צפו ברשימה: המניות שטלטלות השוק הפכו לאטרקטיביות

תנועות שוק אלימות כמו שאנו חווים כעת יוצרות מחירים מעוותים, ואלו על פני זמן יוצרים הזדמנויות השקעה ■ לפניכם מניות מומלצות מקרב המגזרים שנחשבו עד עתה לדפנסיביים

בכתבה הקודמת דנו בהתפוגגות ההגדרות הדפנסיביות שאפיינו עד למשבר הנוכחי מספר סקטורים בבורסה. תנועות שוק אלימות כמו שאנו חווים עתה, יוצרות מחירים מעוותים, ואלו על פני זמן יוצרים הזדמנויות השקעה. בהתאם, בחרנו מספר מניות שהפכו לדעתנו להזדמנות השקעה.

למרות שבימים כתיקונם תפקידו של האנליסט מסתיים בקביעת השווי הפונדמנטלי, ניסינו באופן חריג להכניס גם פרמטרים מסחריים שאולי אינם בגדר אנליזה "טהורה", אך הם משתני השקעה לכל דבר:

■ התמחור ההיסטורי - הפער שבין רמת המכפילים הנוכחית (רווח נקי או הון עצמי, על פי העניין), לבין הרמה ההיסטורית הממוצעת ב-5 השנים האחרונות.

■ מרחק מהשיא - הפער שבין מחיר המניה הנוכחי למחיר השיא (השווי שכבר אבד). מרחק עד לשפל - הפער שבין מחיר השפל של המניה בשלוש השנים האחרונות, למחיר הנוכחי (השווי שעוד אפשר לאבד). הבטא של המניה - ממד הסיכון/תנודתיות של המניה הרלוונטית.

כל אחד מהפרמטרים שלעיל נבחן לגבי מרבית המניות שבמדד ת"א 100, מתוך כוונה לבחור את המניות המתאימות ביותר לתקופה הנוכחית. ואלו הן:

בנקים

הפועלים : בגלל השיפור והתמחור. מכפיל ההון הנוכחי של הבנק הפועלים (0.8) דומה לזה של הבינלאומי (0.9) ונמוך מהותית משל מזרחי-טפחות (1.1). לנו זה נראה מעוות. הביצועים הריאליים אותם מציג הפועלים בדוחות האחרונים הינם מהטובים בסקטור - בוודאי ביחס לבינלאומי הזוכה לתמחור דומה. מחיר המניה הנוכחי "מתעלם" מהשיפור העקבי אותו מציג הבנק מזה שמונה רבעונים.

מזון

אסם : למרות החשש מהתערבות רגולטורית אפשרית, עדיין אנחנו חושבים כי החברה דפנסיבית כמעט מכל היבט. תמחור המניה: נסחרת בדיסקאונט של 18% בהשוואה לתמחור ההיסטורי - זה לא מעט, גם בהשוואה לעצמה וגם בהשוואה למתחרה שטראוס . הסיכון העסקי (התערבות רגולטורית): למרות ההקבלה לשוק הסלולר, זה לא יהיה אותו הדבר. גם אם תהיה מעורבות, העובדה ששוק המזון המקומי תחרותי יותר מהסלולר, שקיימים שחקנים רבים יותר בשרשרת (חקלאים, יצרנים ורשתות קמעונאיות) ושמגוון המוצרים של החברות רב יותר, תביא לפגיעה מתונה יחסית ברווחים.

הרי במרבית המוצרים שמוכרת אסם קיימת כבר תחרות (במוצרים המקומיים והמיובאים), כך שגם אם תוטל הגבלת מחיר על מספר מוצרי בסיס, לאסם יש מספיק דרכים לפצות על כך.

טכנולוגיה

מטריקס : קצת מוזר להגדיר חברת טכנולוגיה כדפנסיבית, אך מטריקס היא אחת כזו. החברה פעילה בישראל בלבד - יתרון בימים אלה, ויש לה מגוון רחב של מוצרים ושירותים, מה שהופך אותה במקרים רבים ל-One-stop-shop. למטריקס יש יכולת התייעלות מרשימה וניהול הוצאות קפדני, במיוחד בשנות משבר. איתנות פיננסית: קופת מזומנים נטו של כ-56 מיליון שקל ותזרים שנתי שוטף של למעלה מ-100 מיליון שקל. מתאימה לחובבי מזומן - החברה מחלקת דיבידנד בשיעור של 75% מהרווח הנקי, כך שהיא צפויה להניב תשואת דיבידנד שנתית של 7.3% ב-2011. תמחור נוח: נסחרת במכפיל רווח נקי (10.6) הנמוך בסקטור, מה שמקנה לה להערכתנו אפסייד של כ-40%.

