הוט תשלם 10 מיליון שקל ל-AGICOA על הפרת זכויות יוצרים

‎‎בית המשפט פסק כי הוט תפצה את ‏AGICOA‏, תאגיד הגבייה האירופאי לשידורי משנה בכבלים, בגין שידור מערוצים זרים ללא רשות בשנים 1993-2000

‎‎בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה פסק אתמול (ג') כי על חברת הוט לשלם 10 מיליון שקל ל-‏AGICOA‏, תאגיד הגבייה האירופאי לשידורי משנה בכבלים, המאגד מפיקים וארגונים מרחבי העולם, בגין שידור מערוצים זרים ללא רשות ותוך הפרת זכויות יוצרים.

המשפט התנהל משנת 2000 ובמרכזו עמדה דרישת ‏AGICOA‏ כי הוט והחברות שקדמו לה ומוזגו לתוכה (תבל, מת"ב, ערוצי זהב, עידן, וגוונים) ישלמו פיצויים עבור שידורי משנה שהעבירו בשנים 1993-2000, מבלי ששלמו עבורם תמלוגים ל-‏AGICOA‏.

‏AGICOA‏, שיוצגה בידי עורכי הדין צביקה שטוירמן, יפית מונטקיו ורותם פרמינגר ממשרד יוסיפוף-כהן-קורן-גרודברג ושות', טענה כי הוט נטלה לשימושה - ללא רשות ותוך שהיא פועלת בניגוד לרישיון שקיבלה מהמדינה, המחייב אותה להסדיר את סוגיית זכויות היוצרים - מאות אלפי יצירות ששודרו בערוצים הזרים. עוד טענה כי העברת שידורי משנה, תוך סירוב לשלם תמלוגים עבורם, היא הפרת זכויות יוצרים, ולכן היא זכאית לפיצויים.

התביעה התייחסה לכ-10 ערוצים שנקלטו על-ידי צופי הוט בישראל.

‎‎הפרת זכויות

‏הוט טענה מנגד, באמצעות עורכי הדין ראובן בכר, תמר תורג'מן-קדם, קובי מאיר ויעל שקלרש, כי כרתה הסכמים שונים, בין עם המפיקים ובין עם הערוצים הזרים, וכי ל-‏AGICOA‏ אין מעמד עצמאי להגיש את תביעתה, בין אם נוכח סוג הזכויות בהן היא אוחזת ובין נוכח הטענה להיותה הסדר כובל לכאורה.

בית המשפט קיבל את טענות ‏AGICOA‏ ופסק כי הוט הפרה את זכויות היוצרים של המפיקים העצמאיים (‏Sony, MGM, Buena vista, Warner‏) ושל יצירות המשודרות בערוצים, ש-‏AGICOA‏ מופקדת על הגנתם.

השופטת אסתר שטמר קבעה כי הוט הפרה את זכויות היוצרים של המפיקים, כשהעבירה את היצירות בשידור משנה ללא רשותם, וכי הייתה חייבת בתשלום עבור שידורן.

‏לדברי עו"ד שטוירמן, "פסק הדין מהווה תקדים משפטי, המקנה מעמד לארגון גבייה קולקטיבי לתבוע בגין הפרת זכויות יוצרים, תוך דחיית טענות הוט בנוגע לעצם קיום זכות התביעה של הארגון". ‏‎‎‏