חב' החשמל של קפריסין במו"מ עם דלק לפרויקט גז טבעי

על-פי גורמים הקשורים למו"מ, החברה הממשלתית מעוניינת להיכנס כבעלת מניות מיעוט בפרויקט שההשקעה הכספית הכוללת בו עשויה להגיע ל-8 מיליארד דולר ■ המתקנים יוכלו לשמש את יצוא הגז ממאגר "לוויתן" וממאגרים שיתגלו בעתיד בקפריסין

חברת החשמל של קפריסין (EAC) רוצה בשותפות עם קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י בפרויקט להקמת מתקני אחסנה, הנזלה וייצוא של גז טבעי. על-פי גורמים הקשורים למו"מ החברה הממשלתית מעוניינת להיכנס כבעלת מניות מיעוט בפרויקט שההשקעה הכספית הכוללת בו עשויה להגיע ל-8 מיליארד דולר.

המתקנים יוכלו לשמש את יצוא הגז ממאגר "לוויתן" וממאגרים שיתגלו בעתיד בקפריסין. סוף החודש צפויה נובל אנרג'י להתחיל את הקידוח בבלוק 12 בקפריסין שנועד לאמת אומדנים מוקדמים שלפיהם יש במקום מאגר גז בגודלו של "תמר" לפחות.

בישיבה רבת משתתפים בנושא שנערכה במשרדי EAC בבירת קפריסין ניקוסיה השתתפו בין היתר נציגי דלק, ונובל ורשות החשמל של קפריסין (CERA). שני הצדדים הביעו שביעות רצון רבה מהדיונים ואופטימיות לגבי האפשרות לשותפות בעתיד. הישיבה נערכה בהמשך למגעים המתנהלים בין הצדדים זו תקופה ארוכה. נציגי חברת החשמל הקפריסאית הדגישו בישיבה את רצונם להגיע להסכם עם הקבוצה הישראלית-אמריקאית בהקדם האפשרי.

נובל ודלק מתכוונות להשתמש בגז שבמאגר "לוויתן" לצורך ייצוא והאופציה המועדפת כיום היא הקמת מתקן הנזלה (LNG) בקפריסין שהגז יוזרם אליו בצנרת תת-ימית מ"לווייתן".

בנוסף למיזם מתקני הועלתה בישיבה האפשרות שחברת החשמל הקפריסאית תרכוש מנובל ומדלק גז טבעי בחוזה ארוך טווח. היקף רכישת הגז עשוי להגיע ל-1 עד 1.5 מיליארד מ"ק לשנה, בכפוף לתוכניות הפיתוח של קפריסין.

חברת החשמל מעוניינת לרכוש את הגז בהקדם האפשרי על-רקע משבר החשמל החריף ששורר בקפריסין מאז השבתת תחנת הכוח המרכזית של האי. התחנה, באזור ואסילוקוס שבדרום האי נחרבה כמעט לחלוטין בעקבות פיצוץ מחסן תחמושת ענקי ב-10 ביולי. כתוצאה מהשריפה הושמדו יחידות ייצור בהיקף של כ-800 מגוואט מתוך כ-1,300 מגוואט שהתחנה מייצרת.

בקפריסין מתכוונים לנצל את המשבר על-מנת להגדיל את יכולת הייצור בגז טבעי באמצעות הקמת שתי תחנות כוח במחזור סגור (מחז"ם) המופעלות בגז טבעי שייכנסו לפעילות כבר במהלך קיץ 2012. להערכת גורמים בקפריסין הקמת התחנות תגדיל את צריכת החשמל הכוללת של המדינה עד ל-2 BCM.