נדל"ן

גב-ים : מזמן לא ראינו את המניה במכפיל הון נמוך מ-1 (0.1), ולפיכך אנו ממליצים לנצל את רמת המחירים הנוכחית להגדלת הפוזיציה במניה. גב-ים היא מהיזמיות הבולטות בתחום הנדל"ן המניב בישראל, חברה שהציפה בשנים האחרונות ערך רב למשקיעים, ולאור עתודות הקרקע שלה והפרויקטים שבשלבי פיתוח, אנו מעריכים כי היא תמשיך לעשות זאת בעתיד. מחיר היעד האחרון שלנו עומד על 934 שקל למניה, גבוה בכ-35% משווי השוק שלה.

אנרגיה

אורמת טכנולוגיות : המניה "שחוטה", ונסחרת ללא פרמיה על התחנות שבהקמה. החברה הבת של אורמת תעשיות נסחרת כיום במכפיל X7.9 EBITDA\EV (T12M) - 18% מתחת לממוצע יצרניות החשמל הקונבנציונליות (Utilities) בצפון אמריקה.

שיעור הצמיחה של אורמת בשנים האחרונות גבוה משמעותית משל הסקטור - פי 2.5 ויותר! שווי השוק הנוכחי משקף איום קיומי, המקפל בתוכו תרחיש של ויתור על מדיניות גיוון האנרגיה של ארה"ב, דבר שאינו משתקף בתמחור המדדים. סיכוני האקלים ואיום על פעילות תחנות גרעיניות עשויים להוות טריגר לשינוי בסנטימנט.

חברות החזקה

דיסקונט השקעות : נקנסה לדעתנו באופן אגרסיבי מדי. לא מעט חברות טובות ואיכותיות יש לדסק"ש, אך ההשקעה הכושלת בקרדיט סוויס הטילה צל על כולן. שימו לב כי במקביל להפסדים של קרדיט, המניות שחטפו הכי הרבה - גם אם אין להן כל נגיעה ישירה לבנק השוויצרי - משתייכות לקבוצת א.די.בי. הסיבה לכך היא חששם של המשקיעים מסוג של סבסוד צולב, כלומר שימוש במקורות של החברות התזרימיות לשם כיסוי החובות וההפסדים של ההשקעות המסוכנות. זו הייתה תגובה גורפת ואלימה של השוק, שפגעה בעיקר בדסק"ש, מה שיצר את ההזדמנות הגדולה ביותר.

שלא יהיה ספק, ההשקעה בדסק"ש היא מסוכנת, בפרט אם מכירת מכתשים אגן שבשליטתה לחברה סינית לא תצא בסוף לפועל. אבל יש לזכור כי הדברים נכונים לכלל חברות ההחזקה. לעניות דעתנו, דסק"ש מציעה את הפיצוי האטרקטיבי ביותר.

תקשורת

פרטנר : זה לא סוד, איננו מצליחים להסביר את תמחור מניות הסלולר בפרמטרים פונדמנטליים. אנו סבורים כי מחירי השוק הן של פרטנר והן של סלקום , מוטים באופן מהותי כלפי מטה. עם זאת, העיוות בפרטנר גבוה יותר, כשהיא נפלה מתחילת השנה בכ-45% ואילו סלקום ב-33%. לראשונה מכפיל רווח של 5.5 ולשנייה 6.5. מאחר שאנו מעריכים כי הביצועים הריאליים של שתי החברות יתייצבו בסופו של יום על רמה דומה, הרי שמחיר מניית פרטנר הופך אותה להשקעה עדיפה מבחינתנו.

סקטור הגז (תת סקטור באנרגיה)

דלק אנרגיה : בעלת האפסייד הכלכלי הגבוה ביותר, הן בהשוואה למחיר השוק והן בהשוואה למחיר הצעת הרכש (ולכן אנו ממליצים לא להיענות לה). מהווה את אופציית החשיפה האופטימלית לסקטור הגז בהיבט תשואה/סיכון.

החברה אינה חשופה לחוב של קבוצת דלק , נהנית מתמלוגי הגז מדלק קידוחים, ועשויה ליהנות מתמלוגים פוטנציאליים מגילויים נוספים (14 רישיונות). היא מחזיקה 3/4 מהאופציה על בלוק 12 בקפריסין, וכן עשויה ליהנות מפיתוח תשתיות הגז.

אייל דבי, מנהל מחלקת מחקר מניות בבנק לאומי.
בנק לאומי מחזיק בכ-5% מהון המניות של פרטנר.

הזדמנויות בסקטורים דפנסיביים
 הזדמנויות בסקטורים דפנסיביים