הכדור עובר לכחלון

ועדה חייק היא הזדמנות לייצר סדר יום חדש בשוק, לא עוד הפרדה מבנית אנכרוניסטית

העיתוי של פרסום מסקנות ועדת חייק נופלות לידיו של השר משה כחלון כפרי בשל. על רקע המחאה החברתית וכל הבלגן, מפציע הדוח החדש ואיתו בשורה לשוק התקשורת. כחלון נהפך לשר הכי מצליח בממשלת נתניהו בזכות מה שעשה עד עכשיו. כעת, בזכות הדוח, הוא בכלל ינסוק לגבהים.

אמיר חייק, יו"ר הוועדה, נותן לכחלון הזדמנות לייצר סדר יום חדש בשוק התקשורת. לא עוד הפרדה מבנית, במתכונת האנכרוניסטית הקיימת בישראל בין ספק לתשתית, והפסקת הפיקוח על תעריפי בזק, על מנת שהיא תוכל סוף-סוף להשתתף בחגיגה של הוזלות המחירים.

במקום הפיקוח הנהוג היום, ממליצה הוועדה לפקח על מחירי השירותים שבזק מוכרת לחברות מתחרות, כדי שהן יוכלו להתחרות בה. שיטה שלכאורה יותר נאורה, ומיושמת בעולם המודרני כאמצעי להגברת התחרות. המסקנות של הוועדה כפי שהן הוצגו נועדו לחולל תחרות מהירה בשוק התקשורת הנייחת. התשתיות יוצעו במחירים נמוכים, ומי שירצה יוכל לקנות, ומיד להקים אופרציה שתתחרה בחברות הגדולות.

על הנייר זה נשמע נהדר. במציאות זה כמובן הרבה יותר קשה ליישום, אבל זה מה שיש, וזהו המודל שאיתו נצטרך לחיות. יש מודלים טובים יותר, שגם הולכי רחוק יותר, אך הוועדה בחרה ללכת למודל טוב, שהאויב שלו, כידוע, הוא המודל הטוב יותר. בבחינת 'בואו נעשה משהו שטומן בחובו סיכוי לשינוי. לא יעבוד - נלך על מודל יותר אגרסיבי ונפריד שירותים מתשתיות'.

אז עם התקווה לשנה חדשה וטובה יותר, מביאה הוועדה ניחוחות של שינוי, ומגישה אותם לשר על מגש מהודר, בתקווה שהטעם של התבשיל יהיה עסיסי וחזק ולא רק הריח שלו.

בכל מקרה, אמיר חייק עשה את שלו. הוא מציג חזון חדש לשוק התקשורת, חזון שבו הוא מאמין בכל מאודו, של תחרות הכל בכל ללא מגבלות. עכשיו הוא מוסר את הכדור לכחלון, ומעביר לו את האחריות ליישום. כמו תמיד, זהו המבחן האמיתי.

לאחר שהצילומים של כחלון וחייק יפארו את עמודי העיתונים עם הדוח שמגישה הוועדה, יצטרך משרד התקשורת לגשת לעבודה עצמה, ושם, איך לומר, הייאוש לא נעשה יותר נוח.