המדריך למשקיע הלחוץ: האירועים שייתנו את הטון בספטמבר

אם חשבתם שחודש אוגוסט היה מותח, רק חכו לחודש ספטמבר ■ נאום אובמה, פגישת הפדרל ריזרב, סיוע נוסף לכלכלת יוון והצבעה קריטית בגרמניה הם רק חלק מהאירועים שישפיעו על הסנטימנט בשווקים בחודש הקרוב

אם חשבתם שחודש אוגוסט היה מותח, רק חכו לספטמבר. במהלך חודש אוגוסט אמנם היו לא מעט ימי מסחר שננעלו בטריטוריה הירוקה, אך בסיכום החודשי המדדים המובילים בבורסה האמריקנית ננעלו בירידות שערים לא מבוטלות - מדד הדאו ג'ונס נפל ב-4.4%, מדד ה-S&P500 נפל ב-5.7% והנאסד"ק נפל ב-6.4%.

הירידות שנרשמו בחודש שעבר היו על רקע חששות מפני התמשכות משבר החוב בגוש האירו והיחלשותה של הכלכלה הגלובלית, בין היתר גם הכלכלה האמריקנית, שרק אתמול פרסמה כי האבטלה נותר ללא שינוי על 9.1%. בספטמבר, משקיעים יקרים, אפשר לצפות לעוד מאותו הדבר.

מספר אירועים במהלך ספטמבר שצפויים להשפיע על הסנטימנט בשווקים:

ה-8 בספטמבר - נאום אובמה:

בשוק ימתינו בדריכות רבה ליום ה' הקרוב, אז יישא הנשיא אובמה נאום לאומה במועד חריג ובו הוא צפוי להציג את המהלכים שבכוונת ממשלו לבצע על מנת לעודד את שוק התעסוקה האמריקני. בין השאר צפוי אובמה להציג תוכנית להקלה במסים לפירמות שיגייסו עובדים.

ה-9 בספטמבר - פגישת ה-G-7:

שר האוצר אמריקני, טימותי גייתנר, צפוי להגיע לוועידת ה-G-7 בצרפת ולדבר על הצורך במאמץ כולל כדי להאיץ את הצמיחה הגלובלית. זאת, לאחר שבשוק היו מאוכזבים מחוסר היעילות של הפגישה האחרונה.

"יש כאלה שמדברים ויש כאלה שעושים ובינתיים בוועידת ה-G-7 רק מדברים", אמר דיוויד מרקוס, מנהל השקעות ל-CNBC. "מה שמוסכם בפגישות הוא חסר חשיבות. אי אפשר להציל את הכלכלה העולמית בפגישה אחת או בהודעה אחת".

ה-15 בספטמבר - סיוע נוסף ליוון:

כלכלת יוון צפויה לקבל את החלק השני של הסיוע שהוסכם. "הימים הבאים באירופה, ובמיוחד ביוון, הם קריטיים כדי להסדיר את אופן העברת הסיוע ולהכין את הקרקע לשינויים בתקציב היווני", אמר שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס.

במאי 2010 קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי השיקו קרן חילוץ ליוון בשווי כולל של 110 מיליארד אירו, ואף צפויים לנקוט בצעדים נוספים מול הממשל היווני מחשש כי המשבר יביא לפגיעה קשה בכל סקטור הבנקים בגוש.

ה-20-21 בספטמבר - פגישת ה'פד':

ב-20 בספטמבר ממתינים המשקיעים להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב, במסגרתה עשוי הנגיד, בן ברננקי, להציג את תוכנית ההקלה הכמותית השלישית בארה"ב (QE3), או צעדים אחרים שיעזרו להתאוששות הכלכלית בארה"ב - עד כה נחלו הצעדים שבוצעו בשנתיים האחרונות כישלון, ונראה שעל רקע החוב העצום של ארה"ב יהיה לברננקי קשה יותר לשלוף שפן משמעותי מהכובע.

ה-29 בספטמבר - הצבעה בפרלמנט הגרמני בנוגע לקרן הסיוע לגוש האירו:

הפרלמנט הגרמני יצביע לגבי עמדת גרמניה: האם להרחיב את קרן הסיוע למדינות גוש האירו שנקלעו למשבר חוב או לא. בעוד קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי יש לה מספיק קולות כדי להעביר תמיכה בהרחבה נוספת, מחוקקים גרמניים רבים הביעו את התנגדותם, מה שמעלה את סף הדאגה.