בעקבות הסחר הלא-מורשה ב-UBS: הבונוס לעובדים בסכנה

המסחר הבלתי מורשה של קווקו אדובולי הביא להפסד של 2.3 מיליארד דולר ■ "גם ככה לא הייתה כוונה לחלק בונוסים שמנים"

בעקבות פרשת המסחר הלא-מורשה בבנק השווצרי UBS (סימול: UBS), שהביא להפסדים כבדים של 2.3 מיליארד דולר לבנק, הבונוסים של עובדי הבנק עלולים להיות בסיכון - כך פורסם היום (ב') בסוכנות הידיעות "בלומברג". דובר הבנק בלונדון הכחיש את הטענות.

הבנק הגדול בשוויץ הודיע ב-15 בספטמבר כי ייתכן וירשום הפסד בשורה התחתונה של הדוחות הכספיים ברבעון השלישי של השנה בעקבות ההפסד של קווקו אדובולי, סוחר בן ה-31 בבנק, הצליח לסחור באופן לא מורשה על המדדים דאקס, S&P500 ואירוסטוקס במשך 3 שנים מבלי שאיש ידע על מעשיו.

"אחת המשמעויות היא שיהיה קשה מאוד לשלם בונוסים לעובדים", אמר סטיבן הל, מנכ"ל חברת הייעוץ Steven Hall & Partners מניו-יורק.

גם לפני שהתפוצצה הפרשה, מנכ"ל הבנק, אוסוולד גרואבל, אמר כי יינקטו צעדים במטרה לקצץ בהוצאות הבנק, זאת לאחר ירידה של 33% ברווח הנקי במחצית הראשונה של השנה. כמו כן, הודיעו בבנק על פיטורים מתוכננים של 3,500 עובדים.

"ב-UBS התכוונו לצמצם את חטיבת ההשקעות בבנקים עוד לפני ההפסד מהמסחר הבלתי מורשה, גם ככה לא הייתה כוונה לחלק בונוסים שמנים", אמר דריק בקר, אנליסט בחברת Kepler Capital Markets בפרנקפורט. "לאור ההפסד האחרון יש גם הצדקה לא לעשות זאת".

נזכיר כי במהלך סוף השבוע התקיים דיון בבית משפט בנושא. אדובולי לא אמר דבר מלבד תאריך הלידה וכתובת המגורים שלו. הוא בכה וניגב את דמעותיו באמצעות ממחטה. מקורבים לנושא מסרו כי אדובולי החל בפעולות המסחר הלא-מורשה כבר בשנת 2008 ורק ביום רביעי האחרון נדלקה נורה אדומה כאשר עובדי הבנק במחלקת ניהול סיכונים גילו פקודות מסחר לא-מורשות שהוזרמו על-ידי אדובולי.

הדסק בו פעל אדובולי ניהל קרנות נאמנות היברידיות. ביום רביעי תחקרו את אדובולי אנשי הניהול סיכונים ב-UBS ולאחר מכן הוא הלך לביתו. למחרת הוא נעצר ואתמול הוא הואשם בבית משפט בהונאה וניצול לרעה של תפקידו.