה לברננקי קשה יותר לשלוף שפן משמעותי מהכובע.

"דוח התעסוקה בארה"ב גרוע מאד" אמר עם פירסום הנתונים רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות והוסיף, "לעת עתה, עושה רושם כי הרפיון והדשדוש בשוק העבודה בארה"ב יימשכו ואולי אף יחריפו; ההתאוששות התעסוקתית תתעכב וכשתחל - תהייה הדרגתית ואיטית ביותר. זאת בדומה למצב ביבשת אירופה. טרם מסתמנת הידרדרות חוזרת, אך שוק העבודה ייאלץ להתמודד עם מספר גלי הרעה - הטבה בטרם יחלים".