רשות ני"ע מבהירה: כיצד לנהל נכונה את קרנות הנאמנות

אמות מידה שפרסמה הרשות: מנהל השקעות של קרן נאמנות חייב להסתמך בבחירת השקעות הקרן ובניהולן השוטף על תהליך התומך בהחלטותיו

מנהל השקעות של קרן נאמנות חייב להסתמך בבחירת השקעות הקרן ובניהולן השוטף על תהליך התומך בהחלטותיו. כך קובעת רשות ני"ע, במסגרת אמות מידה שפירסמה הרשות ביחס לדפוסי ניהול ההשקעות של קרנות הנאמנות. לפי עמדת הרשות, על מנהל קרן לקבוע תהליכים תומכי החלטה, שעליהם מי שמנהל את השקעות הקרן יחויב להסתמך בבחירת השקעות הקרן ובניהולן השוטף.

בחודש אפריל נכנסה לתוקף הוראה למנהלי השקעות בעניין גילוי על אודות מדיניות בחירת השקעות ואופן ניהולן. במסגרת הוראת הגילוי נדרשו מנהלי הקרנות לפרסם בתשקיף הקרן מידע אודות תהליכים, מידע ושיקולים מנחים בבחירת השקעות ובאופן ניהולן. החוזר שפירסמה היום (ב') הרשות למנהלי הקרנות והנאמנים קובע כי "ראוי שמנהלי קרנות יפעלו בהתאם לאמות מידה המחייבות את מנהלי ההשקעות להסתמך בבחירת השקעות הקרן ובניהולן השוטף על תהליך תומך החלטה".

עד למועד זה, בחנה הרשות את הגילוי על מדיניות בחירת השקעות הקרן ואופן ניהולן, במספר גדול של טיוטות תשקיפים. הבדיקה העלתה כי במרבית המקרים מנהלי הקרנות מקיימים תהליכים תומכי החלטה המעמידים לרשות מנהלי ההשקעות בקרנות פורומים להתייעצות, מחקרים והמלצות של מחלקות מחקר או גופי מחקר חיצוניים, וכן פרמטרים מוצעים לבחינת ההשקעות. במקביל, אף נקבעות הנחיות מחייבות בידי ועדת ההשקעות, בהתאם לדרישות החוק. ואולם, הבדיקה העלתה עוד כי בדרך כלל, במסגרת תהליך קבלת החלטת ההשקעה ובמהלך ניהולה השוטף נותר בידי מנהלי ההשקעות שיקול דעת רב, שאותו הם רשאים להפעיל ללא תהליך מובנה כלשהו.

את אופי התהליך ופרטיו יקבע מנהל הקרן, ויהיו בהם אחד או יותר מהמרכיבים הבאים: הסתמכות על מסמך הכולל ניתוח של נייר ערך של תאגיד או של ענף מסוים, המספק מידע בדבר כדאיות ההשקעה; הסתמכות על מתודולוגיה או אמות מידה שקבע מנהל הקרן לעניין מאפייני נכס שניתן לרכוש ולהחזיק בקרן, או מאפייני מנפיק, או שיעורי השקעה, או בנוגע למדיניות נטילת סיכונים; הסתמכות על המלצות שגובשו בפורום של מנהל הקרן המעורב בקבלת החלטות השקעה; הסתמכות על אמות מידה שגיבש מנהל ההשקעות מראש לעניין מדיניות בחירת ההשקעות ואופן ניהולן ושתועדו באופן הניתן להצגה ולבחינה.

הרשות הוסיפה כי מתוך הכרה בכך שקרן נאמנות היא מוצר שניהולו דורש לעתים הפעלת שיקול דעת מקצועי באופן דינמי, יוכל מנהל הקרן, בנסיבות מסוימות שקבע מראש, לסטות מהתהליך תומך ההחלטה שקבע למנהל השקעות. כל זאת, בתנאי שקבע את אופן התיעוד של נסיבות הסטייה וההנמקות לה, וכן את מנגנוני הפיקוח על סטיות אלה. על מנת לאפשר היערכות מנהלי הקרנות לאמור בחוזר באופן נאות קבעה הרשות כי על מנהלי הקרנות להשלים את היערכותם עד תחילת אפריל 2012.

אתמול פירסמה רשות ני"ע לציבור הצעה לתיקוני חקיקה בתחום החיתום, זאת בהמשך לרפורמת החקיקה משנת 2007 שהסדירה את ענף החיתום, באמצעות דרישת כשירות מחתמים, חובת רישום במרשם החתמים וקביעת מגבלות של ניגוד עניינים בתפקידו של החתם להנפקה. בחודשים האחרונים קיים סגל רשות ני"ע דיונים עם שחקנים מרכזיים בשוק ההון בישראל ובארה"ב, והגיע למסקנה שיש צורך בתיקונים ושיפורים נוספים לצורך יצירת המבנה הרצוי של ענף החיתום.

בין ההמלצות - שינוי הגדרת זהות החתם בדומה לזו הקיימת בארה"ב, על מנת שחובה זו תקיף גורמים נוספים; חיזוקו של החתם כשומר סף; חובת פרסום טיוטת תשקיף החתומה על ידי החתם; כללים מנחים בדבר ההבחנה בין חתם בהנפקה לבין גורמים נוספים המעורבים בשיווק ובהפצת ההנפקה, שאינם חתמים; ועדכון כללי ניגוד העניינים לרבות קביעת חובת גילוי נוספות.