"אם משוב השופטים יחודש, נחרים את הלשכה ונערוך משוב על עו"ד"

כך אומרים גורמים בכירים במערכת המשפט בעקבות הצהרת ראש הלשכה דורון ברזילי על חידוש משוב השופטים ■ ביניש לברזילי: "עוד לא מאוחר להתחרט, מדובר בצעד פוגעני"

‎‎‏"אם לשכת עורכי הדין תחדש את משוב השופטים, היא עוד תתגעגע לחרם" - כך אמרו היום (ה') ל"גלובס" גורמים בכירים במערכת בתי המשפט, בעקבות הצהרתו של ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, כי משוב השופטים יחודש וכי הוא כבר "יצא לדרך".

דבריו של ברזילי אמש (ד') בטקס פתיחת שנת המשפט בירושלים עוררו סערה - וגררו תגובה חריפה מצד נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש.

לדברי הגורמים השיפוטיים, חידוש משוב השופטים מצד הלשכה תגרור נתק מוחלט מצד השופטים וחידוש החרם על אירועי וכנסי הלשכה, וכן עריכת משוב נגדי של שופטים על עורכי דין המופיעים בפניהם.

"משוב השופטים כבר יצא לדרך", הודיע אמש ברזילי. "לפני מספר ימים פניתי אל יו"ר מחוז תל-אביב והמרכז, עו"ד אפרים נוה, וביקשתי שיעמוד בראש צוות שיקדם את המתווה הנכון לקיום משוב שופטים.

"המשוב הוא כלי ביקורת ומדד שירותי. משוב השופטים הוא לא נגד, הוא בעד. הוא ייתן כלים טובים למערכת להעריך. המשוב איננו מתכוון לנגח, נהפוך הוא. אני בטוח שמשוב השופטים הוא כלי חיוני, וקורא לנציגות השופטים להיות שותפים אמיתיים לתהליך תוך כדי הידברות כנה".

נשיאת העליון ביניש מיהרה להתייחס לדבריו של ברזילי, סטתה מנאומה המתוכנן ואמרה: "שמעתי את דבריך על המשוב, עוד לא מאוחר להתחרט. לא צריך להרוס את עולם האתמול, מדובר בצעד פוגעני. בית המשפט הוא חוט השדרה של החברה. הוא חיוני לכם כמו לנו - אל תפגעו בו".

‎‎צו הבוחר

‏משוב השופטים קוים במשך 3 שנים בתקופתו של עו"ד שלמה כהן בראשות הלשכה, בין 2003 ל-2005, ובמסגרתו דורגו השופטים על-פי ציונים בקטגוריות שונות שהעניקו להם עורכי דין בשאלונים שמולאו באופן אנונימי.

בין הקטגוריות - מזג שיפוטי, יעילות ניהול הדיון באולם, מהירות במתן החלטות ופסקי דין ועוד. כתוצאה מכך נוצר משבר חמור בין ביחסים בין הלשכה לשופטים.

‏עוד לפני היבחרו לראשות הלשכה, בתפקידו כיו"ר ועד מחוז תל-אביב בקדנציה הקודמת, הצהיר ברזילי על כוונתו לחדש את משוב השופטים, ואף קיים בעניין זה דיאלוג עם יו"ר נציגות השופטים, השופטת ורדך אלשיך. נושא משוב השופטים עמד במרכז מערכת הבחירות של ברזילי, ועמדתו הוא כי עריכת משוב כיום היא צו הבוחר.

‏שר המשפטים, יעקב נאמן, שהשתתף גם הוא אמש בטקס בבית הפרקליט בירושלים, התייחס למחלוקות הפנימיות בלשכת עורכי הדין, בין ברזילי וסיעתו לבין מחנה ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, ואמר כי "אם הוויכוחים והשסעים בתוך הלשכה יימשכו, בתוך חודש ימים אשקול התערבות של משרד המשפטים בניהול ענייני הלשכה. אני קורא לכל הצדדים לשבת מיד לשולחן המשא-ומתן וליישר את ההדורים". ‏‎‎‏