אירופה ננעלה בעליות למרות הורדת דירוג האשראי של איטליה

ברקע המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים ■ S&P הורידה את דירוג האשראי של איטליה לרמה של "+A" ■ דיווחים על סבב דיונים מוצלח בין שר האוצר היווני וקרן המטבע הבינלאומית

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים למרות ההודעה של חברת דירוג האשראי S&P על הורדת דירוג האשראי של איטליה לרמה של "-A" מרמה של "+A". הירידות בפתיחת המסחר באירופה היו יכולות להיות חדות יותר אילולא הדיווח שאתמול התקיים סבב מוצלח של דיונים בין שר האוצר היווני לבין האיחוד האירופה וקרן המטבע הבינלאומית בנוגע לחבילת סיוע נוספת ליוון בהיקף של 159 מיליארד אירו.

כאמור, האירוע שהשפיע על המסחר בבורסות אירופה הינה הודעת חברת דירוג האשראי S&P מלפנות בוקר על הורדת דירוג האשראי של איטליה - הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו - מרמה של "+A" לרמה של "-A". ההודעה על הורדת הדירוג הייתה צפויה לאור מצבה הכלכלי ההולך ומחמיר של איטליה. למרות שבשבוע שעבר אושרה תוכנית הצנע שהגישה הממשלה האיטלקית בהיקף של 54 מיליארד אירו, שבמסגרתה המדינה אמורה להגיע לאיזון תקציבי עד שנת 2013.

בהודעה שפירסמה חברת דירוג האשראי נאמר שהמצב הכלכלי לא היה הסיבה היחידה להחלטה, אלא גם שיטת הממשל באיטליה תקשה על הצגת תוכניות אמיתיות להצלת המדינה. "אנו מעריכים שהמבנה הפוליטי השברירי של איטליה יקשה על הממשלה להגיע להחלטות נדרשות שיביאו להפחתת היקף החובות של המדינה בטווח הארוך ולצמיחה בת קיימא, ולהגיב בהחלטיות לאתגרים המאקרו כלכליים", נאמר בהודעת הסוכנות.

"כנראה שההודעה של S&P מבוססת יותר על דיווחים בתקשורת מאשר על המציאות", אמר ברלסקוני בתגובה להודעה, "כנראה שההודעה מכוונת על ידי מניעים פוליטיים". בהודעה שפרסם ראש הממשלה האיטלקי הוא מביע פליאה על הורדת הדירוג, במיוחד שבשבוע שעבר אימצה איטליה תוכנית צנע חדשה שתוביל לאיזון תקציבי עד שנת 2013.

יוון במאמץ אחרון להינצל מפשיטת רגל

דיווחים שמגיעים בשעות האחרונות מיוון יכולים להצביע על אופטימיות זהירה מכיוונה של המדינה המסובכת ביותר במשבר החוב המתפשט באירופה. על פי אחד הדיווחים, קיים שר האוצר היווני סבב שיחות "מוצלח"כהגדרתו, עם היאחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לגבי חבילת סיוע נוספת למדינה בהיקף של 159 מיליארד אירו. סבב נוסף של דיונים צפוי להתקיים היום בערב.

סיבה נוספת לאופטימיות ביוון הינה ההודעה היום שממשלת יוון שילמה בזמן ריביות על אג"ח לשנים 2040 ול-2037 בהיקף של 769 מיליון אירו. יוון שילמה 364 מילון אירו ריבית על אג"ח שמועד הפקיעה שלהן בשנת 2040, ועוד 405 מיליון אירו ריבית על אג"ח עם מועד פקיעה בשנת 2037.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ממשיכה להתעקש על כך שגרמניה תמשיך לסייע ליוון להמנע מלהגיע למצב של חדלות פרעון. הדברים של מרקל באים למרות התנגדות חריפה כלפי הקנצלרית בבית. הסממן הכי בולט להתנגדות למהלכים של הקנצלרית הינו ההפסדים של מפלגתה של מרקל בבחירות המחוזיות שנערכו במהלך השנה האחרונה ברחבי גרמניה, כשהמפלגה הגיעה לשפל חסר תקדים מבחינת אחוז התמיכה בה.

"נמשיך את עבודתנו בממשלה ואני לא חושבת שזה נעשה יותר מורכב", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים אמש (ב'). "הקואליציה עובדת ויש לנו הרבה עבודה".

בזירת המאקרו, פורסם היום בגרמניה מדד ה-ZEW העקב אחר סנטימנט המשקיעים, המדד נפל בספטמבר לרמה של מינוס 43.3 לעומת מינוס 37.6 בחודש אוגוסט. המדד מבוסס על סקר משקיעים ועל פי הצפי היה אמור לרדת לרמה של מינוס 45.

ואם מישהו רוצה עוד הוכחה למשבר באירופה ולעצבנות בשווקים קיבל את זה היום, כשבנק גדול בסין Bank of China גורם משמעותי בשוק המט"ח, הפסיק את עסקאות המסחר במט"ח עם מספר בנקים באירופה בשל משבר החוב באירופה, כך על פי דיווח של שלושה מקורות המקורבים לעניין ל"רויטרס". הבנק הסיני עצר את עסקאות ה-forwards ועסקאות ה- swaps.

אסיה נסחרת במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, לאחר שמוקדם יותר נרשמו ירידות שערים. זאת, לאחר סגירה שלילית בוול סטריט ועל רקע הורדת דירוג האשראי של איטליה על ידי סוכנות S&P. החוזים על מדדי ניו יורק מאותתים על צפי לירידות של 0.4%-0.6% בפתיחת המסחר היום.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש (ב') כאמור בירידות שערים, אם כי הירידות התמתנות משמעותית בשעתיים האחרונות של המסחר. זאת, אחרי שבששת ימי המסחר האחרונים נרשמו עליות שערים. המשקיעים הגיבו אתמול לנאום אובמה שהציע תוכנית בהיקף של 1.5 טריליון דולר לצמצום הגירעון הממשלתי האמריקני בטווח-הארוך.

כמו כן, המשיכו המשקיעים לשאת עיניהם גם לעבר אירופה, שם מתגבר החשש מחדלות פירעון ביוון - עקב חוסר יכולתה של הממשלה הגרמנית להסכים על המשך הסיוע הכספי לממשלה היוונית, ולאחר שפגישת שרי האוצר של אירופה בסוף השבוע הסתיימה ללא תוצאות.

באסיה רשמו מניות סוני והונדה ירידות של יותר מ-2%. נזכיר כי בטוקיו לא התקיים אתמול מסחר.

"הורדת הדירוג של איטליה ממשיכה לשים את הפוקוס על מצבן של מדינות אירופה, וכעת המשקיעים ימשיכו לעקוב מקרוב אחרי מצבן של ספרד, יוון, פורטוגל והמדינות האחרות. אין כאן פתרונות קלים", אמרה לבלומברג Belinda Allen, מנהלת השקעות בסידני.

ברקע למסחר ממשיכה להעיב הדילמה היוונית. יוון קרובה להסכם עם עם המלווים הבינלאומיים במטרה להמשיך לקבל את כספי החילוץ שהוקצו לה - כך אמר אמש גורם בכיר בממשל היווני לסוכנות הידיעות "רויטרס". אותו גורם הוסיף כי למרות שיש מספר פרטים שטרם הסכימו עליהם הצדדים, הם קרובים מאוד להסכם.