"יש להתכונן לפשיטת רגל של יוון תוך 6 שבועות"

מקור מפורום ה-G20 ל"גארדיאן": מדינות האיחוד האירופי נדרשו להכין "הגנות" לבנקים שלהן תוך 6 שבועות ■ זאת, למרות הדיווחים על "תספורת" צפוייה של 50% לבעלי האג"ח היווניות ■ שר האוצר של יוון מתחייב: "נישאר באיחוד האירופי, לעולם לא נפשוט רגל"

בהנחיית קרן המטבע הבינלאומית, ממשלות מדינות האיחוד האירופי יעבירו את ששת השבועות הקרובים בהכנת "הגנות" למערכות הפיננסיות המקומית, מתרחיש של חדלות פירעון יוונית, אשר נראה כעת "בלתי נמנע" - כך מדווח היום (א') מקור מפורום ה-G20 ל"גארדיאן".

המקור, שמסר את הדברים לאחר התכנסות שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות פורום ה-G20 - שהתכנסו לדון במשבר החוב באירופה - מסביר כי למרות ה"תספורת" הצפוייה לבעלי האג"ח היווניות, בהיקף של 50%, עדיין דורשים בקרן המטבע מהבנקים להכין אמצעי הגנה נוספים. אולם, ראוי לציין כי שר האוצר היווני, אונגלוס וניזלוס, דחה את הדיווח על תספורת בהיקף זה - למרות שזה פורסם בשני עיתונים מקומיים. (לסיפור המלא)

סך החוב של יוון עומד על 350 מיליארד אירו - פי 5 מזה של ארגנטינה כאשר היא פשטה את הרגל ב-2001. בקרן המטבע הבינלאומית חוששים כי תרחיש של חדלות פירעון ביוון יחריב את המערכת הבנקאית שם (החשופה לכשליש מהחוב היווני), ותכריח בנקים ברחבי העולם (בעיקר באירופה) לבצע מחיקות עתק - אשר עלולים להסתכם ב-300 מיליארד אירו באירופה לבדה, ובכ-543 מיליארד אירו במערכת הפיננסית כולה. (לסיפור המלא)

מלבד זאת, קיים חשש מהיווצרות "אפקט דומינו", כלומר חשש לפשיטת רגל של מדינות אחרות באירופה, דוגמת אירלנד ופורטוגל. אשר עלולות להוביל למחיקות נוספות.

נציין כי יוון עומדת בפני צומת דרכים חשובה ביום ה' הקרוב, עת נציגי קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי יכריעו על הענקת סיוע פיננסי נוסף עבורה - בהיקף של 8 מיליארד אירו (כחלק מתוכנית החילוץ הראשונה שלה, בהיקף של 110 מיליארד אירו). אולם, גם אם יוון תקבל את התשלום ותוכל לשלם החובות לנושיה - החשש הבא "יגרר" לחודש דצמבר, אז תצטרך יוון לשלם שוב 5.23 מיליארד אירו לבעלי האג"ח.

בינתיים, מנהיגי אירופה ופורום מדינות ה-G30 מנסים לתור אחר פתרונות נוספים להתמודדות עם המשבר. אחת האפשרויות הנשקלות היא למנף את קרן הסיוע האירופית המיוחדת, בה נותרו 440 מיליארד אירו. אפשרות זו תידון בפגישה הקרובה של ה-G30 ב-14-15 באוקטובר. גם הבנק המרכזי האירופי שוקל צעדים נוספים, כמו למשל הורדת הריבית בחודש הבא או השקה מחדש של כלי הלוואה ל-12 חודשים עבור הבנקים המסחריים באירופה, כדי להגדיל את הנזילות בשוק.