אירופה ננעלה בעליות: מנהיגי צרפת, גרמניה ויוון ידונו מחר

בורסות אירופה ננעלו בעליות של למעלה מ-1% ■ על פי דיווח ב-CNBC הנשיא הצרפתי וקנצלרית גרמניה שוחחו אתמול בעניין הענקת סיוע כספי ליוון ■ דיווח: סין דחתה את ההצעה לרכוש אג"ח של איטליה

המסחר באירופה ננעל בעליות חדות לאחר שהתנהל (ג') בירידות שערים מוקדם יותר היום. בורסות אירופה עברו במפתיע למגמה חיובית עם זרימת הדיווחים על מגעים בין צרפת וגרמניה לגיבוש תוכנית חילוץ חדשה ליוון. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, וראש ממשלת יוון, גאורג פפנדרו, יקיימו מחר שיחת ועידה בנוגע לסיוע הצפוי ליוון אך מרקל הבהירה כי לא תצא הודעה רשמית היום בסוף השיחה בין המנהיגים. נזכיר, מוקדם יותר היום רשת CNBC דיווחה על שיחה טלפונית בין סרקוזי ומרקל בעניין הענקת סיוע מיידי ליוון על מנת למנוע התפשטות המשבר לרחבי אירופה.

כאמור, לפי דיווח ב-CNBC, ייתכן כי מאחורי הקלעים רוקמים סרקוזי ומרקל - מנהיגי 2 הכלכלות הגדולות באירופה - תוכנית חדשה הנוגעת ליוון. יש ערפול רב בנוגע לפרטי התוכנית, אך דבר אחד בטוח: בלשכתו של סרקוזי מסרו כי היום לא תצא שום הודעה בקשורה ליוון, אך לא הכחישו כי תוכנית כזו אכן נרקמת. מניות הבנקים ביוון מגיבות בעליות לדיווחים.

היום, הנפיקה איטליה אג"ח לחמש שנים בהיקף 3.9 מיליארד אירו, כשהצפי היה לגייס 4מיליארד אירו, בעקבות הביקוש הנמוך התשואה על האג"ח עלתה לרמה של 5.6%. איטליה צריכה לפרוע מחרתיים חוב קודם של 14.5 מיליארד אירו, כך שההנפקה היום חשובה לה מאוד ותהווה מבחן ליכולתה למחזר חובות. בהמשך היום צפוייה איטליה להנפיק אג"ח ל-7-9 שנים בהיקף 3 מיליארד אירו.

כאמור, הנושא המרכזי שמשפיע על המסחר מאתמול בלילה הוא הדיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב"פייננשל טיימס" על המגעים שמתקיימים בין איטליה לסין לגבי אפשרות שסין תשקיע באיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה. על פי אחד הבכירים האיטלקים שמעורב במפגשים האלה ושהחליט לדבר בעילום שם, העניין המרכזי שנידון בפגשיות הללו היה האפשרות שסין תשקיע בנכסים באיטליה ולאו דווקא קנייה של אג"ח ממשלתי.

אולם הדיווח שפורסם אתמול בפיננשל טיימס ושבעקבותיו וול סטריט נסגרה עם מסכים ירוקים, טוען שהמטרה שעומדת מאחורי הפגישות הללו היא שסין תקנה אג"ח ממשלתי של איטליה. ההודעה על המגעים באה ערב הנפקת אג"ח ממשלתי בשווי 7 מיליארד אירו שעומדת ממשלת איטליה להנפיק היום.

"זה מצער שההנפקה מתרחשת היום כשהשוק נמצא בפאניקה", אמר פבריציו פיוריני, מנהל בכיר בבית ההשקעות Aletti Gestielle. עם חוב של 1.9 טריליון אירו, איטליה היא החייבת הכי גדולה באירופה, כשהחוב שלה שווה לחוב המשותף של ספרד, יוון אירלנד ופורטוגל.

דיווחים שמתפרסמים בדקות האחרונות אומרים שסין דחתה את קניית האג"ח בעקבות חוסר היציבות בשווקים באירופה, הדיווחים מתבססים על התבטאויות של בכיר במערכת הבנקאות הסינית.

לא יתנו ליוון ליפול

בתוך כך, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה היום כי יש להימנע מ"פשיטת רגל בלתי מבוקרת" של יוון, כלומר היא לא פוסלת אפשרות של הסדר חוב. "המטרה העליונה שלנו היא להימנע מפשיטת רגל בלתי מבוקרת כי זה לא רק יפגע ביוון אלא בכולם. זה יהיה גדול מאוד", אמרה מרקל בראיון לתחנת רדיו בגרמניה. "עמדתי ברורה: יש לעשות הכל כדי לשמור על אחדות אירופה, כי כל אפשרות אחרת תגרור אפקט דומינו".

