"תג מחיר" להריסת הבתים במיגרון: שריפת מסגד בשכם

(עדכון) - במהלך העימותים יידו הצעירים אבנים לעבר כוחות ביטחון ■ דובר המאחז: "ארגוני השמאל שמארגנים ביד אחת מחאות לצדק חברתי פעלו להריסה בעיוורון מוחלט של שלושה בתים ביישוב שומר חוק"

הריסתם של שלושה בתים, שעמדו במוקד במחלוקת במאחז הלא חוקי מגרון שבאזור רמאללה, יצאה לדרך אמש במבצע שהחל בשעות הלילה שבו השתתפו כוחות גדולים של צבא, משטרה ואנשי יס"מ. במהלך פינוי והריסת הבתים התפתחו עימותים אלימים בין עשרות צעירים לבין אנשי כוחות היס"מ. במהלך העימותים יידו הצעירים אבנים לעבר הכוחות שביקשו לפנות את הבתים, וכמה מהם שהתנגדו לכוחות הפינוי במאחז, אף נעצרו על ידי השוטרים.

סמוך לשעה 3:00 הוציא רוני ארזי דובר מועצת יש"ע הודעה ובה נכתב כי "לפני דקות אחדות הוציא שופט בית משפט העליון ניל הנדל צו המורה לעצור את פעולות ההריסה של שלושת הבתים במגרון. בעקבות הצו, אלוף הפיקוד אבי מזרחי, התחייב באופן אישי בפני ראש המועצה האזורית בנימין, אבי רואה, כי אף אחד מהבתים לא ייהרס. אך למרות זאת יש לציין כי אנשי מגרון מדווחים שמלאכת פינוי הבתים עודנה נמשכת".

מאוחר יותר, לדברי המשטרה המדינה ערערה על צו ביניים שהוציא בג"ץ והערעור התקבל, ועל כן עבודות הפינוי והרס שלושת המבנים במגרון התחדשו.

זמן קצר לאחר הפינוי, נשרף מסגד באזור שכם. במערכת הביטחון חושדים שמדובר בפעולת תגמול של המתנחלים על הפינוי, אולם לא נעצרו חשודים במעשה. תושבים בכפר סמוך לשכם הבחינו באש שפרצה באחד המסגדים, שם הוצתה הקומה הראשונה, ונזק נגרם למקום. הפלסטינים מדווחים שהקומה הראשונה ניזוקה לאחר שאלמונים שברו את החלונות, והציתו צמיגים בשטח המבנה. לדברי הפלסטינים, הקומה הראשונה עלתה באש.

"הוציאו ילדים מהמיטות בלילה וזרקו חפצים אישיים מהחלון"

איתי חמו דובר מאחז מגרון אמר כי "ארגוני השמאל שמארגנים ביד אחת מחאות לצדק חברתי פעלו להריסה בעיוורון מוחלט של שלושה בתים ביישוב שומר חוק, הם הוציאו ילדים מהמיטות בלילה. בהשפלה נוראית לקחו את הציוד האישי של בני המשפחות וזרקו אותו מהחלון".

חמו הוסיף כי "הדבר נעשה במקביל למשא ומתן המתנהל בצורה מאוד אנושית עם הממשלה כדי להגיע להסדר כלשהו. הממשלה הזו אמונה על בנייה, אבל בנתה הכי מעט והקפיאה הכי הרבה, ועכשיו היא מצטרפת למחול השדים".

בעבר הבטיחה המדינה להרוס את שלושת הבתים במאחז מגרון, בתשובה שהוגשה לבג"ץ תנועת שלום עכשיו. בסוף חודש יולי האחרון הורה בג"ץ למדינה לפנות את המאחז כולו בתוך חצי שנה. ממשלת ישראל התחייבה בפניו לפנות שלושה בתים במאחז מגרון. חרף ההתחייבות הממשלה נאחזה פחד משדולת מגרון, ובסוף חודש יולי האחרון לשכות ראש הממשלה ומשרד הביטחון רעשו וגעשו.

לבסוף, אחרי חמש שנים של דיונים משפטיים על עתיד המאחז מגרון, בג"ץ קבע ב-2 לאוגוסט באופן סופי כי המדינה צריכה לפנות את המאחז. החלטה זו הייתה דרמטית, ורוחות של מלחמה עלו ממגרון.