ת"א סגרה בירידות חדות; החברה לישראל צנחה ב-10%

ירידות חדות באירופה על רקע תבוסה לאנגלה מרקל בבחירות פנימיות בגרמניה ■ חשש באירופה: גרמניה תתקשה להמשיך לתמוך ביוון ובמדינות עמוסות החובות ■ בוול סטריט לא יתקיים היום מסחר

בורסת ת"א המשיכה היום (ב') לאבד גובה וסגרה בירידות חדות, לאחר שאתמול קרס המעו"ף ב-4.4% בדקות הסיום. היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העבודה האמריקני (Labor Day), אך החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים בכ-1% ובורסות אירופה נסחרות בירידות חדות עקב תבוסה של אנגלה מרקל בבחירות מפתח במחוז הבית שלה בגרמניה, מה שעלול להעמיד בספק את הסיוע של גרמניה ליוון ולמדינות עמוסות החובות. לפיכך, חששות ממשבר החוב באירופה חוזרות לקידמת הבמה.

הבורסה בגרמניה נמצאת היום במוקד ויורדת בשיעור חד לאחר שהמפלגה שאנגלה מרקל עומדת בראשותה ספגה אתמול עוד הפסד בבחירות המחוזיות בגרמניה, לאחר שמתחילת השנה המפלגה הפסידה בחמש מחוזות. ואולם, ההפסד הפעם כואב במיוחד מכיוון שהוא נרשם במחוז הבית של מפלגתה של מרקל.

בתוך כך, גם נתוני המאקרו באירופה השפיעו לרעה, כשהיום פורסם נתון מדד אמון המשקיעים של אירופה שרשם את הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2009. מדד אמון המשקיעים משקף את החרדה מפני משבר האמון באירופה ואפשרות שהכלכלה תגלוש למיתון חוזר. המדד הבודק את אמון המשקיעים ב-17 מדינות באירופה נפל למינוס 15.4 בספטמבר לעומת מינוס 13.5 בחודש אוגוסט.

כאמור, היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט אך מצב הכלכלה האמריקנית כפי שהשתקף מנתוני התעסוקה האחרונים, ממשיך להעיב על השווקים ובכלל זה גם על הבורסה באחד העם. נתוני התעסוקה החלשים שפורסמו ביום ו' מאותתים על על סיכון למיתון בארה"ב. מדובר בדוח התעסוקה הקשה ביותר שפרסם משרד העבודה האמריקני בשנה האחרונה ולראשונה מאז מלחמת העולם השנייה דווח על אפס משרות חודשיות. דוח התעסוקה הקשה עלול להמשיך להשפיע על המשקיעים בוול סטריט כשהמסחר שם יחודש מחר.

מדד S&P נפל ב-13% ב-5 השבועות האחרונים וכלכלני אקסלנס בוחנים את מכפיל הרווח המצרפי במדד ומדגישים כי מחירי המניות היום בארה"ב הינם הזולים ביותר מאז 1982 לפחות. "מבלי לנקוט צד ולהיות מזוהה עם המחנה 'הדובי' או 'השורי', קשה לשלול את הטענה כי המחירים הינם אטרקטיביים מבחינה היסטורית, בעיקר נוכח הריביות הנמוכות. במצב זה גם צמיחה איטית, אך יציבה תהיה מספיקה כדי להכריע את כף המאזניים לטובת העלייה", כותבים הכלכלנים בסקירה גלובלית שהפיצו היום ללקוחות תחת הכותרת "אל דאגה, ברננקי יסדר?!". "השוק הפך לקצר ראייה ואינו רואה מעבר למסר של חדשות הבוקר".

אווירה שלילית גם בת"א

בארץ, קולות המחאה החברתית ומפגן הכוח הענק במוצאי שבת ממשיכים להדהד ובבורסה חוששים מפריצת מסגרת התקציב והעמקת הגירעון כתוצאה מהדרישות ל"צדק חברתי". כמו כן ישנה מתיחות בשוק על רקע גיאו-פוליטי הן בשל המתיחות עם טורקיה והם לקראת ההצבעה באו"ם על הכרזת מדינה פלסטינית בסוף החודש.

