עוד ועדה? במשרד הבריאות יוזמים בחינת תנאי הרופאים

במשרד האוצר זועמים על הרעיון אך לא פוסלים את האפשרות שרה"מ נתניהו יאמץ את הרעיון "ברוח התקופה"

גורמים בכירים במערכת הבריאות משוכנעים כי רק הקמה של ועדה מקצועית שתבחן את תנאי ההעסקה של הרופאים בישראל, יכולה להביא להרגעת הרופאים במרכז הארץ, שמתנגדים להסכם שנחתם אך לאחרונה, כך נודע ל"גלובס". במשרד האוצר מתנגדים בתוקף לרעיון הזה ורואים בו פתיחה דה-פקטו של הסכם חתום, אולם גם באוצר לא פוסלים את האפשרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יאמץ את המהלך, "ברוח התקופה".

גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מתנגד לרעיון הזה, משום שהוא רואה בו פתיחת ההסכם לכל דבר. ליצמן, צריך לומר, בעל השפעה לא מבוטלת על נתניהו - כך שהקמה של ועדה כזו לא תצא לפועל על פי מרבית ההערכות.

ההסכם שנחתם עם הרופאים ימשיך להיות בתוקף. ועדה כזאת, אם תקום, יכולה לפעול בשים לב להסכם שנחתם: בטווח הקצר היא תמליץ על מודלים שאינם מהווים פתיחה של ההסכם ובטווח הארוך היא תמליץ על מודלים שניתן יהיה ליישמם לאחר תקופת ההסכם, כלומר בעוד שמונה שנים. בכיר באוצר אמר היום ל"גלובס" כי "אם יאומץ הרעיון הזה בפועל - אני אתפטר".

באוצר חוששים מהקמה של ועדה כזאת לא רק בשל המשמעות הכלכלית שלה, אלא בעיקר בגלל המשמעות של המהלך על יחסי העבודה במגזר הציבורי. עצם העובדה שמתנהל כעת סוג של מו"מ מחדש לאחר חתימה של הסכם, כך לפי האוצר, הוא תקדים מסוכן שיגרור התנהלות דומה מצד סקטורים נוספים במגזר הציבורי. למרות זאת, הן במערכת הבריאות והן במשרד האוצר לא פוסלים את האפשרות כי המתמחים ידחו על הסף את רעיון הקמת הוועדה, שכן הם עשויים לראות בזה "עוד הקמה של ועדה מצד נתניהו".

מנסים להתקרב למתנגדים

משרדי האוצר והבריאות הבהירו לאחרונה כי אין כל כוונה לפתוח את ההסכם שנחתם בין המדינה להסתדרות הרפואית בשל התקוממות הרופאים ממרכז הארץ, אולם בפועל כבר נעשים ניסיונות להיטיב עם המתנגדים.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הציע לאמץ מודל בשם "פול טיימר", שנדחה במו"מ האחרון. המודל יאפשר שכר גבוה משמעותית לרופא מוכשר שיתחייב בתמורה לעבוד אך ורק במערכת הציבורית, גם מעבר לשעות המקובלות כיום.

לכאורה, המודל הזה אמור היה לרצות מאוד את המתנגדים להסכם, אולם עמותת מרש"ם, שמייצגת את קבוצת המתמחים שמתנגדים להסכם, כבר הודיעה כי היא דוחה את ההצעה: "כנראה שעדיין לא הפנימו עד כמה עמוק המשבר בבתי החולים ומצריך פתרון אמיתי, ולא פלסטר לסרטן", נמסר ממשרד יחסי הציבור שמייצג את המתמחים.

לפי הקו שהתווה יועץ התקשורת רונן צור, שפעילותו מאחורי הקלעים נחשפה ב"גלובס", מירב הלחץ מכוון כעת לעברו של רה"מ: "נתניהו ממשיך להסיר כל אחריות מחיי החולים, וטומן ראשו בחול נוכח הקריסה המתקרבת של בתי החולים".

במשרד הבריאות ובלשכתו של ליצמן זעמו על ההודעה הזו של ראשי מאבק המתמחים. "המתמחים ויתרו על תוספת של עשרת אלפים שקל נוספים למשכורת שהוצעה ל-1,000 רופאים בעלות של 100 מיליון שקל, מעבר לעלות ההסכם".

מלשכת ליצמן נמסר כי "סגן השר מצר על התנהלותם והיגררותם לספינים של יועצי תקשורת, להם יש כנראה עניין בהחרפת המאבק, שכן הם היחידים שמרוויחים כעת מהמשבר ומקבלים תמורה הגונה. סגן השר הודיע כי ימשיך לקדם הצעתו להוסיף למעלה מ-100 מיליון שקל לרופאים שיבחרו לעבוד במערכת הציבורית במשרה מלאה, עם קבוצות של רופאים אחרים שיודעים להעריך תוספת כה משמעותית בשכרם".

גורמים במשרד האוצר מסבירים כי מודל ה"פול טיימר", אם אכן יאומץ, אינו מהווה פתיחה של ההסכם שכבר נחתם. לדבריהם, מדובר בתיקון שיש לבצע בתקנות התאגידים של בתי החולים, כך שאותם תאגידים המכונים גם "קרנות מחקר" (שממילא משלמים היום באמצעותם שכר לרופאים עבור עבודה נוספת אחר הצהריים), יוכלו לשלם גם לרופאים שיכללו במודל הזה.