"אני מסתכל על התמחור של החברה, ואני מאוד לא נהנה"

דוד מחלב, מנכ"ל פוינטר טלוקיישן מאז תחילת השנה, לא מרוצה מהיחס שמקבלת מניית ספקית השירותים לתחום הרכב מהשוק■ בראיון ראשון בתפקיד הוא מספר על תוכניותיו לשינוי המצב

תחילת השנה נכנס דוד מחלב לתפקידו כמנכ"ל חברת פוינטר טלוקיישן, ספקית שירותים לתחום הרכב. המטרה המרכזית במינוי מחלב, לשעבר מנכ"ל חברת הטכנולוגיה סקופוס, הייתה להעלות את פוינטר מדרגה בפעילות בחו"ל; אך המשבר הכלכלי המתפתח, לא מסייע במימוש התוכניות.

פוינטר מספקת שירותי דרך, איתור והשבת כלי רכב שנגנבו וניהול ציי רכב, ומשווקת מוצרים בתחום. מכירות המוצרים מהוות כשליש מההכנסות, ועלולות להיפגע במשבר. "בשירותים שאנחנו מספקים - אפילו אם יהיה מיתון נמשיך לגדול", מעריך מחלב בראיון ל"גלובס". "הלקוחות מחפשים דרך לחסוך, והשירותים שלנו מציעים חיסכון תפעולי אמיתי. לעומת זאת, ייתכן שמכירות הציוד יואטו, משום שבזמן האטה אנשים מתאפקים ולא קונים רכב חדש".

מחלב מציין שפוינטר נערכת להתמודד עם האטה, ומתכננת השקת מוצרים בסיסיים בעלי תג מחיר נוח יותר. החברה מתמודדת עם תחרות מצד יצרנים זולים יותר, אך לא מתחרה בהם על המחיר. "אנחנו ממוצבים יותר גבוה, ורוצים פרמיה על הערך שאנחנו נותנים ללקוח", אומר מחלב.

אם כך, למרות המצב הכלכלי מחלב אופטימי בנוגע לשוק שבו החברה פועלת. "אנחנו נהנים מגידול שוק המטרה, ובו זמנית מהגדלת אחוזי החדירה שלנו", הוא אומר. השוק שאליו פונה החברה נאמד בכ-2.9 מיליארד דולר, וממשיך לצמוח.

פוינטר פונה למנהלי ציי רכב מסחריים, ומציעה להם פתרונות שמשלבים GPS, תקשורת נתונים ו-Web. "על שלושת העולמות האלה אפשר להרכיב כמעט כל פתרון", אומר מחלב. בין היישומים המוצעים - מציאת מיקום הרכב, הזרמת תהליכי עבודה און-ליין וקבלת חיווי מהמטען שהרכב נושא.

- היום יש סמארטפונים שיכולים לתת יישומים דומים. מה היתרון שלכם על-פני האייפון למשל?

"אייפון הוא פתרון תקף, ויש רבים שמתבססים עליו בניהול כוח אדם נייד. אבל זה לא השירות שאנחנו נותנים - אנחנו מתמקדים בניהול של משאב נייד. לדוגמה, במשאית ברינקס הלקוח צריך לדעת מתי ואיך נפתחת כל מגירת כסף. באמריקה הלטינית יש מקרי שוד, והיו לנו מקרים של הצלת סחורה צ'יק-צ'ק. במקרים של שליטה ובקרה על הרכוש, אנחנו יכולים להתריע על התחממות המנוע".

כל אלה הם פתרונות מהשנים האחרונות, ולמחלב יש הסבר. "מדברים על זה שנים והטכנולוגיה אפשרה זאת, אבל החזר ההשקעה (ROI, ש' ח' ו') היום הוא בתוך חודשים ולא שנים כמו בעבר. במקביל, יש שינוי דרמטי במודעות: יש ירידה משמעותית בחשש מנושא הפרטיות. אולי זה נשמע נורא, אבל ברגע שאני מסתובב עם אייפון, אין לי פרטיות. היום מקבלים את זה", אומר מחלב.

לא במצב לרכישות

פוינטר, שנוסדה בשם נקסוס, חוגגת השנה 20 שנה לקיומה. ב-2002 נכנסה DBSI, חברת ההשקעות של יוסי בן-שלום (שמכהן כיו"ר פוינטר) וברק דותן, להשקעה בפוינטר. מאז היא התרחבה באמצעות רכישות, ובהן של חברת שגריר בעסקה ממונפת, ועסקאות נוספות באמריקה הלטינית. מאוחר יותר נרכשה Cellocator הישראלית, שהיוותה בסיס לחטיבת הציוד של החברה, ונרכשה השליטה ב-Car2Go שמשכירה מכוניות לזמן קצר.

DBSI היא בעלת המניות הגדולה (37.3%). בן-שלום הכיר את מחלב כשכיהן כיו"ר סקופוס, והוא זה שגייס אותו לתפקיד. "יוסי ואני מדברים הרבה מאוד, ומתייעצים בעיקר בתחום הפיננסי או בנושאי עסקאות. יש לי הרבה מה ללמוד ממנו", אומר מחלב.

בעל מניות נוסף הוא שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, שבאמצעות יורוקום מחזיק ב-14.7%. אלוביץ' הוא משקיע פיננסי ואינו מעורב בניהול.

