מרווחי רשתות השיווק על דגים טריים - עד 140%

מבדיקת "גלובס" עולה כי מחיר הדגים ברשתות גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר הסיטונאי ■ יבואן: "סלמון הפך לדג לאריסטוקרטים; יש כאן הסכמה בשתיקה שזה מוצר יוקרתי - והוא בפירוש לא"

רשתות השיווק עושות קופה מהדגים: בבדיקה שקיים "גלובס" נמצא כי מרווחי הרשתות על דגים טריים עומדים על עשרות אחוזים, ובחלק מהמקרים מגיעים גם עד 140%.

כך, למשל, המרווח על דג מוסר עומד על 59%-140% (המרווח בשקלים: 19 שקל ברשת חצי חינם, עד 44 שקל לק"ג בשופרסל). המרווח על פילה סלמון גבוה אף יותר - 74%-117% (בשקלים: 34 שקל לק"ג במגה בול, עד 54 שקל לק"ג בשופרסל).

המרווחים הגדולים מאפיינים את כל סוגי הדגים שנבדקו, והמרווחים הנמוכים ביותר נמצאו ברשת מחסני כמעט חינם.

"רשתות השיווק מרוויחות 20 אגורות על קוטג', ועל ק"ג דגים הן צריכות להרוויח 35 שקל? למה?" שואל יבואן דגים.

"דגים הפכו למוצרי יוקרה"

לדברי אחד מיבואני הדגים, המרווח בדגים טריים גבוה יותר מאשר בדגים קפואים, משום שבמקרה שלהם "יש שירות ללקוח ואיש שעומד מאחורי הדלפק". עם זאת, הוא אומר, "אלה רווחים אסטרונומיים שפוגעים בביקוש לדגים טריים".

לדברי יבואן אחר, רשתות השיווק הפכו חלק מהדגים הטריים למוצרי יוקרה, והן גובות עליהם מחיר גבוה, ללא הצדקה.

"דגים טריים זה לאנשים עשירים? מה פתאום? אבל זה מה שחושבים בארץ. סלמון הפך לדג לאריסטוקרטים. מחיר הסלמון הוא כמו לשניצל. כולם צריכים לאכול את זה. למה המחיר צריך לעוף כל-כך גבוה? יש כאן הסכמה בשתיקה שהמוצר הזה הוא מוצר יוקרתי - והוא בפירוש לא", אומר היבואן.

ביולי 2011 חשף "גלובס" כי מחירו של דג סלמון טרי בשוק ירד ב-40%, אך למרות זאת מחירו לצרכן לא השתנה. כל דגי הסלמון הטריים הנמכרים בישראל מיובאים, והסיבה לירידה במחיר היא מאבק בין שתי יצואניות דגים בנורבגיה - לירון ומרין הרבסט. כחלק מהמאבק החליטה מרין הרבסט להציף את השוק בסלמון טרי - צעד שהוביל לצניחה במחיר הדג.

אפשר גם להתמקח

"גלובס" חזר ובדק את המצב בשוק וגילה כי אף שהמחיר הסיטונאי של הסלמון נותר נמוך, הצרכן לא נהנה מכך: המחיר לצרכן ברשתות לא ירד, להוציא ברשת מחסני כמעט חינם. גם הבטחתה של שופרסל ביולי 2011 להוזיל את הסלמון ב-32% לא מומשה, ומחיר הדג נותר כשהיה - 100 שקל לק"ג סלמון.

לדברי יבואן דגים, הירידה במחיר דגי הסלמון הטריים הביאה למצב שמחיר הסלמון הקפוא גבוה יותר ממחיר הסלמון הטרי, ולמרות זאת הרשתות מוכרות את הסלמון הקפוא במחיר נמוך יותר. למה זה קורה?

לדבריו, "מלאי דגי הסלמון הקפוא נקנה במחירים גבוהים, ועכשיו הרשתות והיבואנים משחקים עם זה. היבואנים מוכנים להפסיד כסף כדי לסיים את המלאי".

בדיקת "גלובס" העלתה דבר נוסף: גם ברשתות שיווק אפשר לפעמים להתמקח על המחיר. "כמה ק"ג את רוצה? אם את רוצה הרבה - תקני אצלי, ואני אעשה לך מחיר טוב", אמר לנו מוכר דגים בסניף שופרסל דיל, ומיד הציע למכור לנו ק"ג פילה סלמון בהנחה של 10%. אחרי 3 דקות של מיקוח המחיר ירד ב-15% - 85 שקל לק"ג במקום 100 שקל.

ממחסני כמעט חינם נמסר בתגובה: "הרווחיות שלנו בדגים הטריים נמוכה כי עלויות ההפעלה גבוהות. מרגע שמחירי הדגים בשוק ירדו, הורדנו מיד את המחירים לצרכן והדבר ניכר בהפרשי המחירים בינינו לבין המתחרים".

משופרסל דיל, חצי חינם ומגה בול לא נמסרה תגובה עד לפרסון הידיעה.

מרווחי רשתות השיווק על הדגים הטריים / צלם: Evlakhov Valeriy /Shutterstock.com א.ס.א.פ קריאייטיב
 מרווחי רשתות השיווק על הדגים הטריים / צלם: Evlakhov Valeriy /Shutterstock.com א.ס.א.פ קריאייטיב