השביתה ב-NBA: עוד פגישה, אפס התקדמות

המו"מ על חידוש ההסכם הקיבוצי לא הולך לשומקום אחרי עוד פגישה בין ארגון השחקנים לראשי הקבוצות; הסיכוי שהליגה תיפתח במועד, ב-1 בנובמבר, נראה קלוש ביותר

חמש שעות רצופות של שיחות אינטנסיביות בין ראשי ה-NBA לבין ארגון השחקנים, שהתקיימו בבית מלון במנהטן היום לפנות בוקר (ד'), לא הניבו תוצאות, ונכון לעכשיו השביתה בליגת הכדורסל ממשיכה כסדרה.

חוסר ההתקדמות בשיחות מבטיח כמעט בוודאות כי עונת 2011/12, שאמורה להיפתח ב-1 בנובמבר, לא תצא לדרך בזמן, אם בכלל תצא לדרך. מחנות האימונים של הקבוצות אמורים להתחיל בשבוע הראשון של אוקטובר. "אחרי הפגישה היום, התחושה היא שלא נצליח לעמוד בלו"ז ולהתחיל את העונה בזמן", אמר דריק פישר, נשיא ארגון השחקנים. גם הקומישינר של ה-NBA, דייויד סטרן, לא פיזר אופטימיות: "אין ספק שאי אפשר להגדיר את הפגישה האחרונה כמצוינת". הצדדים, שאמורים היו לשבת על שולחן הדיונים גם היום, ויתרו על כך בעקבות הפערים הגדולים, וטרם קבעו תאריך לפגישה נוספת.

כזכור, בעלי הקבוצות ב-NBA החליטו לבקש לבצע רפורמות משמעותיות בהסכם הקיבוצי מול השחקנים, לאחר שלטענתם רשמו בעונה החולפת הפסדים של 300 מיליון דולר, למרות הכנסות כוללות של 4.3 מיליארד דולר.

מה שנראה כרגע המכשול הגדול ביותר בדרך להשגת הסכם הוא שיטת תקרת השכר: השחקנים דורשים להשאיר את השיטה הנוכחית, במסגרתה התקרה היא "רכה", ומאפשרת לקבוצות לחרוג בתשלומי השכר, בתמורה לתשלום קנס ("מס מותרות"). בעלי הקבוצות מתנגדים, ודורשים להנהיג "תקרה קשיחה", במסגרתה לא ניתן לחרוג בשום סצנריו מרף המשכורות המקסימלי (כפי שנהוג ב-NFL). "לא יכול להיות שקבוצה כמו הלייקרס תשלם לשחקנים שלה מעל 100 מיליון דולר, וסקרמנטו בקושי תגיע ל-45 מיליון", הבהיר דייויד סטרן את עמדת הליגה והבעלים בנושא. "זה מצב שלא נוכל לחיות איתו".

סלע מחלוקת נוסף נוגע לשיטת חלוקת ההכנסות של הליגה. תחת ההסכם הקיבוצי הקודם, לשחקנים הובטחו 57% מההכנסות הכוללות של הליגה. אלא שהשיטה הזאת, כאמור, גרמה לבעלים הפסדים כספיים משמעותיים. בילי האנטר, יו"ר ארגון השחקנים, הבהיר כי לבטח אין מה לדבר על הפחתת אחוזי ההפרשות לשכר שחקנים מההכנסות של הליגה, במידה ובעלי הקבוצות ימשיכו להתעקש על תקרת שכר קשיחה. "הצורה היחידה שבה נסכים לתקרת שכר קשיחה היא אם יגדילו את שכר השחקנים לכדי שיעור של 65% מהכנסות הליגה", הוא הבהיר.

מאז הוכרזה השביתה ב-NBA, לא פחות מ-42 שחקנים כבר מצאו לעצמם אלטרנטיבות תעסוקתיות לעונה הקרובה, וחתמו בקבוצות מחו"ל. זאת בנוסף ל-9 שחקנים שנבחרו בדראפט האחרון, לא המתינו למימוש החוזה ב-NBA ומצאו מקום עבודה אחר. היעד הכי מבוקש בקרב שחקני ה-NBA הוא איטליה, שקלטה בסך הכל 11 שחקנים שהיו אמורים לשחק בעונה הקרובה בליגה.