אירופה ננעלה בעליות; טרישה: "אין בעיה של נזילות בשווקים"

ה-ECB הותיר היום את גובה הריבית ברמה של 1.5% ■ טרישה אכזב כשלא הכריז על צעדים מוניטאריים נוספים ■ מחריפות הדאגות מהתרחבות משבר החוב ביבשת ■ נעילה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה חיובית, לאחר עליות שערים חדות שנרשמו אתמול ברקע סנטימנט חיובי מכיוון ארה"ב. המסחר התנהל ברקע החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי (שנותרה ללא שינוי) והתנהל בעליות קלות שהתמתנו לאחר נאומו של נגיד ה-ECB, ז'אן-קלוד טרישה, שנשא היום נאום בדבר משבר החוב באירופה (פירוט בהמשך).

במוקד המסחר היום עמדה מסיבת העיתונאים של טרישה, כאמור, אשר לפניה הכריז ה-ECB על הותרת הריבית בגוש האירו ללא שינוי - ברמה של 1.5%. במסע"ת אוחרת להחלטת הריבית, אכזב טרישה את המשקיעים כשגילה אדישות וציין כי "אין בעיית נזילות בשווקים" וכן כי הוא צופה המשך צמיחה מתונה ביבשת. (לסיפור המלא)

עוד הודיע טרישה כי הבנק המרכזי האירופי מעדכן את תחזיות הצמיחה של כלכלת אירופה כלפי מטה, כאשר הוריד תחזית הצמיחה לגוש האירו ל-2011 לרמה של 1.2%-1.4%. התחזית ל-2012 עומדת בטווח רחב מאוד של 0.4% עד 2.2% עקב רמת אי הוודאות הגבוהה במספר היבטים של הכלכלה.

הריבית בבריטניה ללא שינוי

בזירת המאקרו באירופה, גם הריבית בבריטניה נותרה, כצפוי, על 0.5%. בגרמניה דווח היום כי היצוא מהמדינה רשם ירידה של 1.8% ביולי, לאחר נסיגה של 1.2% בחודש יוני. כלכלנים ציפו לעלייה של 0.5%.

"המצב מאוד מאוד חמור. שוקי הכספים כמעט חדלו לתפקד בימים האחרונים", אמר Gilles Moec, כלכלן בכיר בדוייטשה בנק, לבלומברג. "כיום מדברים על הורדת ריבית ולא על העלאה אולם סביר להניח שטרישה יציג צעדי מדיניות אחרים להגברת הנזילות ולהבטחת תפקוד הבנקים".

נשיא ארה"ב ברק אובמה צפוי לשאת היום נאום ולהציג תוכנית בהיקף רחב של 300 מיליארד דולר כדי לתמרץ את שוק התעסוקה החבול, כך על פי הערכות בוול סטריט. הצצה ראשונה לתוכן נאומו סיפק השבוע אובמה כאשר אמר כי "יש הרבה כבישים וגשרים ברחבי המדינה שצריכים לעבור שדרוג. ויש מיליון עובדי בניה שמובטלים כרגע שמחכים בקוצר רוח לחזור לשוק העבודה". גם נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי צפוי לשאת נאום היום, כאשר המשקיעים מקווים לקבל כמה רמזים בנוגע לאפשרויות העומדות בפני הבנק המרכזי בארה"ב לתמוך בכלכלה, אם וכאשר.

נעילה מעורבת באסיה

מרבית בורסות אסיה נסחרו היום (ה') ביציבות עם נטייה לירידות שערים למרות שהמדדים המובילים בוול סטריט ננעלו אמש בעליות שערים חדות אמש.

ביפן התאכזבו לקבל את נתון הזמנות המכונות לחודש יולי, אשר צנח ב-8.2% לעומת עלייה של 7.7% ביוני. אנליסטים ציפו לירידה מתונה יותר של 4%. מדובר באחד הנתונים המשמעותיים ביפן, הבודק למעשה את הוצאת ההון וההשקעות של החברות והעסקים.

למרות העליות של אתמול בשוקי העולם, ישנם כלכלנים המביעים ספק בהמשך המגמה החיובית. ב-Credit Agricole ציינו כי "הקפיצה של אתמול סביב הגלובוס נראית יותר כמו אתנחתא קלה על פני מעבר משמעותי לסנטימנט חיובי. השוק עלול להתאכזב היום מהערותיהם של קובעי המדיניות היום".

בנק HSBC הודיע היום על תכנון לפטר 3,000 עובדים בשלוחותיו בהונג-קונג. ביפן מצטיירת תמונה מעורבת במניות הפיננסים. נציין את Aozore Bank ואת Mizuho Financial Group .

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]