"אני לא אופטימי לגבי הסיכוי למציאת נפט בקידוח 'לוויתן'"

בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי דוחה הממונה על הנפט בקפריסין, סולון קסינס, את איומי טורקיה לפעול נגד קידוח הגז של ארצו ומציע לישראל לשקול שת"פ צבאי ■ "אנחנו מעריכים את הצעותיו של תשובה לשיתוף-פעולה, אבל יש נושאים שצריך להבהיר ברמת המדינות"

קפריסין עומדת להפוך השנה לשוק חיפושי הגז והנפט המסעיר ביותר באזור המזרח התיכון. אות הפתיחה אמור להישמע מאסדת הקידוח של חברת נובל אנרג'י המוכרת, עם תחילת הקידוח באזור בלוק 12 (ראו מפה), בסוף חודש זה. מטרת הקידוח היא לאמת את ההערכות שיש במקום מאגר גז טבעי שגודלו עולה על זה שבתמר. ואולם בלוק 12 הוא רק אזור אחד מבין 12 אזורי חיפושים הנמצאים בתחומי האזור הכלכלי הבלעדי (EEZ) של קפריסין. לאחר שיתבררו תוצאות הקידוח בבלוק, מתכוונת קפריסין לצאת במכרזים להקצאת זיכיונות חיפושים בשאר שטחי החיפושים.

בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, מדבר סולון קסינס, דמות המפתח בענייני גז ונפט בקפריסין, על הפוטנציאל הטמון בשטחי החיפושים של ארצו ועל שיתופי פעולה אפשריים עם ישראל. מבחינה רשמית, סמכויותיו של קסינס מקבילות לאלה של הממונה על הנפט במשרד התשתיות הישראלי, אך קסינס אינו כפוף להנחיות היועצים המשפטיים לממשלה ואינו נתון לפיקוח בג"ץ, ועל כך נאמר "יחי ההבדל הקטן".

- מהו פוטנציאל תגליות הגז והנפט בשטחים שאתם מציעים למכרז?

"אנחנו מתכוונים לפרסם מכרזים ל-12 בלוקים של רישיונות וכן לשטח נוסף, שגודלו כרבע משטחו של בלוק 12. מדובר בשטחים בהיקף של כ-45 אלף קמ"ר, שחלקם בתחומי האגן הלבנטיני, המשותף לנו ולישראל, וחלקם בתחומי אגן הדלתא-נילוס, המשותף לנו ולמצרים.

"בשטח האגן הלבנטיני יש, לפי הערכות רשות הגז האמריקנית (USGS), מאגרי גז טבעי בהיקף 122 טריליון מטר מעוקב (TCF), שמתוכם התגלו עד היום בישראל קרוב ל-30 TCF. באגן הדלתא-נילוס יש 223 TCF, ולהערכתנו רוב הגז נמצא בשטחי הרישיונות שלנו".

- מה לגבי נפט? אתה אופטימי ביחס לסיכויים למצוא נפט בלוויתן?

"אני לא אופטימי לגבי לוויתן, אבל אני בטוח שאצלנו יתגלה נפט".

"לאחד כוחות"

ההערכות הללו, כמו גם משטר המס המקל מאוד של קפריסין (ראו טבלה), כבר מושכים אל משרדו של קסינס חברות ויזמים רבים בתחום חיפושי הנפט והגז, כולל חברות שמדירות את רגליהן מהשוק הישראלי בגלל החשש לפגיעה באינטרסים שלהן בעולם הערבי.

"מגיעות לכאן חברות ענק כמו טוטאל, סטאט-אויל (חברת הנפט הלאומית של נורבגיה - ע"ב) ושברון", אומר קסינס. "רק לפני שבועיים הייתי בנורבגיה והם גילו הרבה עניין במה שמתוכנן כאן".

- קבוצת דלק של יצחק תשובה הציעה להקים אצלכם מתקני אחסון וייצוא לגז טבעי. מהי עמדתכם ביחס להצעה?

"אנחנו מכבדים את מר תשובה ומעריכים מאוד את הצעותיו לשיתוף פעולה, אבל ישנם נושאים שצריך להבהיר ברמת המדינות. הנושא הכי חשוב בעיניי הוא לא איך להפיק את הברכה הזו, אלא איך לנהל את זה, לא רק לרווחתנו אנו, אלא למען הדורות הבאים. לכן צריך לאחד כוחות בין שתי המדינות כדי לעשות את זה בדרך הכי אפקטיבית.

"בפגישה האחרונה שלי בישראל, העליתי חמש הצעות: להקים צנרת מלוויתן ומבלוק 12 לקפריסין; להקים מתקן LNG (להנזלת גז טבעי); להקים מפעל מתנול; להקים תחנות כוח שיוכלו לספק חשמל מקפריסין לישראל ולהיפך; ולהקים טרמינל אחסון לנפט ולגז ולשמור שם רזרבות אסטרטגיות לשתי המדינות. זה לא בסמכות המקצועית שלי, אבל לדעתי אפשר להרחיב את שיתוף הפעולה גם לתחום הצבאי. אם, למשל, תאבטחו את לוויתן עם הספינות והצוללות שלכם, למה שלא תאבטחו גם את בלוק 12, שנמצא בסך הכול 33 קילומטרים משם?"

"טורקיה יכלה למלא תפקיד"

- אולי זה המקום להזכיר את איומי טורקיה ולפיהם היא תפגע בכם אם תתחילו לקדוח בבלוק 12.

"הם לא יכולים שלא לכבד את החוק הבינלאומי. זו מדינה שמתנהגת בצורה אוקסימורונית: היא מבקשת להצטרף לאיחוד האירופי אך לא מכבדת את ההסכמים והדין הבינ"ל. זו לא התנהגות בריאה. אני לא מאמין שהטורקים יממשו את האיומים שלהם. אני יודע שהם מנסים להלך אימים על משקיעים וללחוץ עליהם באופן אישי.

"אגב, טורקיה הייתה יכולה למלא תפקיד חיובי מאוד בתחום ייצוא הגז בגלל התפקיד שיש לה כמדינת מעבר למערכת נאבוקו (צנרת הזרמת הגז הטבעי המתוכננת ממרכז אסיה לאירופה - ע"ב)".

- קבוצת דלק של תשובה הגישה לכם בקשה לקבל 30% מזכויות נובל אנרג'י בבלוק 12. מהי עמדתכם ביחס לזה?

"זה בבדיקה. החקיקה שלנו אומרת בפירוש שאם הם רוצים לתת נתח מהזכויות לחברה אחרת, צריך לשקול את זה בכפוף לשלושה קריטריונים: ניסיון, יכולת טכנית ויכולת פיננסית".

שטח החיפושים של קפריסין וישראל בים
 שטח החיפושים של קפריסין וישראל בים