יוון ממתינה לאור ירוק: מנסה לגייס הסכם על הנתח הבא בסיוע

השיחות בין יוון לנציגי ה"טרוקיה" ממשיכות גם היום במטרה להשיג הסכם עד יום ראשון ■ בחוץ גובר הזעם הציבורי ואזרחים מאיימים בשביתות ■ סלע המחלוקת: פיטורי עובדים במגזר הציבורי

השיחות בין נציגי הארגונים הבינלאומיים - האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי באירופה, לבין מנהיגי יוון ממשיכות גם היום (שבת), כאשר ברקע גוברות המחאות כנגד הרחבת הרפורמות והפגיעה בחברות הציבוריות. הזעם ברחובות יוון על תוכנית הצנע פורץ החוצה והמפגינים חסמו כבישים ומנעו את הגישה למשרד האוצר של יוון (מה שאילץ את המנהיגים לנהל את השיחות במקום אחר). האחיות בבתי החולים ביוון פתחו גם הן בשביתה והפגנות מתנהלות גם ע"י אנשי צבא לשעבר, המפגינים מול משרד הביטחון היווני על הקיצוץ הנרחב בפנסיה.

ה"טרוקיה" הכוללת את שלושת הארגונים, מולם מנהלת יוון שיחות במטרה לשכנע אותם כי היא ראויה לחלק הבא בסיוע העומד על 8 מיליארד אירו. המירוץ אחר ההסכם מתנהל בקדחתנות במטרה להשיגו לכל המאוחר ביום ראשון, לקראת ועידת שרי האוצר באירופה שאמורה להתכנס בלוקסומבורג ב-3 באוקטטובר (יום ב'). עוד ביום שני, יוון אמורה להציג את טיוטת התקציב לשנת 2012 עם התוכנית לטווח הקצר לצמצם את הגירעון ב-2013 וב-2014.

יוון ממתינה בדריכות רבה לקבלת אור ירוק על החלק הבא בסיוע, שכאמור עומד על 8 מיליארד אירו, במסגרת תוכנית החילוץ שאושרה לה בשנה שעברה שהיקפה הוא 110 מיליארד אירו. ללא החלק הבא בסיוע, לממשלת יוון יגמרו המזומנים כבר באמצע אוקטובר.

בעיותיה של יוון יהיו רחוקות מלהסתיים גם אם יאושר החלק הבא בחילוץ, שכן תוכנית הצנע והרפורמות אותן היא נדרשת ליישם, מתדלקים את הזעם הציבורי ועובדי המגזר הציבורי כבר מתכננים שביתה ב-5 לאוקטובר. ארגוני העובדים הכריזו על שביתה כללית בת 24 שעות ב-19 לאוקטובר.

הסוגיה הסבוכה ביותר בשיחות שמנהלת יוון עם נציגי ה"טרוקיה" היא העובדים במגזר הציבורי; הממשלה היוונית התחייבה על קיצוצים בשכר לעובדים - מהלך שרבים רואים בו צעד לקראת פיטורי העובדים. מדובר בצעד ראשון בלבד לקראת קיצוץ של 100 אלף משרות בסקטור הציבורי עד 2015. יוון תאלץ לעשות וויתורים כואבים שאף נוגדים את החוקה שלה.