הקרב על עיזבון המיליארדר: האחים ישלמו אגרה של מיליוני שקלים

לבקשת אשתו ובתו של איל ההון, נקבע כי האחים, התובעים שליש מהעיזבון, לא ייהנו מאגרה מופחתת בגין תביעתם

שני אחיו של מיליארדר יהודי, שנפטר לפני שנים מספר, התובעים נתח של 30% מעיזבונו של אחיהם, יידרשו לשלם אגרה בסך כמה מיליוני שקלים בגין תביעתם, ולא ייהנו מאגרה מופחתת בסך כמה אלפי שקלים - כך קבע לאחרונה בית המשפט לענייני משפחה, במסגרת מאבק משפטי המתנהל נגד עיזבון המנוח.

עוד נקבע כי אם האחים לא ישלמו את יתרת האגרה - תימחק תביעתם נגד העיזבון.

פסק הדין עוסק במאבקי ירושה ממושכים המתנהלים בין שני האחים למנהל העיזבון והיורשות העיקריות של עיזבון המנוח, אשתו ובתו. חודשים מספר לאחר פטירתו של איל ההון הגיעו האחים ממקום מגוריהם בחו"ל לישראל, וטענו במכתבים שונים, ששוגרו למנהל העיזבון וליורשות העיקריות, כי אחיהם הפך למיליארדר בזכותם.

בהמשך הגישו האחים תביעה ל"סעד הצהרתי" נגד העיזבון, שבמסגרתה עתרו כי ייקבע כי הם זכאים לשליש מירושת המיליונים שהותיר אחריו האח, כיוון שהיו שותפיו העסקיים בעת פטירתו. בגין תביעתם זו שילמו האחים אגרה מופחתת בסך כמה אלפי שקלים בלבד.

סעד כספי

ואולם, לטענת היורשות האחרות, האחים אינם זכאים ליהנות מהאגרה המופחתת, מכיוון שתביעתם הנה תביעה ל"סעד כספי", שבגינה יש לשלם אגרה לפי אחוזי הסכום המבוקש, ולא תביעה ל"סעד הצהרתי". לכן ביקשו היורשות כי תימחק תביעת האחים בגין תשלום אגרה בחסר.

הבקשה למחיקה של תביעת האחים נדחתה על-ידי רשמת בית המשפט לענייני משפחה; והיורשות הגישו לבית המשפט ערעור על החלטתה. לעמדת המערערות הצטרף גם היועץ המשפטי לממשלה, אשר הבהיר, באמצעות פרקליטות מחוז תל-אביב, כי מדובר בתביעה כספית שהוגשה באצטלה של תביעה הצהרתית, ויש לשלם בגינה את מלוא האגרה הנדרשת.

"ניסיון להשיג פטור"

בשבוע שעבר (ה') קיבלה השופטת שפרה גליק את ערעורן של היורשות. גליק קבעה כי תביעת שני האחים לסעד הצהרתי, המצהיר כי הם שותפיו של אחיהם המנוח, וזכאים ל-30% מהונו, אינה יכולה להיכלל בגדרי תביעה רכושית לפי תקנות האגרות (אשר בגינה משולמת אגרה של כ-2,000 שקל), שעה שהיא תביעה כספית במהותה.

השופטת קבעה כי "הגשת התביעה באצטלה של תביעה לסעד הצהרתי נועדה להשיג פטור מתשלום אגרה בגין תביעה כספית".

עוד נקבע כי דרישת אחי המנוח, שבית המשפט יכריע הן בשאלת קיומה של שותפות בינם לבין אחיהם המנוח והן בחלוקת נכסי השותפות, מהווה לכשעצמה הוכחה כי מדובר בתביעה לסעד כספי המשלב בתוכו סעד הצהרתי, "ולא ניתן להפריד ביניהם".

בית המשפט דחה גם את טענת האחים, שלפיה קושי בהערכת היקף העיזבון מהווה אינטרס לגיטימי המצדיק הגשת תובענה לסעד הצהרתי גרידא, מקום שבו ניתן לתבוע סעד אופרטיבי, כנדרש בדין.

בית המשפט הורה לאחים להעריך את סכום תביעתם ולשלם אגרה כנדרש תוך 30 יום.

המערערות בהליך יוצגו בידי עורכי הדין ברק טל, שי רייכר ואיל יעקבי ממשרד יגאל ארנון ושות'; את האחים ייצג עו"ד צבי בר-נתן; המדינה יוצגה בידי עו"ד נעה מיכאלי מפרקליטות מחוז תל-אביב.

הקרב על הירושה / צלם: משה שי
 הקרב על הירושה / צלם: משה שי