פוינטר נסחרת ברשימה המשנית בנאסד"ק ובת"א בשווי 21 מיליון דולר. אחת הבעיות של המניה היא הסחירות הנמוכה. "נכון, אין כמעט סחירות והמניה שלנו מאוד תנודתית", מודה מחלב. "זה חלק מהבעיה שלנו מול שוק ההון, והמטרה היא להגדיל את העניין ולקוות שגם האווירה בשוק תשתנה. חברה בשווי כמו שלנו פגיעה לכך".

מחיר המניה הנמוך פוגע בפוינטר מכיוון נוסף. אם בעבר החברה צמחה בעזרת רכישות כאמור, כרגע היא לא נמצאת במצב אידיאלי לבצע עסקאות: מצד אחד יש לה פחות מ-3 מיליון דולר במזומן, ומצד שני, בעלי המניות לא ישמחו להידלל בעסקת מניות במחיר הנוכחי.

מחלב מודע לכך כמובן: "אנחנו עובדים מול שוק ההון לייצר ערך", הוא אומר. "המטרה היא לבנות את המותג שלנו גם בשוק ההון, ולחפש פתרונות יצירתיים למצב, כמו הנפקת זכויות. אנחנו בודקים גם אפשרויות בשוק ההון האמריקני, אבל לא בטוח שהן ניתנות לביצוע במצב האפטר שוק בשווקים. אני מסתכל על התמחור של החברה, ואני מאוד לא נהנה - זה מציק לי".

"לעבור את מספר הקסם בהכנסות"

בינתיים פוינטר ממשיכה להשקיע במנועי הצמיחה שזוהו. הדבר מתבטא בשחיקת הרווח למרות הגידול בהכנסות. במחצית הראשונה ההכנסות עלו ב-23% ל-43.2 מיליון דולר, והרווח הצטמק ב-56% ל-477 אלף דולר. בין ההשקעות מחלב מציין את ההשקעה בפעילות Car2Go שעדיין לא רווחית, אבל לדבריו היא "צומחת וסקסית". גם הפעילות בברזיל כרוכה בהשקעות, אך מחלב מבטיח שכבר השנה הפעילות שם תוכפל.

במקביל החברה לא לגמרי מוותרת על רכישות. "אני מאמין שצריך להשקיע כדי לגדול", אומר מחלב. בישראל, שמוגדרת בפיו שוק רווי, החברה פועלת בעוד תחומים, ובהם שירותי דרך וגרירה באמצעות שגריר וכן היא מתחרה באיתוראן, שגדולה ממנה. פוינטר מחפשת רכישות בתחומים משיקים - כל מה שסובב סביב שירות לקוחות בתחום הרכב. "אנחנו רוצים לבנות עסק של מנויים לטווח ארוך עם בסיס הכנסות נאה", אומר מחלב.

- אמרת ש-Car2Go לא תורמת לרווח. ברכישת חברות אתם לא שמים דגש על כך שהחברה הנרכשת תהיה רווחית?

"חשוב שהיא שתהיה רווחית בזמן סביר. אני לא רוצה לקנות חברות במכפילים בלתי סבירים. חשובה לי הסינרגיה, ומכיוון שפוינטר מחפשת צמיחה, ההשקעות שלנו צריכות להניב בעתיד ערך גדול".

- איך מתקדמת הרחבת הפעילות בחו"ל, ומה היעדים הלאה?

"שינינו דגשים במקסיקו וארגנטינה, ואנחנו יותר אגרסיביים במכירת ציוד. אנחנו מתכננים להתרחב לטריטוריות חדשות כמו ארה"ב במכירת ציוד, ושוקלים לפתוח פעילות במזרח. במכירת ציוד, כל הגלובוס הוא מטרה שלנו. בשירותים, המטרה היא לפתח כמה שיותר אפליקציות ללקוח, וכרגע אנחנו מתמקדים באמריקה הלטינית".

- מה ייחשב בעיניך כהצלחה של פוינטר, בעוד שנה-שנתיים?

"אני רוצה שנעבור את מספר הקסם - רף של 100 מיליון דולר בהכנסות השנתיות, ואני מקווה שזה יתבטא גם בשווי החברה".

ממשיך לעקוב אחרי סקופוס

דוד מחלב הגיע לפוינטר מתחום שונה - פתרונות לרשתות וידאו דיגיטליות. מחלב הוא אחד ממייסדי סקופוס, ששורשיה בקונצרן כור. הוא ניהל את החברה עד 2007 והוביל את ההנפקה בנאסד"ק, שלאחריה הגיעה תקופה לא קלה עם אזהרת רווח וירידת שווי. מאוחר יותר עבר לתפקיד היו"ר, עד למכירת החברה להרמוניק מארה"ב ב-86 מיליון דולר. לאחר הרכישה, פוטרו מעל 10% מהעובדים בישראל.

- אתה עדיין עוקב אחרי הפעילות של סקופוס?

"בוודאי, אני בקשר עם אנשים. השקעתי שם 15 שנה וזה היה מפעל חיים שלי. הרמוניק אמנם עושה חיל, אבל ספציפית פה המכירה לא עשתה טוב לאנשים, וזה כואב".