גייטס על נתניהו: "לא רק כפוי טובה, אלא מסכן את ישראל"

שר ההגנה לשעבר של ארה"ב: "ראש הממשלה מסרב להתמודד עם הבידוד הגובר של ישראל ועם האתגרים הדמוגרפיים שנובעים מהמשך השליטה בגדה" ■ גייטס תקף את נתניהו בעבר

רוברט גייטס, לשעבר שר ההגנה של ארה"ב, זעם על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות העימות שלו עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בפגישתם במאי בבית הלבן, ואמר לבכירים בממשל כי נתניהו אינו רק כפוי טובה אלא גם מסכן את ישראל. כך מגלה העיתונאי ג'פרי גולדברג, הממתמחה ביחסי ישראל -ארה"ב, בבלוג שלו באתר של סוכנות בלומברג.

הזעם נבע מה"הרצאה" שהשמיע נתניהו באזני אובמה בפוטו-אופ בלשכה הסגלגלה. הוא מנה בלהט באזני אובמה את האתגרים שעימם מתמודדת ישראל והנשיא, שלא הגיב, נראה כתלמיד שמקשיב לדברי המורה. האירוע צולם והוקלט וזכה לתהודה בינלאומית.

המעמד חולל זעם גדול בבית הלבן. ראש מטה הבית הלבן הביע מחאה נמרצת באזני שגריר ישראל, מייקל אורן, ושרת החוץ, הילארי קלינטון, שהיתה עדה לקרבות המגע של בעלה עם נתניהו, בהיותו נשיא, הביע אף היא כעס ותסכול בשיחות בתוך הממשל.

אך גייטס הפגין את הזעם הרב ביותר, טוען גולדברג. בפגישה עם בכירים בממשל, שמייצגים גופים שונים, במסגרת המועצה לביטחון לאומי, זמן לא רב לפני פרישתו, בקיץ, מנה גייטס בקרירות את כל הצעדים הרבים שנקט ממשל אובמה למען ביטחון ישראל, לרבות מתן גישה לנשק איכותי ביותר, סיוע בפיתוח מערכות הגנה מפני טילים, ושיתוף מודיעיני בדרגים גבוהים ביותר. לאחר הפירוט אמר גייטס, באופן בוטה, שארה"ב לא קיבלה דבר מישראל בתמורה על הסיוע, במיוחד בכל מה שקשור לתהליך השלום.

לא הפעם הראשונה שגייטס תוקף על נתניהו

לפי פקידי ממשל בכירים, טען גייטס ישירות באזני אובמה שנתניהו אינו רק כפוי טובה אלא גם מסכן את ארצו בכך שהוא מסרב להתמודד עם בידודה הגובר של ישראל ועם האתגרים הדמוגרפיים שנובעים מהמשך שליטתה בגדה המערבית. לדברי מקורות אלה, איש מהנוכחים לא חלק על הניתוח של גייטס.

גייטס הביע את תסכולו מנתניהו גם בעבר. אשתקד, לאחר שסגן הנשיא, ג'ו ביידן, התבשר על הקמת יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים, בעיצומו של ביקור בישראל, אמר גייטס לכמה אנשים, כי לו הוא היה ביידן, הוא היה עוזב מיד את ישראל ומודיע לראש הממשלה לטלפן לאובמה כאשר הוא יגלה יחסי רציני יותר לתהליך השלום.

התסכול של גייטס נובע מעימות נוסף עם נתניהו על מכירות נשק אמריקני לסעודיה ולבעלות ברית אחרות של ארה"ב, אמר גולדברג. בפגישה בישראל, במארס השנה, הרצה נתניהו באזני גייטס באריכות על הסכנות האפשריות שישראל עלולה להיחשף אליהן אם אכן תבוצע עסקת הנשק עם סעודיה. גייטס לא אהב את הטון של נתניהו והודיע לו שהעסקה בוצעה בתיאום עם ישראל ומחוקקים פרו-ישראליים בקונגרס.