מתח בשווקים: תבוסה למרקל בבחירות במחוז הבית שלה

המפלגה של מרקל קיבלה "רק" 23.1% מהקולות, המספר הנמוך ביותר מאז 1990 ■ הציבור הגרמני מאותת על חוסר רצונו לסייע לכלכלות אירופה עמוסות החובות ■ החשש: הסיוע הגרמני והיכולת להכיל את משבר החובות ייפגעו

האם ההתעקשות של קנצלרית גרמניה לסייע למדינות אירופה עמוסות החובות תעלה לה במשרתה? המפלגה שאנגלה מרקל עומדת בראשותה ספגה אתמול (א') עוד הפסד בבחירות המחוזיות בגרמניה, לאחר שמתחילת השנה המפלגה הפסידה בחמש מחוזות. ואולם, ההפסד הפעם כואב במיוחד מכיוון שהוא נרשם במחוז הבית של מפלגתה של מרקל.

על פי מדגמים שפורסמו אתמול בערוץ ZDF הגרמני, קיבלה מפלגת הסוציאל-דמוקרט, שעומדת בראשות האופוזיציה, 36.1% מהקולות, ואילו מפלגתה של מרקל קיבלה 23.3%. מדובר בתוצאה הגרועה ביותר עבור מפלגתה של מרקל מאז האיחוד בין גרמניה המזרחית לגרמניה המערבית ב-1990.

התוצאות הללו מעידות שהציבור בגרמניה מתנגד בתוקף לכוונתה של מרקל לקחת אחריות על מאמצי החילוץ של האיחוד האירופי ממשבר החוב שנקלע אליו, שכן מפלגתה של מרקל יחד עם שותפיה הקואליציוניות רשמו הפסדים בכל 6 המחוזות בגרמניה.

"מרקל לא מצליחה לשכנע את הציבור במהלך שלה", אומר גירו ניוגיבאור, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה בברלין. "הציבור הגרמני לא רוצה להציל את גוש האירו מכספי משלם המיסים".

הנושא המרכזי שליווה את מרקל במהלך מסע הבחירות שלה היה הנושא של הצלת הכלכלה האירופית, ועל פי דעת מומחים זה הנושא שהפיל את מרקל בבחירות המחוזיות. "האנשים מפחדים מההפחתה בערכו של האירו ומאיבוד החסכונות שלהם", אומר מנפורד גולנר, ראש חברת הסקרים הגרמנית "פורסה". "הבעיה שלה כרגע היא שאיבדה את היכולת להרגיש מה מניע את האנשים".

גם המפלגה השמאלנית, האנטי קפיטליסטית, קיבלה 18.1% מה שהופך אותה לשותפה פטינציאלית בקואליציה יחד עם מפלגת הסוציאל-דימוקרטית, מהלך כזה יהפוך את הפנים של גרמניה ויקרב אותה לכיוון יותר סוציאלי.