אירופה ננעלה בירידות חדות; "יוון עלולה לפשוט רגל מחר"

נציגי קרן המטבע דורשים יישום מיידי של צעדי הצנע; שר האוצר היווני: "נאזן התקציב" ■ ההחלטה על סיוע כספי נוסף ליוון - באוקטובר ■ סקטור הפיננסים ריכז עניין רב

בורסות אירופה ננעלו הערב (ב') בירידות שערים חדות בהובלת סקטור הבנקים, בצל החשש המתגבר מהכרזה של ממשלת יוון על חדלות פירעון, ייתכן אף כבר מחר. היום נפגשו נציגי קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי עם מנהיגי ממשלת יוון, והציבו לאחרונים אולטימטום ליישום תוכנית הצנע לבלימת הגירעון, כתנאי לקבלת סיוע כספי נוסף (פירוט בהמשך).

"בשווקים מתרוצצת שמועה על חדלות פירעון ביוון כבר מחר", אמר סוחר בכיר ב-ETX קפיטל. "אני מתייחס לשמועות אלה בזהירות אך זה מה שדוחף ככל הנראה את השווקים מטה", אמר.

סלט יווני

כאמור, הערכות על חדלות פירעון קרובה ביוון חוזרות להכביד על המשקיעים. זאת, כאשר שני אירועים מרכזיים מעיבים על הסנטימנט: הראשונה, פגישת שרי האוצר באירופה בסוף השבוע האחרון, שהסתיימה ללא הכרזה על צעדים פיסקאליים לתמרוץ השווקים, אך במסגרתה הוחלט לדחות ההחלטה למתן סיוע כספים נוסף ליוון, לחודש אוקטובר.

האירוע השני והמהותי לא פחות, הינו הבחירות האיזוריות בברלין, שתוצאותיהן הצביעו על תבוסה נוספת לאנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה. תבוסה זו בברלין, מוסיפה לחששות באירופה ולחוסר הודאות ביבשת, כי האחרונה תצליח לאשר את המשך הסיוע הפיננסי של ממשלת גרמניה - הכלכלה הגדולה באירופה - ליוון.

מרימים לקרן

כאמור, קרן המטבע הבינלאומית הודיעה היום ליוון על אולטימטום ליישום תוכנית צנע הממשלתית - במטרה לבלום את הגירעון ובכך להימנע מחדלות פירעון עד תחילת החודש הבא, אז אמורים לאזול לממשלה המקומית יתרות המזומנים שלה. קרן המטבע הטיחה ביקורת קשה ביוון על כך שהמדינה מבזבזת זמן, ומאפשרת למומנטום של הרפורמות לדעוך.

יוון, נזכיר, עתידה לקבל בזמן הקרוב סיוע כספי בהיקף של 8 מיליארד אירו במסגרת תוכנית החילוץ הראשונה שגובשה לה, בשנת 2010, בהיקף כולל של 110 מיליארד אירו. אולם, על רקע פגישת שרי האוצר (בה היו חלוקים השרים על המשך החילוץ), ההתפתחויות בגרמניה והביקורת של נציגי קרן המטבע והאיחוד האירופי - סיוע זה מוטל בספק, מה שמציב את יוון בתרחיש עתידי של חדלות פירעון וודאית.

אופטימיות זהירה?

"יוון תגיע למאזן חיובי בתקציב הפדרלי עד שנת 2012", אמר היום שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, לאחר סיומה של פגישה בין מנהיגי ממשלת יוון עם נציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע. וניזלוס אמר כי הוא מודע לבעיות שניצבות בפני ממשלתו, אולם בטוח שצעדי הצנע יישומו בסופו של דבר.

מנגד, נשיא הבנק העולמי רוברט זוליק, מזהיר את מנהיגי אירופה שלא להסתמך על מדינות השווקים המתעוררים העתירות רזרבות מט"ח כמו סין וברזיל בתקווה כי הן יסייעו למדינות אירופה העמוסות בחובות. "על מדינות אירופה להגיע להחלטות יסודיות באשר לכיוון של איחוד המטבע", אמר. (לסיפור המלא)

בין מניות הבנקים שבלטו היום בירידות Societe Generale , Barclays Plc

נעילה שלילית באסיה

בורסות אסיה נעלו הבוקר (ב') את יום המסחר הראשון השבוע בירידות חדות. וזאת, חרף נעילה חיובית של המסחר בוול סטריט ביום ו', לאור החשש מחדלות פירעון ביוון - המלחיץ אל המשקיעים במזרח. נציין כי השווקים ביפן סגורים לרגל חופשה.

קברניטי האיחוד האירופי מתחילים לאבד סבלנות אל מול מאמציו של הממשל היווני להשית צעדי צנע במדינה על מנת לקצץ בגירעון ההולך ותופח. נזכיר כי צעדים אלה הם תנאי ראשון במעלה לקבלת סיוע מהאיחוד האירופי - וללא סיוע, פשיטת רגל נראית כתרחיש בלתי נמנע. יוון, נזכיר, תישאר ללא יתרות הון כבר בחודש הבא בלא סיוע מגוש האירו.

המגזר הפיננסי הוביל את הירידות במזרח, בעיקר בשל ההשלכות הפיננסיות הקשות שינבעו מפשיטת רגל של יוון - נציין את National Australia Bank ואת HSBC .

"אנחנו חושבים שממשל היווני צפוי להכריז על פשיטת רגל בחודשים הקרובים או אפילו בשבועות הקרובים. מצב זה כמובן יגרום לבעיות קשות אצל הבנקים באירופה", ציינו כלכלנים ב-Capital Economics. ברקע זאת, מעריכים הכלכלנים כי כלכלת אירופה תתכווץ ב-0.5% בשנה הבאה ובכ-1% ב-2013".

China Coal Energy צנחה בהונג-קונג ברקע דיווחים כי מכרה בבעלותה נסגר לפעילות לאחר תאונת הצפה במקום.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]