רביב דרוקר לבעלי ערוץ 10: "שמרו על חופש העיתונות"

דרוקר יזם גילוי דעת עליו יחתמו עיתונאי בערוץ 10 - בעקבות התפטרותו של גיא זהר אמש בשידור חי ■ מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה: "אירועי הימים האחרונים מטלטלים אותנו"

בכירי העיתונאים בערוץ 10 יחתמו על גילוי דעת הקורא לבעלי המניות של הערוץ לשמור על החופש העיתונאי של חברת החדשות.

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אמר בעקבות התפטרותו של גיא זהר אמש (ו') בשידור חי: "אירועי הימים האחרונים בחדשות ערוץ 10 ובערוץ 10 מטלטלים את היסודות עליהם מושתת השידור המסחרי-ציבורי".

זהר, מגיש מהדורת "השבוע", הודיע כזכור אתמול בערב בשידור חי בערוץ 10 על התפטרותו מהתוכנית. ההתפטרות מגיעה בעקבות ההתנצלות שפורסמה מוקדם יותר באותו הערב, על כתבת הפרופיל שנערכה בערוץ על המיליארד שלדון אדלסון, ושודרה בחודש ינואר השנה. (לסיפור המלא)

"חדשות ערוץ 10 נהנתה עד היום מחופש עיתונאי יוצא דופן. זו דרכה של החברה, זה האתוס שלה וזו הסיבה שהתפרסמו בה כמה מהתחקירים החשובים של השנים האחרונות. לאכזבתנו הגדולה, הדרך הזו ספגה מכה קשה באירועי הימים האחרונים" - כך בגילוי הדעת שיזם הפרשן הבכיר של הערוץ, רביב דרוקר.

לאחר הליך החתימה יועבר גילוי הדעת ליו"ר דירקטוריון ערוץ 10, יוסי מימן; ‫יו"ר דירקטוריון חדשות ערוץ 10, יורם שכטר; חברי דירקטוריון חדשות ערוץ 10; ‫בעל מניות ערוץ 10, רון לאודר; ‫מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי; ‫יו"ר מועצת הרשות השנייה, אילן אבישר; מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה; ו‫חברי מועצת הרשות השנייה.

דרוקר: "קשה להסביר עד כמה האירועים מטרידים"

"קשה להסביר עד כמה האירועים הללו מטרידים ומעציבים אותנו. נלחמנו על קיום הערוץ הזה ועל חברת החדשות, גם משום שזו פרנסתנו, אבל גם מכיוון שאנחנו חדורי תחושת שליחות לגבי תפקידנו בחברה הישראלית", נכתב.

בגילוי הדעת מתווים עיתונאי הערוץ 5 עקרונות לשידור בחברת החדשות של ערוץ 10:

"1. כלי תקשורת מחויב להתנצל אם נפלה טעות בשידוריו.

2. אסור שהתנצלות תיכפה על כלי תקשורת. היכולת למתוח ביקורת על גופים ואישים חזקים קשורה קשר ישיר לנכונות להילחם על האמת שלך בבית משפט.

3. אנחנו אסירי-תודה לבעלי המניות של הערוץ הזה, שממשיכים לתמוך בו כלכלית. בזכות הגב הרחב שלהם, זו הפעם הראשונה שזה קורה, אבל זו חייבת להיות גם הפעם האחרונה. התחושה של כולנו היא שאם לא נהיה בטוחים בכך שזו אכן הפעם האחרונה, יהיה לנו קשה מאוד להמשיך להילחם על כל ידיעה ועל כל שידור.

4. אנחנו חושבים שאין זכות קיום לערוץ הזה ולחברת החדשות, אלא כאשר כל צופה יודע שמה שהוא שומע מאנשי חברת החדשות הוא מה שהם חושבים - ולא מה שהונחת עליהם מלמעלה.

5. אנחנו מצפים שכל הגורמים שקשורים לניהול ערוץ 10 - מדירקטוריון חברת החדשות, דרך הנהלת החברה, בעלי המניות ומועצת הרשות השנייה - יבהירו באופן חד-משמעי כי החופש העיתונאי של חברת החדשות יישמר, וכי המנכ"ל החדש שימונה, ימונה אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים וענייניים".

בתוך כך, מנכ"ל מועצת הרשות השנייה, מנשה סמירה, התייחס היום להתפטרות של גיא זהר ואמר כי "אירועי הימים האחרונים בחדשות ערוץ 10 ובערוץ 10 מטלטלים את היסודות עליהם מושתת השידור המסחרי ציבורי במתכונתו הקיימת בערוצים 2 ו-10. האינטרס הציבורי המורכב שאותו מבטאת הרשות השנייה עובר טלטלה עזה, שכן מחד גיסא ניצבים חופש הביטוי, עצמאות העיתונאי, חדשות מהימנות ולא כפויות, חשיבותו של התחקיר וביסוסו, וכן מעמדו של העורך הראשי. מאידך גיסא, ניצבת הסכנה בסגירת הערוץ על-ידי הפסקת מימונו על-ידי בעליו, חשש לסתימת גולל על התחרות בשידורים, ביטול אלטרנטיבה ונטילת יכולת הבחירה של הצופים".

עוד אמר סמירה כי "אני ממתין בקוצר-רוח לשמוע את קברניטי ערוץ 10 בשימוע שיתקיים ביום ב' הקרוב, על מנת שיוכלו לפזר את הערפל ולוודא כי זהו צל עובר מקרי שאינו מבטא סופה של דרך".

לדבריו, הפיטורים של זוהר "ביום שישי הובילו אותי להגיב באופן זה ולחדד את היבטי הדילמה המרכזית שתעמוד בפנינו ברשות השנייה ובקרב חברי המועצה. הדיון הציבורי יתמקד בשאלה האם נחצה הקו והאם אכן הונף הדגל השחור".

עוד כתב דרוקר כי הרשות השנייה תצטרך לבחון לעומק בשימוע "את מכלול ההיבטים והאירועים, תהליך קבלת ההחלטות והמסקנות של כל המעורבים בעניין, ובעצם לבחון אם ניתן להסתפק בכרטיס צהוב בוהק וצורב עם כללים ועקרונות שיבטיחו את האינטרס הציבורי".

אגודות העיתונאים: לחקור את ההתפטרויות

אגודות העיתונאים פנו לנשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, בבקשה כי תקיים דיון דחוף לבחינת הנסיבות והלחצים שהביאו להתפטרויות בערוץ 10.

בפנייתם כותבות האגודות כי הן מתנגדות "למה שנראה על פניו ולדברי עיתונאים בעלי יושרה כצומת קריטית של שבירת ערכים מקצועיים ואתיים בערוץ שידור מרכזי - ערוץ 10".

האגודות תובעות מהמועצה כי תקיים "דיון דחוף במליאת ובנשיאות מועצת העיתונות וקבלת החלטות נוכח המתרחש בערוץ... האגודות קוראות לחקור ביסודיות את הנסיבות שהביאו להתפטרות בכירי ערוץ 10 - ולחשוף את התמונה כולה בפני הציבור".