סמי קצב פונה מזרחה: מרחיב פעילות ייצור הנשק במזרח

חברת IWI הישראלית במגעים להקמת מפעל נשק במזרח הרחוק בהשקעה של למעלה מ-100 מיליון דולר ■ מגעים מעורב גם האגף לסיוע ביטחוני של משרד הביטחון (סיב"ט)

קבוצת סמי קצב (SK) מרחיבה את פעילותה בתחום ייצור הנשק ומקיימת מגעים מתקדמים לקראת פתיחה של מפעל ייצור חדש באחת ממדינות המזרח הרחוק. ל"גלובס" נודע כי במסגרת המשא ומתן שמקיימים בחודשים האחרונים ראשי הקבוצה עם בכירי משרד ההגנה של המדינה האמורה, חברת IWI (מפעלי נשק לישראל) תבסס בה פעילות ייצור נרחבת ותפתח מפעל לייצור הדגם החדיש ביותר של רובה הסער מסוג גליל.

ל"גלובס" נודע כי במגעים מעורב גם האגף לסיוע ביטחוני של משרד הביטחון (סיב"ט) שמצדו נתן ל-IWI אור ירוק לביסוס פעילות עסקית נרחבת במזרח הרחוק. מדובר במדינה שחברות ביטחוניות ישראליות לא ניהלו בה עד כה פעילות ייצור כלשהי, אך בשנים האחרונות מספר תעשיות ביטחוניות מקומיות, בהן תעש, עשו איתה כמה עסקאות נשק.

במערכת הביטחון הוחלט באחרונה לאפשר את ההתבססות של חברות ישראליות במזרח הרחוק וכך, להגביר ולהרחיב את פעילותן ואת איתנותן הפיננסית, תוך פריצה לשווקים חדשים. זאת, למרות שעדיין מדובר בשווקים שנחשבים קטנים לייצוא מסיבי של נשק ישראלי. עם זאת, ניתוחים שנעשו בשנה האחרונה במערכת הביטחון חשפו את פוטנציאל הצמיחה וההתפתחות שלהם בשנים הבאות. יודגש כי מהלך זה לא מנותק ממשברים כלכליים שבהם נתונים כיום שוקי היעד המסורתיים של התעשיות הביטחוניות הישראליות, כמו גם מהמשבר המדיני החריף עם טורקיה שבעבר נחשבה ליעד יצוא מבטיח עבור רבות מהן.

יבשיל בסוף השנה

גורמים המקורבים לנושא הגדירו בשיחות עם "גלובס" את המו"מ בין ראשי הקבוצה של סמי קצב לבין נציגי משרד ההגנה של המדינה האמורה כ"קשה ומורכב", אך עם זאת אמרו כי הדיונים רציניים ומצויים בשלבים מתקדמים. על-פי הערכות, המו"מ יבשיל לסיכומים ולהבנות כבר לקראת סוף השנה ועל-פי התכנית של קצב, IWI תשקיע בשוק החדש יותר מ-100 מיליון דולר. השקעה זו תכלול בנייה של מפעל חדיש ואיתו הקמת קו ייצור, העברת מכונות וידע טכנולוגי שיאפשר את ניהול הפעילות במדינה וקליטת עובדים.

הגורמים הוסיפו שבכל מקרה, פעילות הייצור ש-IWI עתידה לבסס במזרח, לא תבוא על חשבון פעילות הייצור שכבר מקיימת בישראל. הגורמים הבהירו עוד כי הרחבת הייצור במזרח נועדה בעיקר לענות על ביקושים חדשים למוצרי החברה שכן קו הייצור ש-IWI מחזיקה כיום בישראל לא מסוגל לענות על ביקושים עתידיים.

בקבוצת סמי קצב סירבו להרחיב אודות המהלך אך בכירים מטעמה אישרו את קיום המגעים. ממשהב"ט נמסר כי "המשרד לא מתייחס לנושאים הקשורים לייצוא ביטחוני".

עסקה שנויה במחלוקת

הקבוצה מבססת את פעילות ייצור הנשק הקל שלה על IWI, לשעבר מפעל מגן של התעשייה הצבאית (תעש). בלחץ האוצר, תעש מכרה את המפעל שלה לקצב ועל-פי פרסומי עבר הוא שילם עליו במסגרת עסקה שנויה במחלוקת, כ-2.5 מיליון דולר בלבד. מנגד, קצב טוען כי רכש את המפעל בכ-10 מיליון דולר. על-פי הערכות, IWI שווה כיום כחצי מיליארד שקל, מה שמעצים את הביקורת על הליך קבלת ההחלטות שקדם להפרטה.

נוסף על מפעל הנשק, קבוצת קצב מחזיקה גם במפרולייט, שעוסקת בייצור אביזרים אלקטרו-אופטיים לכלי נשק קלים; יוניסקופ, שמייצר פריסקופים לטנקים, נגמ"שים וכלים משוריינים אחרים ו-SIO, שעוסקת בייצור אמצעי ראיית לילה. לקבוצה החזקות גם במספנות ישראל ובעבר קצב הביע עניין ברכישה של חלקים נוספים מתעש או התעשייה האווירית.

אימפריית נשק במיליארדים

אימפריית הנשק של איש העסקים סמי קצב מוערכת בכמיליארד וחצי שקל, הרבה מאד ממנה בזכות מפעל הנשק הקל "מגן" שנרכש מהתעשייה הצבאית בשנת 2004 וכיום נקרא IWI. על-פי הערכות שהועלו בעבר, שוויה של החברה נאמד בכחצי מיליארד שקל ועם פיתוח פעילותה במזרח הרחוק, ערכה יוסיף ויעלה. IWI לא הייתה הרכישה הראשונה של סמי קצב מהמדינה: ב-1995, ביחד עם שלמה שמלצר ועם שלומי פוגל, הוא רכש את מספנות ישראל ומעת לעת בשנים האחרונות הוא ממשיך להביע עניין ברכש של חברות ביטחוניות ממשלתיות שעומדות לקראת הפרטה, כאשר התעשייה האווירית או חלקים נוספים מתעש הם המעניינים ביותר.

ניכר שקצב (65) כבר התרגל לכינוייו בתקשורת הישראלית כ"סוחר נשק". הוא עצמו מתנער ממניירות ומקפיד על פרופיל נמוך בעסקיו, גם באלה שקדמו למהפכה האסלאמית באיראן. כך, חרף הסקרנות הרבה שעולה מפעילותו הערה בתחום הנשק באיראן של השאה - קצב מקפיד לסכור את פיו ולא מסגיר מידע על מהלכיו מאותה עת.