חשש ב-IMF: המשאבים לא יספיקו לתרחיש הגרוע ביותר

כך עולה ממסמך פנימי של קרן המטבע הבינלאומית ■ תרחיש קיצון: הקרן תאלץ להלוות 840 מיליארד דולר למדינות שונות בעוד שברשותה עומדים 390 מיליארד דולר בלבד

מסמך פנימי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), בראשה עומדת כריסטין לגארד, מצביע על כך שהמשאבים שיש בידי הקרן אינם מספיקים במידה והתנאים של הכלכלה העולמית יחמירו, ועוד מדינות יפנו לקרן בבקשה לסיוע כלכלי - כך כתב בכיר ב-IMF במסמך פנימי שהגיע לידי סוכנות הידיעות "רויטרס".

מהמסמך עולה כי כמות הכסף שהקרן תזדקק לה במקרה הגרוע ביותר עלה ביותר מ-25% מאז חודש יוני. בעוד הקרן יכולה להתחייב על הלוואות של 390 מיליארד דולר מבלי לסכן את דף המאזן שלה, בתרחיש הגרוע ביותר, הקרן תאלץ להלוות 840 מיליארד דולר, לעומת הערכות של 640 מיליארד דולר ביוני.

עוד נכתב במסמך כי "בדוחות הבאים של הקרן ידגישו את העלייה בסיכונים ליציבות הכלכלה הגלובלית". זאת, על רקע משבר החוב בגוש האירו שמאיים על הגוש ועלול להפיל מדינות נוספות.

במקרה פחות גרוע, בו קובעי המדיניות יפעלו במהירות כדי להתמודד עם התפשטות משבר החוב, בקרן המטבע צופים משבר שיש בכוחם להתמודד איתו, ובו יצטרכו להלוות 360 מיליארד דולר, סכום שהמשאבים הקיימים כבר בקרן יכולים לכסות.

נזכיר כי הקרן כבר לקחה חלק בתוכנית חילץ ליוון, פורטוגל ואירלנד, וקיים חשש גובר כי ללא צעדים נועזים מצד קובעי המדיניות, גם ספרד ואיטליה ייקלעו למשבר חוב ויזדקקו לסיוע.