פישר: "לא יהיה מיתון בעולם; משבר טורקיה - סיכון"

נגיד בנק ישראל פרש את חששותיו בפורום המוניטרי שהתכנס היום בבנק ישראל ■ הביע חשש מזעזועים כלכליים נוכח המשבר עם טורקיה והפנייה של הפלסטינים לאו"ם לשם הכרה במדינה פלסטינית ■ פישר הביע גם דאגה נוכח דיוני ועדת טרכטנברג והקריאות להרחבת הגירעון

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מעריך שהמשק העולמי לא ייכנס למיתון למרות ההאטה בארה"ב ומשבר החובות באירופה, אך במקביל קורא לשמור על מסגרת התקציב ולא להרחיב את הגירעון במשק - חרף הקריאות מצד מנהיגי מחאת האוהלים. פישר הזהיר גם מהשלכות המשבר ביחסי טורקיה-ישראל והפנייה של הפלסטינים לאו"ם להכרה במדינה על הכלכלה הישראלית בטווח הקצר.

"יש האטה בצמיחה העולמית, אולם בשלב זה לא נראה שהמשק העולמי מצוי במיתון וייתכן שמיתון כזה לא יתרחש בסופו של דבר", אמר פישר במפגש של הפורום המוניטרי הבכיר בבנק ישראל, בראשותו, פורום שקיים היום (ה') את המפגש הרבעוני שלו עם החזאים.

הנגיד הביע גם דאגה נוכח דיוני ועדת טרכטנברג והקריאות בציבור להרחיב את הגירעון, ואמר כי חשוב מאוד לשמור על מסגרת התקציב. בדיון הדגיש הנגיד כי "האירועים הצפויים החודש בזירה הגיאו-פוליטית והמשבר מול טורקיה מהווים גורם סיכון להתפתחויות במשק בתקופה הקרובה".

במפגש סקר אלון בנימיני, כלכלן בחטיבת המחקר של בנק ישראל, את תחזיות החטיבה כפי שפורסמו לציבור בהודעת הריבית האחרונה וכן את התהליך בו נבנית "הערכת חטיבת המחקר" הכוללת תחזית למשתנים המאקרו-כלכליים במשק. בחטיבה מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תסתכם ב-2.5% וכי הריבית תעמוד על 3.3% בעוד שנה. במצגת שהציג בנימיני נכתב, בין היתר, כי "תיתכן עלייה בפרמיית הסיכון על רקע אירועים גיאו-פוליטיים". במילים אחרות, שוב מובע חשש מפני המשבר עם טורקיה והסוגיה הפלסטינית.