פרשת העוזרת: שרה נתניהו העדיפה עובדת אחת לשעות ארוכות

ההיתר ניתן במקרים שבהם לא ניתן לאפשר מנוחה לעובד אחד ■ המשמעות: העובדת הועסקה בתנאים קשים, או שההיתר ניתן ללא הצדקה

גילויים חדשים בפרשת שרה נתניהו והמטפלת הנפאלית: ל"גלובס" נודע כי רשות ההגירה במשרד הפנים העניקה לאביה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו היתר להעסקת שני עובדים זרים - הניתן רק במקרים שבהם העסקת עובד אחד אינה מאפשרת כלל להעניק לו מנוחה.

משפחת נתניהו בחרה להעסיק עובדת אחת בלבד - מה שמעלה סימני שאלה: אם העובדת לא זכתה למנוחה, הרי שמדובר בתנאי העסקה קשים מנשוא; אם העובדת זכתה למנוחה - לא ברור על סמך מה הוענק ההיתר על-ידי רשות ההגירה.

היתר להעסקת עובד זר, לפי נהלי הרשות, ניתן "רק במקרים חמורים שבהם מטופל זקוק לסיוע במהלך רוב שעות היממה בביצוע רוב פעולותיו היומיומיות". היתר להעסקת שני עובדים זרים, מגדירים הנהלים, יינתן "רק במקרים מיוחדים", כאשר לפי האבחנה הרפואית "ברור כי ישנו צורך טיפולי של 24 שעות ביממה ושהנסיבות הרפואיות אינן מאפשרות מנוחה לעובד".

לא מימשו את ההיתר

המטפלת שפוטרה, טארה קומראיי, טענה בתקשורת בשבועות האחרונים: "אני לא חופשייה, ואני לעולם לא יוצאת החוצה. כשאני מבקשת חופש, לא נותנים לי... שרה אומרת לי שאם אצא לחופש, לא יהיה מי שיטפל באבא שלה".

לו הייתה משפחת נתניהו מממשת את ההיתר שקיבלה ושוכרת עובד זר נוסף, אין ספק שניתן היה להקל את תנאי העבודה המתוארים. אותן שאלות אשר עולות ביחס לתנאי העסקתה של קומראיי עולות גם ביחס לתנאיה של העובדת שהחליפה אותה לאחרונה.

לצד העובדת הזרה מעסיקה משפחת נתניהו גם אח סיעודי, קלמן מוטי, שמסייע בטיפול בבן-ארצי - אולם לא ברור מה היקף עבודתו. לשאלת "גלובס" בנדון סירב מוטי להגיב.

העובדה שמשפחת נתניהו קיבלה היתר להעסקת שני עובדים זרים היא שאיפשרה לה לייבא ארצה לפני ימים אחדים עובדת נפאלית מחליפה לקומראיי. זאת, מאחר שנהלי רשות ההגירה אוסרים על מעסיק של עובד זר להחליפו באחר - כל עוד העובד הקיים לא עבר למעסיק אחר או עזב את הארץ. קומראיי לא עברה למעסיק אחר והיא עודנה בישראל.

דובר משפחת נתניהו, עופר לפלר, מסר בתגובה: "העובדת המועסקת על-ידי מר בן-ארצי מועסקת על-פי החוק, כבית שמאי".

מרשות ההגירה נמסר בתגובה: "כל הפעולות הנעשות על-ידי הרשות, נעשות על-פי מינהל תקין ובהתאם לחוקים ולנהלים. מעבר לכך, איננו נוהגים למסור פרטים על מעסיק סיעודי זה או אחר מפאת צנעת הפרט, ואין בכוונתנו לעשות זאת גם במקרה זה".