היום נראה כי המשבר עם טורקיה מקבל תפנית עם עצירתם וחקירתם של 40 ישראלים אנשי העסקים, בשדה התעופה בטורקיה. נציין היום כי על רקע המשבר עם טורקיה הזהיר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כי התערערות היחסים בין שתי המדינות עלולה לפגוע בישראל. "טורקיה היא שותפת סחר משמעותית של ישראל, וההשלכות של פגיעה בסחר עם טורקיה יהיו חמורות מבחינתנו", אמר היום פישר בוועידה לשיתוף פעולה אזורי.

עוד סימן לסנטימנט שלילי בבורסה בתקופה האחרונה ניתן למצוא בדוח בנק ישראל על השקעות תושבי חוץ בישראל, הזרים מימשו כ-60 מיליון דולר במניות ישראליות בחודש יולי, זאת לעומת השקעות בהיקף של כ-270 מיליון דולר בממוצע בחודש מתחילת השנה. מבנק ישראל נמסר כי עיקר הפעילות של הזרים ביולי התרכזה בענף הבנקאות והכימיה.

שת"פ לטאואר עם סמסונג; ירידות חדות בכיל ובחברה לישראל

כיל ריכזה עניין ורשמה ירידה חדה לאחר הקביעה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי יש להטיל מס מיוחד על רווחי כיל. חברת מפעלי ים המלח צריכה לשאת ב"חלק משמעותי ביותר" מעלות קציר המלח המלא המיועד לבריכה הדרומית בים המלח, ובנוסף יש להטיל מס מיוחד על רווחי החברה - כך קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים-פיסקליים, עו"ד אבי ליכט, בחוות-דעת מפורטת שהוגשה אתמול למשרד האוצר. בעקבותיה צנחה גם החברה לישראל .

השותפויות בקידוח לוויתן, אבנר ודלק קידוחים עם 22.67% כל אחת ורציו עם 15% מהזכויות בפרוייקט, ריכזו עניין לאחר שנובל אנרג'י הודיעה היום על תקלה בקידוח "לוויתן 3", בעבות התקלה הקידוח הופסק ואין צפי כרגע למועד החידוש. (לסיפור המלא) נציין כי מדד הנפט והגז נופל היום בכ-2%.

טאואר פרסמה הבוקר כי חתמה על מסמך הבנות מחייב עם חברת סמסונג הקוריאנית לפיתוח וייצור המוני של מגוון משפחות מוצר המבוסס על פלטפורמת ה-Power Management 700V של טאואר-ג'אז. על-פי ההסכם, טאואר-ג'אז תהיה היצרן המועדף של כל מוצרי חברת סמסונג המשתמשים בפלטפורמת ה-700V. המוצרים הראשונים צפויים להגיע אל השוק במחצית השנייה של 2012.

נכסים ובנין כור המשיכה לרכז עניין לאחר שאתמול הודיעה נכסים ובניין כי תרכוש את חלקה של כור (50%) בבניין HSBC בניו יורק תמורת 240 מיליון דולר, ובכך תהפוך לבעלת הבניין באופן מלא. לאחר רכישת חלקה של כור בבניין, נכסים ובנין תהיה הבעלים היחידי של נכס במרכז מנהטן בשווי 480 מיליון דולר. היום נרשמת ירידה חדה במניות קרדיט סוויס במסחר באירופה, שכמובן השפיעה על כור.

מניות הבנקים המשיכו לרכז עניין לאחר שאמש גררו את מדד הבנקים לירידה חדה של כ-5%, נציין את פועלים ולאומי.

הוט ריכזה עניין לאחר שדווח ב"גלובס" כי יו"ר הוט לא פוסלת את הפחתת המחיר בעסקת מירס. אסיפת בעלי המניות של הוט תתכנס בעוד שבועיים לאישור העסקה שבמסרתה תשלם הוט כמיליארד שקל תמורת מירס.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]