על פי דיווח ברשת CNBC, היום צפויים להיפגש שרי האוצר של גרמניה ויוון על מנת לדון בהמשך הסיוע ליוון, כשעל הפרק עומד כישלונה של יוון בעמידה ביעדי תוכנית הצנע, וזה עלול להוביל לפיטוריהם של 26,000 אנשים נוספים במגזר הציבורי. לקראת סוף החודש אמור הפרלמנט בגרמניה להצביע על חבילות סיוע חדשות למדינות מוכות החובות באירופה.

מניית הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל מרכזת עניין במיוחד לאור דיווחים שהתפרסמו ב"וול-סטריט ז'ורנל" לפיהם הבנק סובל ממחסור באשראי דולרי. הבנק פירסם הודעת הכחשה לדיווח.

אסיה ממשיכה את העליות של וול סטריט

עליות שערים נרשמות היום בבורסות אסיה, כשהמדדים באיזור מתאוששים משפל של שנה בהובלת מניות המחצבים והאנרגיה על רקע עליות במחירי הנפט והמתכות התעשייתיות והיקרות. זאת, לאחר שבוול סטריט הסתיים המסחר בעליות והחוזים העתידיים על מדדי ניו יורק מאותתים על עליות קלות בפתיחת המסחר היום. בהונג קונג לא מתקיים היום מסחר.

כאמור, בוול סטריט התרחשה תפנית מפתיעה בדקות האחרונות של המסחר, והמדדים ננעלו בעליות שערים אחרי יום תנודתי שהתאפיין ברובו בירידות חדות, ברוב שעות היום, כאשר סנטימנט שלילי שמקורו במשבר החוב באירופה מעיב על המדדים. התפנית התחוללה ככל הנראה על רקע דיווח כי איטליה מנהלת מגעים עם גורמים בסין לרכישה מאסיבית של אג"ח איטלקיות. (לסיפור המלא)

היום תנסה איטליה לגייס 9.5 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח, מה שמהווה מבחן גדול עבור המדינה. המשקיעים יעקבו מקרוב אחר תוצאות ההנפקה ואחר הריביות שייקבעו בה. איטליה זקוקה לכסף על מנת לפרוע חוב קודם מחרתיים (ה').

הכלכלן נוריאל רוביני שזכה לכינוי "נביא הזעם", חזר אמש עם הצהרה נוקשה כי מיתון ממשיך לאיים על כלכלות העולם, "עד אשר ממשלות המדינות בעולם יחליטו על צעדים פיסקליים חדשים. ללא צעדים אלה מיתון עולמי בדרך", אמר רוביני. רוביני חזר על התחזית הידועה שלו כי הסיכוי למיתון עולמי מוערך ב-60% והביע את החשש כי מיתון גדול עלול להכות בכלכלה העולמית ללא תכניות תמריצים מצד המדינות.

"הרעיון שסין תרכוש אג"ח של איטליה עוצר את החשש מהידבקות חריפה של איטליה במשבר החובות", אמר ג'ים ביאנקו, נשיא בית ההשקעות הקרוי על שמו. "השאלה הגדולה היא האם הדיווחים יהפכו למציאות וסין אכן תרכוש אג"ח".

מצד שני, לא כולם אופטימיים; מנהל השקעות בכיר בטוקיו אמר היום לסוכנות בלומברג כי הירידות לא הסתיימו: "מדובר בתיקון בלבד לירידות החדות של הימים והשבועות האחרונים. נתוני המאקרו ממשיכים להיות גרועים וכך גם המצב הגיאו-פוליטי בעולם. נכון, המחירים היום נראים מאוד זולים אבל הם יכולים להיות זולים עוד יותר עד שלא ייפתרו את הבעיות, בעיקר באירופה".

בזירת המאקרו, היום התפרסם באוסטרליה מדד בטחון העסקים לחודש אוגוסט, שרשם צניחה של 10 נקודות לרמה של 8- נקודות. הנתון מעלה חששות בנוגע למצב שוק העבודה והצמיחה בכלכלה האוסטרלית בחודשים הקרובים.

מניית BHP רושמת עלייה חדה של כ-2.3% על רקע עליית מחירי המתכות. עליות חדות נרשמות במניות יצרניות כלי הרכב ביפן. נציין את מיצובישי מוטורס, הונדה וסוזוקי מוטור.