מונופולים בישראל יחויבו בדיווח כמו חברות ציבוריות

ועדת טרכטנברג תמליץ: חברות שהוכרז כי הן מונופולים יחויבו באותם כללי דיווח שבהם מחויבות חברות המונפקות בבורסה לניירות ערך ונמצאות בפיקוח הרשות לניירות ערך

חברות שהוכרז כי הן מונופולים יחויבו באותם כללי דיווח שבהם מחויבות חברות ציבוריות, המונפקות בבורסה לניירות ערך ונמצאות בפיקוח הרשות לניירות ערך - כך ימליץ הצוות להגברת התחרותיות של ועדת טרכטנברג, כפי שנודע ל"גלובס". בראש הצוות עומד שלומי פריזט, הכלכלן הראשי של הרשות להגבלים עסקיים.

ההמלצה צפויה לפגוע באופן משמעותי במונופולים אשר אינם חברות ציבוריות, כגון מונופול המלט "נשר", שבבעלות נוחי דנקנר; החברה המרכזית למשקאות קלים, שבבעלות מוזי ורטהיים (הקבוצה היא זכיינית קוקה קולה בישראל, ובין השאר חברות בה פריגת, יקב תבור, נביעות וטרה); ומונופול החלב תנובה, שבבעלות קרן אייפקס , בניהולה של זהבית כהן.

אם ההמלצה תתקבל, ייחשף לציבור מידע נרחב שעד כה היה חסוי לחלוטין, לרבות נתוני שכר, הכנסות ורווחים לפי מוצר. חשיפת המידע נועדה לאפשר פיקוח יעיל יותר על החברות. במשק פועלות חברות המוגדרות מונופלים וכבר היום מחויבות בדיווח מאחר שהן חברות ציבוריות. ביניהן שטראוס, כיל, בזק, ישראכרט, איתוראן ונצב''א.

מהו מונופול?

לפי חוק ההגבלים העסקים, מונופול הוא "שליטה על למעלה ממחצית השוק - ריכוז של יותר ממחצית מכלל אספקת נכסים או מכלל רכישתם, או של יותר ממחצית מכלל מתן שירותים, או מכלל רכישתם, בידיו של אדם אחד". שר התמ''ת, בהמלצת הממונה, יכול להכריז על מונופול בתנאים מסוימים גם אם החברה שולטת בפחות ממחצית השוק.

חוק קבוצות הריכוז שיזמה הממונה הקודמת, רונית קן, ואושר באחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת, מרחיב באופן משמעותי את ההגדרה של מונופול. לפי חוק זה, גם אם "היה הריכוז נתון בידי שני בני אדם או יותר שאין ביניהם תחרות או קיימת ביניהם תחרות מועטה בלבד (להלן - קבוצת ריכוז), יראו את הריכוז כמונופולין ואת קבוצת הריכוז כבעל מונופולין".