טרכטנברג: העלאת מס רווחי הון - לא תכלול פיקדונות שקליים

אחת ממסקנות ועדת טרכטנברג: המס על הריבית, על הדיבידנדים ועל רווחי ההון ב-5% ■ אולם, חלק ניכר מכספי הציבור אינם נכללים בגזירה: האפיק השקלי ימשיך להיות ממוסה ב-15%

המסקנה המהפכנית ביותר של ועדת טרכטנברג בתחום המיסוי בשוק ההון היא הגדלת המס על הריבית, על הדיבידנדים ועל רווחי ההון ב-5 נקודות אחוז, מ-20% ל-25% (לא לבעלי השליטה). ואולם, היום (ג') מתברר כי חלק ניכר מכספי ההשקעה של הציבור אינם נכללים בגזירה החדשה.

על פי המלצות הוועדה, האפיק השקלי ימשיך להיות ממוסה ב-15% ולא יסבול שינויים, מה שצפוי, בין השאר, להשפיע משמעותית על החלטות ההשקעה של הציבור. מדובר במק''מ, באג''ח שקליות ממשלתיות וקונצרניות ובפיקדונות - כלומר ברוב המכריע של תיק הנכסים של הציבור הישראלי. בוועדת טרכטנברג אישרו את הפרטים ומסרו כי מטרת השינוי היא גם לתקן עיוות שקיים כיום בשוק ההון, המיטיב עם האפיקים הצמודים מבחינת כללי המיסוי.

ההחלטה כבר מעוררת ביקורת בקרב כמה בכירים בשוק ההון. "ועדת טרכטנברג החמיצה הזדמנות להעלות את המס על האפיקים השקליים. רובם המכריע של הפעילים בשוק ההון לא ירדו לעומקו של סעיף 2.4 להמלצות הוועדה, ובטוחים עד לרגע זה כי העלאת מס שכזו היא חלק אינטגרלי מהמלצות הוועדה", אומר יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון.

"החמצת ענק"

לדבריו, הממשלה פספסה הזדמנות לגייס כמה מיליארדים נוספים. "הגדלה מקבילה של מיסוי 'הר השקלים' ומיסוי האג"ח השקליות בשוק בשיעור של 20% על הרווח הנומינלי, יכולים להניב לקופת האוצר סכום דומה ובכך לייצר מקור גדול ופרמננטי למימון מטרות הוועדה", מוסיף פגוט.

עוד טוען פגוט כי "מדובר בהחמצת ענק המחייבת להיכנס למלחמת התשה עם משרד הביטחון על קיצוץ תקציבי שבסופו של יום, ולאחר פשרות, יסתכם ככל הנראה ובמקרה הטוב בגיוס מקורות דומים".