המתנה היקרה של חברת החשמל

אם חשבון החשמל שלכם היה נמוך במיוחד לאחרונה - מוטב שתבדקו אותו

רבים מתושבי מושב נאות הכיכר בצפון ים המלח הופתעו לקבל את חשבון החשמל האחרון שלהם ולגלות כי הוא נמוך בחצי מהממוצע לחודשים יולי-אוגוסט. האם מדובר בנס? לא ממש. חברת החשמל, מתברר, בחרה לבצע "דילוג".

למילה דילוג יש משמעות כפולה: על-פי הגירסה של חברת החשמל, מדובר בדילוג חד-פעמי על קריאת המונה, ובמקומה מעריכים את החשבון על-פי "מודל סטטיסטי שגובש על-ידי מומחים".

כך קרה שבימי הקיץ הלוהטים, כשהמזגנים פועלים שעות נוספות באזור הערבה, והחשבון הממוצע מגיע ל-3,000 שקל ויותר, יש משפחות, כמו זו של תושב נאות הכיכר טל פסקל, שנדרשו לשלם רק חצי מהסכום. את השאר ישלמו בחשבונות הבאים.

המשמעות השנייה, הסמלית, של המילה דילוג, מגיעה כשהתעריפים עולים. במקרה כזה, את יתר הסכום של ה"דילוג" ישלמו התושבים על-פי התעריף הגבוה. במילים אחרות: החשבון חולק לשניים, וחלק אחד ממנו ביצע "דילוג" מהתקופה שבה התעריף היה נמוך יותר לתקופה שבה התעריף היה גבוה יותר. מי שהעדיף ליהנות מהחשבון הזול בלי שאלות מיותרות, ולא התקשר ביוזמתו כדי למסור קריאה עדכנית, ישלם את חצי תקופת החיוב על-פי התעריף הגבוה.

"בהתחלה חשבתי שכרגיל עשו הערכה שגויה, אבל אז פרסמתי סטטוס בפייסבוק וגיליתי שגם בערבה התיכונה נעשה דילוג כזה, וגם במושבים הסמוכים, ואולי בעוד אזורים בארץ", מסביר פסקל, ומזהיר את מי שלא בדקו את חשבון החשמל האחרון שקיבלו.

בחברת החשמל מסבירים כי הדילוג הזה "מבוצע במקרים שבהם החברה אינה יכולה לבצע קריאות מונים, בשל מחסור בכוח-אדם". הערכות מסוג אלה, מדגישים שם, "מתבצעות ברחבי הארץ, בהתאם לנסיבות". תרגום: אם חשבון החשמל שלכם היה נמוך במיוחד לאחרונה - מוטב שתבדקו אותו.

בנוגע למקרה הספציפי של פסקל מסרו בחברת החשמל את התגובה הבאה: "החברה פועלת על-פי אמות-המידה שקובעת הרשות לשירותים ציבוריים, ובהתאם להן רשאית להגיש מדי תקופה חשבונות חשמל על-פי הערכת צריכה.

"מבדיקה שנערכה לגבי האזור נשוא התלונה, נמצא כי בוצע דילוג קריאה אחד. כבכל המקרים, גם כאן התבצעה הערכה המתבססת על הצריכה הלכה למעשה של הלקוח בתקופה המקבילה אשתקד ובקריאה הקודמת - כל זאת, על מנת שההערכה תהיה קרובה ככל שניתן לצריכה בפועל.

"לקוח שנערכה לו הערכת צריכה יכול, ביוזמתו, כמפורט בהודעות שבחשבון החשמל, לפנות למוקד חברת החשמל ולמסור קריאת מונה שלפיה תתקן החברה את החשבון".

איך אומרים, שונא מתנות יחיה.