ארדואן אישר: מכ"ם אמריקני בטורקיה יחלוק מידע עם ישראל

המתקן נועד לסכל התקפות טילים מאיראן ■ שיתוף ישראל בנתוני המכ"ם הדאיג את הטורקים, אך הם הסכימו להצבת המתקן למרות הבהרה מוושינגטון שמידע שיופק ממנו עשוי להיות מנוצל להגנת ישראל

יחסי ישראל עם טורקיה נמצאים במשבר עמוק, שהידרדר לשפל חדש בעקבות הורדת דרג היחסים הדיפלומטיים ביניהן. בכל זאת, נראה שלא הכל אבוד: טורקיה הסכימה להציב בשטחה מכ"ם אמריקני מתקדם, שנועד לסכל התקפות טילים איראניים נגד מטרות באירופה, למרות שהובהר לה כי הנתונים שיפיק המתקן עשויים להיות מנוצלים להגנת ישראל. המכ"ם יוצב בטורקיה עוד לפני סוף השנה, לדברי פקיד אמריקני בכיר.

לפי ידיעה המתפרסמת היום (ו') ב"וול סטריט ג'רנל", מדובר במתקן מכ"ם מסוג X Band, שיוצב בבסיס טורקי כחלק ממערך התרעה מוקדמת של נאט"ו מפני טילים ארוכי טווח של איראן. מכ"ם X Band, זהה לזה שיוצב בטורקיה, פועל בישראל כבר שלוש שנים. הוא נועד לחזק את מערך ההגנה הישראלי מפני טילים וביכולתו לעקוב אחר כל טיל איראני שישוגר לעבר ישראל, לדברי העיתון.

המו"מ בין וושינגטון לאנקרה על הצבת המכ"ם, שהחל לפני כמה חודשים, נתקל מיד בקשיים: טורקיה הביעה חשש שהמידע שתפיק המערכת יימסר לישראל בזמן אמיתי. פקידים אמריקניים הודיעו לעמיתיהם הטורקיים, שלארה"ב יש מערכת יחסים "נפרדת ואיתנה" עם ישראל בתחום ההגנה מפני טילים. הם הבהירו, שנתונים שיופקו ממתקני מכ"ם אמריקניים בכל מקום בעולם עשויים להיות משולבים עם נתונים אחרים כדי לאפשר ניצול אופטימלי של המערכות האמריקניות להגנה מפני טילים.

מדוע הסכימה, אפוא, טורקיה להציב את המערכת בשטחה? הפקיד הבכיר אמר ל"ג'רנל", כי ההחלטה נובעת ממאמציה המוגברים של אנקרה לחזק את קשריה עם נאט"ו, שהתרופפו בשנים האחרונות, ולשפר את היחסים עם ארה"ב.

הצבת המכ"ם תיצור בעיה נוספת לטורקיה: החרפת היחסים בינה לבין איראן, שרואה במכ"ם האמריקני איום על ביטחונה. היחסים בין אנקרה לטהראן הידרדרו בחודשים שחלפו, במידה רבה בגלל חילוקי דעות על התגובה ההולמת לדרך האלימה שנוקט המשטר בסוריה לדיכוי ההתקוממות נגדו. טורקיה גינתה נשיא סוריה, בשאר אל אסד, אך איראן תומכת בו ואף העניקה לו ציוד וידע שיסייעו בידו להתמודד עם ההפגנות בדמשק ובערים אחרות. הפקיד האמריקני ציין, שהידרדרות היחסים עם טהראן לא מילאה תפקיד בהחלטת אנקרה לגבי המכ"ם. "הטורקים נעו ממילא בכיוון זה", אמר הפקיד.

כמה סנטורים רפובליקניים בוושינגטון הביעו הסתייגויות מהצבת המכ"ם בטורקיה בגלל סירובה של אנקרה לחלוק עם ישראל את המידע שיופק ממנו. למרות שהמכ"ם בטורקיה והמכ"ם בישראל יופעלו בנפרד, הבהיר הפקיד האמריקני הבכיר שארה"ב עשויה לחלוק עם ישראל את המידע שיופק בטורקיה. "כל מידע שיופק ממתקני מכ"ם אמריקניים ברחבי תבל עשוי להיות משולב עם נתונים אחרים כדי להגיע למירב היעילות של מערכות ההגנה מפני טילים שאנו מפעילים", אמר המקור.

סוכנויות מודיעין אמריקניות מזהירות זה מכבר מפני איום הטילים האיראניים, שהולך ומתעצם. פקידים אמריקנים אומרים, שעד 2018 תצליח נאט"ו להציב מטריית הגנה שתסוכך על אירופה כולה מפני טילים בליסטיים.