הסטודנטים יכריזו מחר חרם על תנובה או אסם

לאחר שכופפו את שופרסל, הסטודנטים קיבלו תיאבון ומסמנים את היעד הבא: יצרניות המזון ■ חלק מהיצרניות כבר נערכות לחרם, ולפחות אחת מהן פנתה לסטודנטים בניסיון להגיע להסדר

אחרי שכופפו את שופרסל להוזיל 30 מוצרים, יצרניות המזון על הכוונת של הסטודנטים. אגודת הסטודנטים בתל-אביב החליטה להכריז חרם חדש על אחת מיצרניות המזון, כפי הנראה תנובה או אסם, ובשעות אלה היא עורכת הכנות אחרונות לקראת ההכרזה הצפויה מחר (ג').

"אנחנו מקווים מאוד להוזיל מחירים אצל יצרנים באחד הענפים, אם זה חלב, דגנים או כל דבר אחר", אומר ל"גלובס" יו"ר אגודת הסטודנטים, רן ליבנה.

- האם החרם יוכרז באופן גורף על יצרנית או על מוצרים מסוימים?

"אני מאמין שהחרם יהיה על יצרנית באופן גורף, אבל באופן שלצרכן יהיו חלופות. למשל, אם ניקח את תנובה כדוגמה, אנחנו נקרא לצרכנים לקנות את המוצרים של המתחרים, ולא משנה שגם המתחרים טינופת. הרעיון הוא שיצרן אחד יוריד מחירים יקבל הד חיובי, וכל היצרנים יורידו את המחירים בעקבותיו".

- למה אם כן לא להכריז מה החלטתם כבר עכשיו?

"אנחנו רוצים לסיים את ההכנות כדי לצאת עם זה כמו שצריך. אנחנו מתכננים חרם צרכנים שכמותו עדיין לא נראה במדינת ישראל".

- אחד היצרנים פנה אליכם?

"אין תגובה".

- האם זו יוזמה של אגודת הסטודנטים בתל-אביב בלבד?

"היום (ב') כל אגודות הסטודנטים נפגשות בערב במכללה למינהל, ואני מאמין שהן יצטרפו".

- אתם מתואמים עם מובילי חרם הקוטג'?

"כן. עדיין לא בצורה מלאה, אבל אנחנו עובדים על זה ומדברים כמעט כל יום".

- זו תהיה יוזמה משותפת?

"אני מקווה ומאמין שנדע לשלב ידיים ביוזמה הזאת".

כך או כך, חלק מיצרניות המזון כבר נערכות לחרם, ולפחות אחת מהן פנתה לאגודת הסטודנטים בניסיון להגיע עמה להסדר בטרם יוכרז חרם כלשהו.

בהקשר זה אומרים גורמים באגודה ל"גלובס": "אנחנו לא מתכננים לסגור שום דבר, אלא אם יציעו לנו הנחות מאוד משמעותיות. כל רשת שיווק או ספק שיוריד מחירים, יקבל מחיאות כפיים מהציבור הישראלי".

מובילי חרם הקוטג' מברכים על היוזמה החדשה - אבל גם מזהירים: "אנחנו נהיה כלבי השמירה של הצרכנים, וכל חרם שייצא, נברך עליו. מאידך, אנחנו נשמור שהצרכנים יקבלו תוצאות לחרם ולא יסגרו בשמם על שום דיל, שום הסכם ושום הבנות עם חברה. הם מצטרפים לעוד חרמות קיימים. יש כבר חרם על תנובה וחרם על מטרנה. כל קבוצת אנשים שיכולה לקום ולעשות מעשה - אנחנו מברכים על כך", אומר יעקב לבי.

בתוך כך, מובילי חרם הקוטג' מבהירים היום כי החרם שהכריזו על רשתות שופרסל ומגה שריר וקיים. "החרם בתוקף. איזו שאלה. אנשים מדברים על זה, ואני מאמין שזה יורגש בשטח. אנשים יבצעו את הקניות איפה שזול להם, ואנחנו מציעים להם לבדוק היטב. עם זאת, הרשתות הגדולות מעודדות חוסר תחרות על-ידי כך שהן פותחות כל הזמן סניפים, ולכן אנחנו מחרימים אותן עד אחרי החגים. חרם על שופרסל ומגה יעודד הורדת מחירים", מסביר יעקב לבי.