השקל ממשיך לאבד גובה: הדולר היציג התחזק בכ-0.5%

ארדואן הודיע אתמול על הקפאת הסכמי הסחר הצבאיים עם ישראל והבהיל את הזרים ■ השקל נסחר סביב 3.67 שקלים לדולר ■ מתחזק מול האירו

המסחר במט"ח מתנהל היום (ד') תוך החלשות של השקל מול הדולר על רקע החששות מהמשבר ביחסי ישראל-טורקיה בעוד ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע אתמול על הקפאת הסכמי הסחר הצבאיים עם ישראל ואיומיו לתקוף את קפריסין. עוד נציין כי הדולר זינק ביותר מ-8% מאז ה-26 ביולי.

הדולר היציג התחזק בכ-0.46% מול השקל לרמה של 3.673 שקלים לדולר. עם זאת, מול האירו רושם השקל התחזקות על רקע חששות מהחרפת משבר החוב בגוש. האירו היציג נחלש בכ-0.5% לרמה של 5.163 שקלים לאירו.

במחלקת המחקר של FXCM מציינים היום כי "נראה שהזרים אצלנו יוצאים אט אט מן השוק הישראלי, ואת זה רואים לא רק בירידה בנכסים שהם מוכרים (מניות וחוזים סינטטיים במעוף), אלא גם בצד הביקוש המגיע למט"ח המקומי. את זאת ראינו כל השבוע שעבר כאשר הדולר אצלנו המשיך לעלות גם בימים שהיורו בעולם דווקא שיפר עמדות, והסתובב עדיין סביב ה-1.43-44 דולרים לאירו".

אם כן, הדולר נחלש בעולם ועלייתו בישראל מתונה יחסית לאור התאוששות שוקי המניות. בשווקים ממתינים בדריכות לנאום נשיא ארה"ב אובמה מחר, בו יציג תוכנית כלכלית חדשה לעידוד התעסוקה.

"השווקים הפיננסים עשויים להתאושש היום אחרי הפתיחה המאכזבת של חודש ספטמבר", נמסר מחדר המסחר של כלל פורקס. "המשקיעים ימתינו בדריכות לפרסום ספר הבז' בארה"ב. הספר סוקר את הפעילות הכלכלית של 12 המחוזות הגדולים, בהם פועל הפד והוא אמור לשפוך אור על מצבה הכלכלי של ארה"ב".

כאמור, יחסי ישראל-טורקיה החריפו אתמול לאחר שארדואן הודיע לכתבים באנקרה כי ארצו מנתקת את כל הקשרים המסחריים שלה עם ישראל. הצהרתו של ארדואן באה לאחר שקבוצה של עשרות ישראלים עוכבה לבידוק ביטחוני יסודי בנמל התעופה באיסטנבול.

נוסף להכרזתו על ניתוק הקשרים המסחריים, הצהיר ארדואן כי בקרוב ארצו תנקוט בסנקציות נוספות נגד ישראל וזאת, בשל סירובה להתנצל בפני טורקיה על השתלטות השייטת על הספינה מרמרה. שעות אחרי הודעת ארדואן, הבהירו גורמים ממשלתיים בטורקיה כי מדובר בניתוק קשרים מצד גופים ממשלתיים בטורקיה, שהיקף העסקים שלהם עם ישראל הוא כמה עשרות מיליוני דולרים.

בתוך כך נציין גם כי בנק ישראל פירסם היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש אוגוסט בכ-78 מיליארד דולר, גידול של 135 מיליון דולר לעומת סוף יולי. מחד הגידול נובע משערוך יתרות מטבע חוץ בסך 392 מיליוני דולרים, מאידך הקיטון נובע מתרומת הסקטור הפרטי בסך 122 מיליוני דולרים והעברות הממשלה לחו"ל בסך כ-135 מיליוני דולרים.

גם זירת המט"ח הבינלאומית ממשיכה לרכז היום עניין, כשברקע הבנק המרכזי בשוויץ החליט אתמול להיאבק בהתחזקות הפרנק השוויצרי מול האירו, והודיע על הטלת מגבלה על השער המקסימלי של הצמד אירו-פרנק. כתוצאה מכך, רשם הפרנק השוויצרי ירידה של 8% מול האירו.

האירו ביציבות מול הדולר האמריקני ונסחר היום סביב ל-1.405 דולרים לאירו. החששות בנוגע לעתיד גוש האירו נובעות לאור הקשיים שמציב הציבור במדינות החזקות באירופה למנהיגים של הכלכלות החזקות לסייע למדינות שנקלעו למשבר חוב.

נזכיר כי המפלגה הגרמנית שאנגלה מרקל עומדת בראשותה ספגה השבוע עוד הפסד בבחירות המחוזיות בגרמניה, הפסד צורב מכיוון שהוא נרשם במחוז הבית של מפלגתה של מרקל והוא מצביע על חוסר התמיכה בקרב האזרחים לתוכנית הסיוע של האיחוד האירופי.