מניית היום: מי מזנקת ב-18% ביום של מפולת בשווקים?

חברת רדהיל ביופארמה, המפתחת תרופות שהן שיפורים או שינויי התוויה במוצרים קיימים, הודיעה כי רכשה בדיקה נלווית למוצר שלה לטיפול במחלת הקרוהן

חברת רדהיל ביופארמה, המפתחת תרופות שהן שיפורים או שינויי התוויה במוצרים קיימים, הודיעה כי רכשה בדיקה נלווית למוצר שלה לטיפול במחלת הקרוהן. בעקבות ההודעה מזנקת מניית רדהיל בכ-20% והיא נסחרת כעת לפי שווי של 125 מיליון שקל.

המוצר של רדהיל לקרוהן, מחלה המאופיינת בבעיות עיכול וכאבי בטן עזים, הוא אנטיביוטיקה שנועדה לחסל חיידק בשם Map אשר אחראי, לדברי החברה, על 40%-50% ממקרי הקרוהן. הנתון הזה עדיין שנוי במחלקות.

חברת הביומד מאמינה כי תוכל לשפר את הסיכוי שלה להשיג תוצאות טובות בניסוי קליני, אם תבחר לניסוי רק חולים שסובלים מקרוהן וגם מאופיינים בחיידק ה-map, ולא תשתף בו את ה-30% שחולים במחלה אך לא ניתן לאתר בדמם את החיידק.

החברה מעריכה כי באמצעות הסינון הנכון של החולים, היא תוכל להשיג תוצאות טובות יותר מכפי שהושגו במוצר כשהיה עדיין בידיה של החברה האוסטרלית שמכרה אותו לרדהיל לפני כשנתיים. תמורת הבדיקה תשלם רדהיל 40 אלף דולר מיידית ועוד תמלוגים של 7% ממכירות הבדיקה אם וכאשר תגיע לשוק.

בדיקות המלוות טיפול תרופתי הן מגמה חדשה ומתפתחת, התואמת את התפיסה כי הרפואה צריכה להיות מותאמת אישית. כך, ייתכן ששני בני אדם יופיעו בקליניקה עם אותם סימפטומים, אך התרופה תותאם למאפייני הגנטיקה של אותם אנשים, או לסיבות הספציפיות שהובילו למחלה אצלם.

כיום קיימות בשוק מעט מאוד תרופות עם בדיקות תואמות. אחת ההצלחות בתחום היא תרופת ההרצפטין, אשר ניתנת רק לחולות סרטן שד שטרם הבדיקה זוהה בגידול שלהן קולטן מסויים, שיודע לספוג את התרופה. חברת רוש, המשווקת את התרופה, מרוויחה הן מהתרופה והן מן הבדיקה.

כדי להצליח בשיווק דיאדת מוצרים כזו, על חברה להוכיח שהבדיקה היא מוצלחת ובאמת יש לה יכולת להבדיל בין חולים המתאימים לטיפול ואלה שאינם מתאימים. כמו כן, התרופה צריכה להיות מוכחת כיעילה ולקבל אישור לשיווק.

בנוסף, השילוב בין המוצר והבדיקה צריך להיות בעל פרופיל עלות תועלת משופר, הן מבחינת עלויות כספית והן מבחינת עלות בפרוצדורות ותופעות לוואי, כדי שמערכת הבריאות תעדיף את הטיפול המותאם אישית על מפני טיפול יחיד לכל החולים.