המסחר באירופה ננעל בירידות חדות; "סוף המשחק של יוון"

בעלי האג"ח ביוון יידרשו לתספורת גדולה יותר - של 21% ■ בגולדמן זאקס וב-S&P מורידים תחזיות הצמיחה הגלובליות ■ דויטשה בנק נאלץ למחוק 250 מיליון א' בעקבות המשבר

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים חדות, בהמשך למגמה מהבוקר באסיה ולנעילה האדומה אתמול בוול סטריט. גם היום, בדומה לתקופה האחרונה, המשבר באירופה היווה מוקד העניינים, והחששות ההולכים וגוברים מהליכה ממשית להכרזה ביוון על חדלות פירעון, מוסיפים להדאיג את המשקיעים. זאת, למרות התכנסות שרי האוצר של גוש האירו אמש ופגישת הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי היום, כדי לדון בצעדים לטיפול במשבר.

"המשקיעים מתרכזים במשבר החוב באירופה, בבנקים האירופים, ובציפייה ל'סוף המשחק' של יוון, ומהחשש לאפקט דומינו שיפגע גם באיטליה וספרד, וזה מה שטורף את הקלפים במסחר", אמר ראס קרויסטיץ', מנהל השקעות גלובלים בחברת BlackRock Inc, במהלך ראיון לסוכנות "בלומברג". "הירידה לא תיבלם עד שלא נראה סימנים ברורים של התאוששות מכיוון אירופה".

כאמור, במוקד יום המסחר עמדה הסוגיה היוונית על הפרק: שרי האוצר בגוש האירו רמזו היום כי בעלי האג"ח היווניות יאלצו לספוג הפסדים גדולים יותר במסגרת תוכנית החילוץ השניה של יוון. על פי הדיווח, במסגרת התוכנית ייאלצו המשקיעים לספוג "תספורת" בשיעור של 21%.

בנוסף, ממשיכים מובילי המדיניות הפיננסית באירופה לדון בפתרונות אפשריים בדבר משבר החוב והבעיה היוונית: אתמול נפגשו שרי האוצר של גוש האירו כדי לדון בגורלה של יוון, אולם החליטו לדחות ההחלטה על הענקת סיוע נוסף לה עד ל-13 באוקטובר. בתאריך זה צפויים נציגי ה"טרויקה" (הבנק המרכזי האירופי, האיחוד האירופי וקרן המטבע) למסור דוח סופי לגבי הערכתם את המצב הפיננסי ביוון ועמידתה ביעדי הצנע.

תחזיות צמיחה עגומות

עוד הוסיף לסנטימנט השלילי בשווקים הגלובליים, דוח של בנק ההשקעות גולדמן זאקס במסגרתו חתכו כלכלני הבנק את תחזיות הצמיחה הגלובליות. זאת, כאשר גם סוכנות הדירוג S&P הודיעה שהסיכוי למיתון באירופה בשנה הקרובה עלה ליותר מ-40%. הסוכנות גם הורידה את תחזית הצמיחה בגוש האירו לרמה של 1.1%, לעומת תחזית קודמת של 1.5%.

הבנקים באירופה ריכזו עניין

הבנקים ברחבי אירופה המשיכו היום לספק כותרות והם אלה שהובילו את הירידות: דויטשה בנק הגרמני הודיע כי יבצע מחיקה גדולה של 250 מיליון אירו בגין הנפילה בשווי אגרות החוב הממשלתיות של יוון. זהו הבנק הראשון באירופה שמודיע על מחיקה גדולה בגין המשבר ביוון. במקביל הודיע הבנק על פיטורים של 500 עובדים ונקיטת צעדים לקיצוץ בהוצאות.

גם הבנק השוויצרי UBS פרסם הודעה לפיה הוא צפוי לרווח "צנוע" ברבעון השלישי השנה. מדובר בהודעה אופטימית, לאחר הפסימיות שאפפה את הבנק לאחר חשיפת המסחר הלא מורשה שביצע אחד הסוחרים של הבנק בהיקף של 2.3 מיליארד דולר.

אולם יש כאלה שלא ממש אופטימים מהדיווח הזה, "החדשות על רווחים ברבעון השלישי הם א טובים כפי שנראים במבט ראשון כי הרווחים הללו הם לא תוצאה של מהלך העסקים הרגיל של הבנק", אמר דירק בייקר אנליסט בכיר בחברת Kepler Capital Markets. "זה אפילו די מאכזב".

גם מניית הבנק הצרפתי-בלגי דקסייה לא רווה נחת, בעקבות דיווחים שפורסמו אתמול בתקשורת הגרמנית שהבנק עומד להתפצל עוד לפני סוף השנה הנוכחית. שרי האוצר של צרפת ובלגיה הוציאו הודעה משותפת בעניין הבנק ובה הם מתחייבים "לעשות הכל, ביחד עם הבנקים המרכזיים, על מנת להגן על הלקוחות ונותני האשראי של הבנק".

אסיה אדומה

בורסות אסיה ננעלו בירידות שערים בהמשך למגמה השלילית שנרשמה אתמול. מניות המגזר הפיננסי והמניות של החברות היצואניות הובילו את הירידות, כאשר החשש ממשבר החוב באירופה מתגבר.

סין מאיימת על ארה"ב במלחמת מטבעות, והודיעה היום כי היא מתנגדת בתוקף להצעת חוק של ארה"ב שנועדה לאלץ את סין לאפשר למטבע שלה לעלות. סין הדגישה כי אם תעבור הצעה זו, הדבר עלול לגרור את שתי הכלכלות הגדולות למלחמת מטבעות.

"החששות מתגברים על רקע אי ודאות לגבי השפעת המשבר באירופה על הבנקים באסיה", אמר אנליסט רויאל בנק אוף סקוטלנד. האנליסט ציין את הבנקים בקוריאה, בהיותם רגישים יותר ופגיעים יותר למשבר, בשל החשיפה הגבוהה שלהם לחובות של מדינות היבשת.

בסיטיגרופ הורידו את תחזיות הרווח לסקטור הבנקים באוסטרליה בכ-6%.

כאמור, מניות הבנקים ריכזו עניין נציין את Nomura Holdings שרשם ירידה חדה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]