ארדואן: "לא נאפשר לאיש לדרוך על כבודנו"

ראש ממשלת טורקיה מגדיר מחדש את החוצפה: "ישראל לא מחזירה לנו מתיקון מל"טים - ומפרה הסכמים ביטחוניים; יכול להיות שיש בעיות, יכול להיות שלא מדברים, אך חייבים לעמוד במחוייבויות" ■ ארדואן אישר שטורקיה מתכננת סנקציות נוספות על ישראל, אך סירב לפרט מהן

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מאשים היום (ד') את ישראל באי כיבוד הסכמים צבאיים. זאת לאחר שטורקיה עצמה הודיעה על הקפאת ההסכמים הצבאיים והכלכליים עם ישראל, סילקה מאדמתה תשעה דיפלומטים ישראלים והשפילה כ-40 נוסעים מישראל בשדה התעופה באנקרה.

בתגובה לשאלות עיתונאים, אמר היום ארדואן כי טורקיה שלחה לישראל לתחזוקה מל"טים שרכשה ממנה - אך המל"טים, לדבריו, לא הוחזרו אליה. מל"טים אלה משמשים את הצבא הטורקי במלחמתו נגד הטרור הכורדי בראשות ארגון ה-PKK.

"ישראל לא נאמנה להסכמים שחתמה התעשייה הביטחונית הישראלית מולנו", אמר ארדואן. "יכול להיות שיש בעיות, יכול להיות שלא מדברים זה עם זה, אבל חייבים לעמוד במחוייבויות לפי הסכמים בינלאומיים".

טורקיה רכשה מישראל 10 מל"טים מסוג הרון, לא ברור כמה מהם נמצאים כרגע בישראל למטרת תחזוקה. כאמור, המל"טים משמשים להשגת מודיעין על המורדים הכורדים, שהחריפו את מתקפותיהם על הטורקים בשבועיים האחרונים.

ארדואן הדגיש גם היום, כי טורקיה נחושה לקבל התנצלות מישראל על אירועי משט המרמרה, בו נהרגו מאש צה"ל 9 מאזרחי טורקיה: "לא אכפת לנו אם זה יעלה 15 מיליון דולר או 150 מיליון, לא נאפשר לאף אחד לדרוך על הכבוד שלנו".

ארדואן אישר כי טורקיה מתכננת סנקציות נוספות על ישראל, אך סירב לפרט מהן. הוא חזר על האיום הטורקי להגביר נוכחות של ספינות טורקיות בים התיכון: "עד עכשיו, הישראלים היו יכולים להתפרע שם באופן חופשי, אבל מעכשיו תהיה גם נוכחות טורקית. כל היתרונות והחסרונות של המהלך הימי שלנו נשקלו מראש, היינו נוכחים במים הללו בעבר, אנחנו נוכחים היום ונמשיך להיות נוכחים גם מחר".

האופוזיציה בטורקיה מתחה ביממה האחרונה ביקורת על ארדואן, בטענה שהגברת הנוכחות בים התיכון עלולה להצית עימות צבאי בין ישראל לטורקיה.