השקעות נגד הזרם

תחום התשתיות העולמי מהווה השקעה הגיונית, כשבעולם כה זקוקים לצמיחה

בשוק דובי כמו זה שאנחנו חווים כיום, התחזית נוטה להיות אפוקליפטית. לאחר ירידה של 22% במדד ת"א 100 מתחילת השנה, ולמרות ירידות מתונות יותר בשווקים אחרים בעולם, קשה להיות אופטימי.

הכותרות בתקופות שכאלו הן אף פעם לא מעודדות. כך, למרות שברור לכולנו שבוקר אחד נתעורר והאווירה תהיה אחרת, כל עוד זהו סיפור המסגרת - כולנו דפנסיביים, ומחפשים השקעות שאולי אפילו יעלו בתוך אווירת הנכאים הנוכחית, ואם לא, אז לפחות ירדו פחות.

במצב הנוכחי הכיוון שבו אנו סבורים שהגיוני למקד את החיפוש, הוא תחום התשתיות. ראשית, קיים מחסור עצום בתשתיות ברחבי העולם - החל מתחבורה, דרך מים, אנרגיה, IT וחינוך וכלה בבריאות. שנית, השקעה בתשתיות הינה דרך מקובלת להניע מחדש את הכלכלה, לייצר מקומות עבודה ולעודד את הסקטור הפרטי להגביר פעילות.

למרות ההיגיון שבהשקעה בתשתיות, למדינות יש בעיה להוציאה לפועל בימים אלו, בעיקר בשל פחד מהרחבה תקציבית והפרטה. אך ללא אחד משני המנגנונים הללו, קשה להקים פרויקטים דוגמת כביש 6, מתקני התפלה, מעונות סטודנטים, תחנות כוח חדשות וכדומה.

אז למה בכל זאת תשתיות זה מעניין? מכיוון שלסקטור הפרטי יש הרבה כסף, ודווקא הוא יכול להשקיע בתשתיות. יש לא מעט מקומות ותחומים בעולם, שלמרות הקשיים הפוליטיים לא יהיה מנוס מהשקעה בתשתיות. אפילו אצלנו כדוגמה, בתחום תחנות הכוח ומשק הגז קשה לצייר תרחיש שבו לא יהיה המשך של השקעה ופיתוח.

תקשורת ומחשבים

בהתייחס לסקטור הפרטי התחום הקלאסי אולי להשקעה בתשתיות, הינו תחום המחשוב וה-IT. נציין שתי חברות שנולדו בישראל, אולם הן מובילות גלובלית.

הראשונה, מלאנוקס , עוסקת בפיתוח וייצור רכיבים אלקטרוניים המיועדים להעברת אינפורמציה מהירה בין שרתים ומערכות אחסון באמצעות מערכות תקשורת. בנוסף, היא עוסקת בפיתוח מוצרים לתקשורת מהירה, המבוססים על מוליכים למחצה. מוצריה מהווים חלק אינטגרלי בפרויקטים של פתרונות מחשוב, אחסון מידע ותקשורת במערכות מידע מורכבות.

איזיצ'יפ מייצרת צ'יפים המשתלבים בציוד תקשורת, ומאפשרים הגברה משמעותית של כמות המידע ומהירות העברתו. בעולם שבו כולם רוצים אינטרנט מהיר יותר, עם וידאו באיכות גבוהה, צריך נתבים שיכולים לעמוד בעומסי התעבורה. החברה מוכרת ליצרני הראוטרים סיסקו ואריקסון, צ'יפים המשולבים במוצריהם. מצד אחד השיווק מאוד ממוקד, ולכן אינו דורש עשרות אנשי מכירות ברחבי העולם, מאידך החברה חשופה לתחרות מצד יצרני צ'יפים והן מצד מערכי הפיתוח הפנימיים של לקוחותיה, יצרני הראוטרים כאמור.

הצ'יפים של איזיצ'יפ מצליחים לעמוד בתחרות, והם משולבים בקו המוצרים החדש של מרבית היצרנים המובילים. מכאן, הצלחתה כרוכה במספר הראוטרים החדשים שיימכרו, וכרגע האופק נראה מבטיח. כמובן שקיימת האופציה להשקיע ישירות בחברה כמו סיסקו או אריקסון , אך בעוד מרבית החברות הללו עוסקות במגוון תחומים, השקעה באיזיצ'יפ היא השקעה ישירה בתשתיות תקשורת אינטרנטית.

הבעיה הפסיכולוגית העיקרית בהשקעה בשתי החברות הללו, היא התשואה החיובית של עשרות אחוזים שהציגו מתחילת השנה, והעובדה ששתיהן נסחרות במכפילים לא נמוכים.

מים והתפלה

בתחום מרתק זה בחרנו להפנות זרקור להיבט ההתייעלות וספקי המשנה. גם כאן השוק הפרטי הוא הלקוח - יצרני ומפעילי מתקני התפלה. חברת Energy Recovery (סימול: ERII) הינה השקעה בסיכון גבוה מאוד, משום שהיא קטנה, וכן משום שמרבית האנליסטים ממליצים עליה "החזק", ונראה שיש שם לא מעט פוזיציות שורט.

Energy Recovery מפתחת, מייצרת ומשווקת מכשור ספציפי לשיפור היעילות האנרגטית של מתקני התפלה. היא הונפקה ערב המשבר האחרון באמצע 2008, ומאז המשקיעים במניה הפסידו בערך 90% מערך כספם.

ברור שהסיכון בהשקעה שכזו הוא גדול, בשל גודל החברה כאמור וההיסטוריה שלה בשוק ההון; אולם בהינתן שיעור הצמיחה במתקני התפלה בעולם, ובכך שהתקורה העיקרית בהתפלה היא אנרגיה - בהחלט עושה רושם שיש סיבה טובה לבדוק את הסיפור יותר לעומק.

ציוד מכאני כבד

קטרפילר היא כבר חברה בסדר גודל אחר, המייצרת ציוד מכאני כבד ומנועים. החברה ממחישה את הפער הגדול שנוצר בין התנהלות הממשלות לבין התנהלות השוק החופשי, וברבעון השני של 2011 היא צמחה בעשרות אחוזים כמעט בכל תחומי פעילותה ואזורי פעילותה. התזרים החופשי מפעילות הסתכם ברבעון השני בכ-4 מיליארד דולר - גידול של כ-60% מהרבעון הקודם.

בניגוד לסירות במרינה - שם כאשר בא השפל כולן מקורקעות, בשוק ההון המצב הוא אחר. בשוק תמיד יש כמה חברות שמצליחות לשחות נגד הזרם, כאלו שביצועיהן ומניותיהן הפוכים למגמה הכללית.

לצערנו הרב, כמשקיעים, המשימה לבחור נכון את המניות שיציגו תשואה חיובית כאשר כל השוק יורד, אינה פשוטה. המשימה הזו דורשת לימוד מעמיק של רעיונות ההשקעה, וגם נכונות לקחת סיכון; ולפי וורן באפט שצוטט כאומר: "שוק המניות יעיל מאוד בהעברת נכסים מהמשקיע חסר הסבלנות למשקיע הסבלני" - צריך להשקיע.